پیش‌داوری‌ها از لایحه بودجه ۱۴۰۲ صحیح نیست

۱۴۰۱/۰۹/۲۲ - ۰۲:۵۶:۳۹
کد خبر: ۱۹۵۲۸۲

برادر ارجمند جناب آقای حضرتی 

مدیر مسوول محترم روزنامه تعادل

با سلام و احترام

گزارشی با عنوان «دولت برای بودجه ۱۴۰۲ چه خوابی دیده است؟» مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۷ در آن روزنامه منتشر شده؛ مقتضی است بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات و به منظور رفع ابهام و روشن شدن افکار عمومی دستور فرمایید این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل در اسرع وقت در آن روزنامه منتشر شود.

پیش‌داوری‌ها از لایحه بودجه ۱۴۰۲ صحیح نیست

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هنوز به مجلس ارایه نشده و پیش‌داوری‌های انجام شده در رسانه‌ها در مورد مفاد آن صحیح نیست و تصویر درستی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ ارایه نمی‌دهد. نویسنده این گزارش با طرح مواردی در مورد بودجه سال ۱۴۰۱ معتقد است با وجود اینکه صحبت از تحول در نظام بودجه‌ریزی می‌شد اما بودجه سال ۱۴۰۱ تفاوتی با بودجه سال‌های قبل نداشت این مطالب در شرایطی عنوان شده که بودجه سال ۱۴۰۱ زمانی به مجلس تحویل شد که تنها چند ماه از استقرار دولت سیزدهم می‌گذشت و انتظار تحول بزرگ در بودجه ۱۴۰۱ نشان از عدم آشنایی وی با مفاهیم بودجه‌نویسی و بودجه‌ریزی دارد و به گفته اکثر کارشناسان تیم اقتصادی دولت با توجه به زمان اندک تا ارایه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس جراحی‌های شجاعانه اقتصادی را در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ کردند.

گفتنی است با وجود زمان کم تیم اقتصادی دولت در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اصلاحیه بودجه در مورد طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی لحاظ و دولت در جراحی اقتصادی بزرگ کانال‌های فساد و رانتی که در پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی شکل گرفته بود را مسدود و پرداخت یارانه نقدی به اقشار کم‌درآمد را تا مبلغ ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان افزایش داد. کاهش ردیف‌های بودجه، افزایش شفافیت لایحه بودجه ۱۴۰۱، نظارت‌پذیری بیشتر بودجه ۱۴۰۱، مقاومت در برابر چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی از مهم‌ترین دستاوردهای لایحه بودجه ۱۴۰۱ به گواه کارشناسان اقتصادی بوده است.

نویسنده همچنین در بخش دیگری از گزارش به بودجه سال ۱۴۰۲ پرداخته و گمانه‌زنی کرده در بودجه سال ۱۴۰۲ تحولاتی اساسی وجود نخواهد داشت. این پیشداوری از لایحه بودجه ۱۴۰۲ آن هم در شرایطی که هنوز لایحه بودجه به مجلس ارایه و قطعا اطلاعاتی از مفاد لایحه منتشر نشده است نشان می‌دهد که نویسنده با رویکرد کاملا سیاسی پیشداوری از متن لایحه بودجه ۱۴۰۲ انجام داده است.

مرکز اطلاع‌رسانی روابط عمومی و امور بین‌الملل

 

ارسال نظر