توانایی دولت برای مهار قیمت دلار تا کجاست؟

۱۴۰۱/۰۹/۲۱ - ۰۳:۲۶:۵۱
کد خبر: ۱۹۵۲۴۲
توانایی دولت برای مهار قیمت دلار تا کجاست؟

دیروز نیز قیمت طلا و سکه با روند صعودی در بازار معاملات همراه بود. این افزایش قیمت باعث شد نرخ سکه امامی و سکه بهار آزادی با اختلاف ۲ تا ۳ هزار تومانی معامله شود. آیا بانک مرکزی توان کنترل بازار را دارد؟

دیروز نیز قیمت طلا و سکه مانند روزهای گذشته روند افزایشی داشت. در بازار معاملات این فلز زرد، قیمت‌ها چند هفته‌ای است که روند صعودی دارد و این روند به صورت جهشی و روزانه چند پله بالا می‌رود.

افزایش قیمت در بازار طلا و سکه به‌طور سنتی از دو عامل انس جهانی طلا و قیمت دلار در بازارهای داخلی تبعیت می‌کند. این در حالی است که در هفته‌های اخیر قیمت در بازار این فلز زرد بدون تبعیت و مستقلا روند افزایشی به خود گرفته است. در هفته‌های گذشته برخی کارشناسان افزایش قیمت طلا را متاثر از بازار انتظامی دلار و تهدیدهای دولت برای خریداران این ارز عنوان کردند که سرمایه‌ها را به سوی بازار طلا و سکه سوق داده است. این در حالی است که بازار دلار در روزهای اخیر نیز خریداران احتیاطی زیادی دارد و ترس از خرید ارز کمرنگ‌تر از گذشته شده است. بازار طلا و سکه اما همچنان پر متقاضی و قیمت‌ها همچنان در حال تاخت و تاز است.

دیروز یکشنبه ۲۰ آذر، قیمت سکه امامی در نخستین ساعات معاملات بازار طلا و سکه به کانال ۱۸ میلیون تومانی نزدیک شد و روند افزایشی نزدیک به ۲۰۰ هزار تومانی داشت. اما در ادامه روز این قطعه سکه به پله ۷ کانال ‍۱۷میلیون تومان برگشت. قیمت سکه امامی در لحظه نگارش این گزارش ۱۷ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان معامله شد. قیمت سکه بهار آزادی نیز دیروز بیشترین رشد قیمت را داشت و ۳۵۱ هزار تومان گران شد. روند افزایشی این قطعه از سکه در روزهای گذشته به اندازه‌ای بود که دیروز قیمت سکه بهار آزادی و سکه امامی با اختلاف ۳ هزار تومان از یکدیگر در بازار معامله شد. این در حالی است که این قطعات سکه در ماه‌های گذشته بیش از یک میلیون تومان تفاوت قیمت داشتند.

 قیمت سکه بهار آزادی در این لحظه به حدود ۱۷ میلیون و ۸۵۹ هزار تومان رسید. نیم و ربع سکه هم هر کدام ۳۵۰ هزار تومان گران‌ شدند و به ترتیب با قیمت ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و ۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان در بازار معامله شدند. سکه گرمی نیز امروز ۵۰ هزار تومان گران‌ شد و به قیمت ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. امروز حباب تمام قطعات سکه به غیر از سکه امامی افزایش داشت. ربع سکه با ۳۲۰ هزار تومان افزایش، بیشترین مقدار افزایش حباب را داشت.

 به گونه‌ای که حباب این قطعه از سکه با کانال ۴ میلیون تومانی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان فاصله دارد. امروز انس جهانی طلا به دلیل تعطیلی بازارهای بین‌المللی بدون تغییر قیمت در همان محدوده روز گذشته بود. در لحظه نگارش این گزارش انس جهانی طلا با قیمت ۱.۷۹۷.۲۶ دلار معامله شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با افزایش ۷۷ هزار تومانی قیمت به نرخ ۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با قیمت یک میلیون و ۶۴۴ هزار تومان مبادله شد. این مقدار طلا امروز نزدیک به ۱۹ هزار تومان گران‌ شد.

  طلای دست دوم بخریم؟

قیمت طلای دست دوم هم امروز روند افزایشی داشت و با قیمت یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان معامله شد. اختلاف قیمت طلای نو و دست دوم در بازار معاملات طلا حدود ۲۴ هزار تومان است.

محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا و جواهر به تجارت‌نیوز گفت: «نرخ ارز، تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه است. تاکنون نیز کف قیمتی برای دلار اعلام نشده است. در نتیجه نمی‌توان کف قیمتی را در بازار تعیین کرد.» او با اشاره به نوسانات بازار دلار در روزهای گذشته افزود: «این نوسانات در بازار مبادلات ارز در بازار طلا و سکه نیز دیده می‌شود. علاوه بر آن افرایش قیمت انس جهانی طلا و نزدیکی به محدوده ۱۸۰۰ دلاری باعث تشدید روند افزایشی قیمت در این بازار شده است.» کشتی‌آرای گفت: «قیمت اونس جهانی تحت تاثیر عوامل متعددی است. دو عامل نرخ بهره و شاخص‌های اقتصادی امریکا قیمت اونس را تغییر می‌دهد. به نظر می‌رسد قیمت اونس نیز فعلا در همین محدوده ثابت بماند..» با اخبار نامساعد سیاسی که به بازار معاملات دلار، سکه، طلا و سایر ارزها مخابره می‌شود به نظر می‌رسد روند رشد قیمت‌ها در بازار متاثر از تقاضا و نگرانی برای از دست رفتن‌ سرمایه‌هاست. فعلا این پررنگ‌ترین عامل برای تعیین قیمت‌ در بازارهای سرمایه‌ است. باید دید در روزهای آینده بانک مرکزی برای شکستن قیمت‌ها با چه ابزاری وارد میدان معاملات می‌شود.

  مهار روند صعودی دلار شدنی است؟

دولت نهایتا می‌تواند قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه دارد.  دلار محدوده مقاومتی 36 هزار و 500 تومانی را شکست. به اعتقاد کارشناسان سیگنال اخبار نامساعد سیاسی و کاهش توان بازارساز عامل این روند صعودی است. آیا نهاد پولی کشور قیمت دلار را مهار می‌کند؟ به گزارش تجارت‌نیوز، محدوده قیمتی ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت دلار در روز شنبه ۱۹ آذر ماه شکسته شد. اکنون پیش‌ بینی برخی معامله‌گران بازار که گفته بودند با سقف شکنی دلار از نیمه کانال ۳۶ هزار تومانی خریدهای احتیاطی وارد بازار می‌شود درست از آب درآمد.

  پیش‌بینی قیمت دلار؛ شوک چین  به بازار دلار ایران

سیگنال اخبار مربوط به سفر رییس‌جمهور چین به عربستان و امضای بیانیه‌هایی از سوی این کشور در حمایت از امارات در خصوص مالکیت جزایر سه‌گانه نیز شوک دیگری بود که به سیاست خارجی ایران وارد شد. امروز برخی فعالان بازار دلار معتقد بودند این اخبار شوک جدید قیمتی به دلار در بازار معاملات تهران وارد کرده است. به باور آنها ورود قیمت اسکناس امریکایی به کانال جدید فعلا پس لرزه‌های اخبار مذکور است و پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار به کانال‌های بالاتر راه پیدا می‌کند. از سوی دیگر برخی کارشناسان بازار، توانایی بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار را نزولی می‌دانند و در ما‌ه‌های گذشته نیز بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند.

 امروز نیز مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نسبت به تحقق ۵۶ درصدی منابع حاصل از فروش نفت‌، گاز و میعانات گازی از ابتدای سال تاکنون خبر داد. در این گزارش به کسری بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی تا انتهای سال جاری اشاره شده است.  این در حالی است که قیمت نفت در پیش‌فرض بودجه، هر بشکه ۷۰ دلار در نظر گرفته شده است اما قیمت فروش نفت از ابتدای سال تاکنون با مبالغی بالغ بر ۱۲۰ تا ۸۰ دلار بوده و از پیش‌ بینی‌های بودجه نیز رقم بالاتری را نصیب دولت کرده است.

  کسری بودجه شرایط  را برای بازارساز سخت کرد؟

با گردش سیاسی چین بر خلاف سیاست‌های ایران، دور زدن تحریم‌ها برای فروش نفت سخت‌تر از گذشته خواهد شد. این موضوع درآمدهای ارزی دولت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد کسری بودجه‌ای که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شده، اوضاع را برای بازارساز به منظور ارزپاشی و کنترل قیمت دلار سخت‌تر از گذشته خواهد کرد. این در حالی است که در هفته‌های گذشته نیز بازار ارز به اقدامات و حمایت‌های دولت کمترین واکنش را نشان داده است.

برخی کارشناسان بازار نیز بر این باورند در صورت تثبیت قیمت دلار بالای محدوده 36 هزار و 800 تومان، این ارز با جسارت بیشتر خریداران مواجه می‌شود. در سوی مقابل اما، بخشی از معامله‌گران انتظار دارند که بازارساز به صورت معناداری میزان عرضه را در دومین روز هفته بیشتر کند و خریدارانِ روز شنبه را دچار ضرر سنگین کند. به نظر می‌رسد با سیگنال‌های نامساعدی که به بازار روانه می‌شود، قیمت دلار مانند هفته‌های گذشته به محدوده‌های قبلی برنگردد. امروز دلار در بازارهای موازی نیز سیگنال روند صعودی را به قیمت دلار تهران داد. دلار سلیمانیه که روز گذشته در نیمه بالایی کانال ۳۶ هزار تومانی نوسان داشت امروز با قیمت ۳۶ هزار و ۹۲۰ تومان در بازار معامله شد. برای دلار فردایی سلیمانیه نیز قیمت ۳۷ هزار و ۱۲۰ تومان پیش بینی شده است. 

قیمت دلار هرات نیز امروز با روند افزایشی همراه بود و با قیمت ۳۶ هزار و ۵۲۰ تومان معامله شد. امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۱ قیمت دلار در بازار معاملات تهران در پله نخست کانال ۳۷ هزار تومانی باز شد و دلار فردایی نیز در پله ۲ این کانال خرید و فروش شد. یورو نیز امروز افزایش قیمت داشت و یک کانال صعود کرد. امروز یورو با قیمت ۳۹ هزار و ۱۰۰ تومان در بازار معاملات تهران مبادله شد. دیروز معاملات کف بازار حاکی از نگرانی برخی معامله‌گران برای افزایش همکاری‌های چین و عربستان در برابر تحریم‌های غربی‌ها علیه ایران بود.

  توانایی دولت برای مهار قیمت دلار  تا کجاست؟

در همین راستا علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: «دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد. به اعتقاد او، در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند.» این کارشناس بازارهای مالی درباره اقدام بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار می‌افزاید: «سیگنال‌های کنترلی نهاد پولی کشور تا حدی می‌توانند بر بازار موثر باشد و قیمت‌ها را کاهشی کند؛ اما ادامه آنها در درازمدت ممکن نیست.»

او می‌گوید: «اکنون یکی از عوامل کنترل قیمت دلار در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی و سخت‌گیری‌های بانک مرکزی است و ارتباطی با روند طبیعی بازار ندارد. بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند و اکنون می‌بینیم که به مرور نیز این توانایی رو به کاهش است.»

به گفته طباطبایی در صورتی که همین روال ادامه یابد و اخبار سیاسی نامساعد بر شرایط فعلی افزوده شود، دولت نهایتا می‌تواند قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه دارد. این در شرایطی است که منابع ارزی بانک مرکزی نیز محدود است و ما با وجود تحریم‌ها قادر به تامین بازار ارز در دراز مدت نخواهیم بود.

 

ارسال نظر