حرکت آهسته دلار در روند افزایشی ادامه دارد؟

۱۴۰۱/۰۹/۱۰ - ۰۰:۵۳:۳۰
کد خبر: ۱۹۴۹۰۳
حرکت آهسته دلار در روند افزایشی ادامه دارد؟

قیمت دلار دیروز به کانال قیمتی جدید ورود و افزایش پیدا کرد. دیروز قیمت دلار در بازار معاملات تهران نسبت به سایر بازارهای موازی بیشترین قیمت را داشت. آیا روند صعودی قیمت دلار ادامه دارد؟ قیمت دلار در حالی روند افزایشی به خود گرفت که برخی بازارهای موازی نیز سیگنال افزایش قیمت می‌دادند. قیمت دلار در روزهای پایانی هفته با روند افزایشی همراه شد. این در حالی است که تلاش بازارساز برای سامان دادن به بازار ارز و انجام اقدامات حمایتی همچنان ادامه دارد. همچنین قیمت دلار در بازار معاملات هرات با روند افزایشی محدود به ۳۵ هزار و ۳۶۰ تومان رسید. درهم امارات اما در محدوده روز قبل در نوسان است و در حدود ۹ هزار و ۸۵۰ تومان معامله می‌شود. دلار سلیمانیه نیز بدون تغییر در روند قیمتی روز گذشته و در محدوده ۳۵ هزار و ۶۴۰ تومان نوسان دارد. دیروز قیمت دلار در بازار معاملات تهران در میان سایر بازارهای همسایه بیشترین نرخ را داشت.

  افزایش سقف مجاز ارز صرافی‌ها تا ۵۰ درصد

روز گذشته بانک مرکزی با هدف تسهیل فرایند خرید ارز، سقف مجاز صرافی‌ها برای دریافت روزانه ارز مورد نیاز از بانک‌ها را ۵۰ درصد افزایش داد. در همین راستا مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی با تأکید بر تسهیل خرید و فروش ارز به صورت اسکناس در شبکه صرافی‌های عضو بازار متشکل گفت: «سقف مجاز صرافی‌ها برای دریافت روزانه ارز ۵۰ درصد افزایش یافت و از ۱۰۰‌ هزار یورو به ۱۵۰ هزار یورو رسید.» از نیمه دوم سال تاکنون بانک مرکزی برای ممانعت از افزایش قیمت ارز و سامان دادن به بازار اسکناس‌های خارجی اقدامات متعددی نظیر؛ راه‌‌اندازی سامانه نوبت دهی اینترنتی برای دریافت ارز، فروش اوراق سکه و دلار و… را انجام داده است. امروز افزایش قیمت دلار در بازار معاملات تهران، این اسکناس امریکایی را در کانال بالاتر نشاند. تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند باید شرایط اخبار سیاسی تغییر کند. برخی فعالان باور دارند ریسک‌های بازار باعث شده که بازیگران احتیاطی برای حفاظت از سرمایه‌هایشان در موقعیت خرید سکه و دلار قرار بگیرند و هر دو دارایی را در معرض صعود قرار دهند.

  صرافی‌ها چقدر ارز می‌گیرند؟

در شرایطی که بازار ارز و سکه در سقف‌های تاریخی خود قرار دارند و تورمی که در تمام ابعاد اقتصادی به وضوح ملموس است، رونق خریدهای احتیاطی موجبات جهش قیمت‌ها در بازارهای کالاهای سرمایه‌ای را بیشتر کرده است. از سوی دیگر سقوط سنگین شاخص کل بازار سهام نیز بر عوامل مذکور افزوده است. این دیدگاه که بازار سهام برای حفظ سرمایه با وجود رانت‌های اطلاعاتی و دستکاری دولتی منطقه امنی نیست، باعث رونق سایر بازارها شده است.

  سیاست‌های تکراری بازارساز برای قیمت دلار

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی با تأکید بر اینکه حفظ محدوده قیمتی فعلی دلار برای دولت مهم است به تجارت‌نیوز گفت: «فعلا فنر قیمت دلار در دستان دولت فشرده شده است. دولت در مقاطع قبلی وقتی دلار شروع به بالا رفتن می‌کرد، اقدام به ارزپاشی و خبردرمانی می‌کرد. اکنون هم همان سیاست قبلی را پیش گرفته است.» این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه دولت برای کنترل قیمت، برخی مواقع به صورت مستقیم و برخی مواقع به صورت غیرمستقیم وارد بازار می‌شود، خاطرنشان کرد: «در دولت دوازدهم بانک مرکزی در ازای منابع ارزی ریال چاپ کرد. این منابع آن زمان خرج و مقرر شد پس از آزادسازی ۷ میلیارد دلار بلوکه شده از کره جنوبی این پول به خزانه برگردانده شود. بنابراین خبردرمانی‌هایی نظیر مورد فوق به شکل‌های دیگر همچنان ادامه دارد.» با توجه به فشار بازارساز بر حفظ قیمت دلار در محدوده فعلی اما معامله‌گران بازار روند قیمت‌ دلار را افزایشی می‌دانند. آنها معتقدند شاید قیمت دلار آهسته بالا رود اما این روند افزایشی متوقف نخواهد شد.

  سرگردانی قیمت سکه  در کانال ۱۶ و ۱۷ میلیونی

روند قیمت طلا و سکه همچنان صعودی است. روز گذشته قیمت سکه امامی به کانال ۱۶ میلیون تومانی برگشت و همچنان در این محدوده معامله می‌شود. آیا روند قیمت در بازار فلز زرد همچنان صعودی است؟ امروز هم قیمت طلا و سکه روند افزایشی داشت. قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ با وجود افزایش قیمت دلار و اونس جهانی طلا به عنوان عوامل تاثیرگذار در این بازار، همانند روزهای گذشته افزایش داشت. به اعتقاد معامله‌گران بازار، رشد قیمت‌ها در بازار کالاهای سرمایه‌ای متأثر از سرازیر شدن سرمایه‌های نگران از کاهش ارزش ریال، به بازار است.

به نظر می‌رسد بی‌توجهی سکه به کاهش محدود قیمت دلار در روزهای گذشته باعث شده برخی معامله‌گران قیمت طلا و سکه را در سقف‌های بالاتر نیز پیش‌بینی و اقدام به خرید کنند. با این وجود روز گذشته رییس اتحادیه طلا و جواهر گفته بود که روند تقاضا در بازار تغییری نکرده است.

  خبردرمانی بر بازار اثر ندارد!

هر چند به نظر می‌رسد این ورود سرمایه‌های جدید و افزایش تقاضا در بازار است که روند قیمت طلا و سکه را صعودی کرده است و خبردرمانی نیز تاثیری بر بازار ندارد.

عرضه اوراق سکه در بورس کالا اقدامی بود که برای کنترل قیمت در این بازار از سوی بانک مرکزی نزدیک به یک ماه پیش مطرح شد، اما به نظر می‌رسد با وجود تلاش‌های بازارساز برای نظم‌دهی به بازار اما نه تنها عرضه این اوراق در قیمت بازار تاثیر نداشت بلکه به دلیل عدم اقبال به دست فراموشی نیز سپرده شد. دیروز ۹ آذر ۱۴۰۱، قیمت سکه امامی با وجود افزایش ۳۰ هزار تومانی قیمت اما همچنان در پله‌های آخر محدوده ۱۶ میلیون تومانی در نوسان است. قیمت سکه امامی در میانه روز گذشته در کانال ۱۷ میلیون تومانی نوسان داشت. سایر قطعات سکه کانال‌های قیمتی جدید را برای خود حفظ کرده‌اند. این روند رو به رشد در سکه تمام طرح قدیم، نیم سکه و ربع‌سکه نیز وجود دارد.

دیروز سکه طرح قدیم بیشترین سهم افزایش قیمت را در خانواده خود داشت و با نزدیک به ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت در حدود ۱۶ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان معامله شد. دیروز سکه امامی و سکه طرح قدیم هر دو در یک کانال معامله شدند. نیم و ربع سکه هر کدام ۸۰ هزار تومان گران شد و به ترتیب با قیمت ۹ میلیون و ۳۸۰ و ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان معامله شدند.

  سکه گرمی ارزان شد

سکه گرمی برخلاف سایر قطعات سکه، کاهش قیمت داشت و با ۳ هزار تومان افت با نرخ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. حباب سکه دیروز روند افزایشی داشت. بیشترین سهم حباب مربوط به سکه قدیم بود بیش از ۲۶۰ هزار تومان افزایش داشت. در مرحله بعد نیم سکه با افزایش بیش از ۱۳۰ هزار تومانی حباب قرار دشت. حباب نیم سکه دیروز وارد کانال ۲ میلیون تومانی شد. رشد قیمت طلا امروز نسبت به سایر روزهای هفته بیشترین صعود را داشت. متعاقب افزایش قیمت اونس جهانی طلا گران‌ شد. امروز هر مثقال طلا ۷۷ هزار تومان گران شد و با قیمت ۶ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان معامله شد. این مقدار طلا به پله ۷ کانال ۶ میلیون تومانی بیش از پیش نزدیک شده است. هر گرم طلا دیروز نزدیک به ۱۸ هزار تومان افزایش قیمت داشت و یک میلیون و ۵۴۴ هزار تومان معامله شد. اونس جهانی طلا دیروز بیش از ۱۰ دلار گران شد و در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۱۷۵۹.۵۳ دلار معامله شد. با وجود روند کاهشی قیمت دلار در روز گذشته  و تاثیرپذیری قیمت طلا و سکه به‌طور سنتی از بازار ارز، به نظر می‌رسد در روزهای گذشته قیمت این فلز گرانبها مستقل عمل کرده و روند افزایشی داشته است. این انتظارات تورمی بوده که بازار را دستخوش تحول قیمتی کرده است.

 

ارسال نظر