اسلام‌آباد دیگر تمایل چندانی به پیشبرد طرح گازی ایران ندارد

۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - ۰۶:۰۲:۵۰
کد خبر: ۱۹۴۷۰۸

پیشبرد طرح انتقال گاز از ترکمنستان انتخاب پاکستان است

اکسپرس تریبیون در گزارشی به نقل از اظهارات «مصدق مسعود ملک» وزیر مشاور امور نفت پاکستان نوشت که دولت این کشور برای غلبه بر بحران انرژی کار بر روی خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند TAPI را ادامه می‌دهد.طرح خط لوله گاز موسوم به «تاپی»

که نام آن از حروف اول نام چهار کشور حاضر در این طرح (به انگلیسی) شامل ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند تشکیل شده است، قرار است در صورت اجرا و تکمیل، گاز ترکمنستان را به به این سه کشور انتقال دهد. وی اظهار داشت: خرید گاز از ایران یک ریسک است و دولت پاکستان ترجیح می‌دهد با افغانستان صحبت کند تا از آن برای حفاظت از خط لوله تاپی اطمینان حاصل کند

با آمدن فصل سرما و افزایش برودت هوا، مشکلات ناشی از کمبود شدید گاز و تداوم قطعی برق، زمستان را به قصه پرغُصه مردم پاکستان تبدیل کرده است که سال‌هاست تمامی ندارد. به گزارش «انتخاب» به نقل از پایگاه خبری داون پاکستان، این نخستین زمستانی نیست که تقاضا برای مصرف گاز از عرضه پیشی گرفته است. اگرچه دولت‌های مختلف در پاکستان به دنبال دستیابی به راه‌حلی برای حل این معضل چندین ساله بوده‌اند، اما تاکنون اقدامات موثری و راه‌حلی بادوام حصول نیافته است و مصرف کنندگان نیز حاضر با تغییر سبک زندگی خود نیستند. به نوشته ایرنا، در حال حاضر مناطق وسیعی از پاکستان این روزها بامشکلات ناشی از افزایش قیمت‌ها و تبعات مستقیم و غیرمستقیم ناشی از سیل کم سابقه امسال روبرو شده‌اند.

از دیگر سو، دریافت انرژی ارزان برای کشوری مثل پاکستان با بیش از ۲۲۰ میلیون جمعیت که همواره با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه است، موضوع حیاتی شمرده می‌شود تا جایی که سیاستمداران این کشور بارها نسبت به گران بودن نرخ گاز وارداتی از قطر اعتراض کرده و به جای آن اجرای طرح گاز ایران را برای کشورشان سودمند می‌دانند.

حتی خریداری گاز مایع با نرخ بالا از خارج به ویژه از قطر نیز مشکلی را حل نکرد و مردم پاکستان زمستان امسال نیز مجبور به تحمل بی گازی و همزمان قطعی برق به دلیل عدم فراهمی سوخت گاز به نیروگاه‌های انرژی خواهند بود.

بنابر این افزایش بی‌رویه از گاز در ایام فصل زمستان به یک چالش بزرگ برای دولت پاکستان تبدیل شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در پاکستان قطع برق در تابستان و گاز در زمستان روشی برای جلوگیری از افت فشار و یا غلبه بر مشکلات کمبود انرژی است که البته فصل گرما و سرما را برای مردم این کشور طاقت‌فرسا می‌کند.

اخیرا مصدق ملک وزیر نفت و انرژی پاکستان اعلام کرد که امسال افزایش میزان استفاده از گاز در فصل زمستان دولت را باردیگر مجبور به ابلاغ برنامه صرفه جویی و مدیریت عرضه گاز کرده است.

در برخی شهرهای پاکستان به ویژه اسلام‌آباد به عنوان پایتخت کشور ساکنان با نزدیک شدن سرما به دلیل کمبود انرژی و یا محرومیت از گاز خانگی مجبور به 

جمع آوری هیزم هستند. کمبود گاز تعطیلی جایگاه‌های عرضه سی ان جی در مناطق مختلف پاکستان را به همراه دارد تا جایی که این جایگاه‌ها در ایالات پنجاب و سند مجبور به تعطیلی می‌شوند. این مشکل بیش از دیگر ایالت‌های پاکستان، گریبانگیر شهر کراچی به‌ عنوان قطب صنعتی و دیگر شهرهای‌ مهم از جمله لاهور و اسلام‌آباد می‌شود تا جایی که‌ حمل و نقل درون شهری و بین شهری طی این ماه‌ها به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سال گذشته کاهش بی‌سابقه دما در پاکستان که حتی در برخی مناطق این کشور رکورد پنجاه ساله را شکسته، زندگی مردم را فلج کرد حال پیش بینی می‌شود که زمستان امسال نیز درپی کمبود گاز و افت تولید انرژی به کابوسی برای مردم پاکستان تبدیل خواهد شد.

دولت ائتلافی پاکستان با اذعان به تشدید بحران در زمستان امسال و تاکید بر استفاده بهینه از گاز توسط مصرف کنندگان خانگی و تجاری، دولت سابق را به کم کاری در کنترل بحران انرژی و سهل انگاری در خریداری به موقع گاز مایع از خارج متهم کرد.

محرومیت خودساخته پاکستان از منابع عظیم انرژی در همسایه غربی خود یعنی جمهوری اسلامی ایران و عدم تعهد نسبت به قرارداد خط لوله گاز ایران نیز یکی از دلایل عمده‌ای است که کارشناسان آن را در تشدید بحران انرژی و افت صنعت در پاکستان موثر می‌دانند

به باور تحلیلگران اقتصادی پاکستان، تکمیل خط لوله گاز ایران می‌تواند به پاکستان کمک کند تا تقاضای انرژی رو به رشد خود را به پایان رسانده و بحران کمبود گاز در این کشور را متوقف کند. اما این طرح عظیم همچنان با عدم جدیت طرف پاکستانی مواجه است.

بحران انرژی در پاکستان در طول سال‌های اخیر به زعم تلاش دولت‌های مختلف در این کشور همچنان لاینحل مانده و این موضوع به چالشی همیشگی برای پاکستانی‌ها تبدیل شده به‌طوری که اجازه نداده است رویای حصول انرژی ارزان و آسان ایران برای آنان به حقیقت تبدیل شود.

وزیر مشاور نفت و گاز پاکستان با تکرار بهانه تحریم، اعلام کرد دولت اسلام‌آباد به دلیل چالش و ریسک تحریم‌ها، دیگر تمایل چندانی به پیشبرد طرح گازی ایران ندارد و به جای آن پیشبرد طرح انتقال گاز از ترکمنستان از طریق خط لوله موسوم به «تاپی » (TAPI) را انتخاب کرده است. برخلاف خواسته افکار عمومی پاکستان و مطالبه صنعتگران و جامعه تجار این کشور همسایه برای بهره‌برداری از پروژه گاز ایران به جای خرید هنگفت گاز مایع از خارج و یا دل بستن به طرح گازی تاپی، دولت اسلام‌آباد اصرار بر تبعات تحریم‌ها و برداشتن گام‌های لرزان به سمت گاز ترکمنستان دارد.

اکسپرس تریبیون در گزارشی به نقل از اظهارات «مصدق مسعود ملک» وزیر مشاور امور نفت پاکستان نوشت که دولت این کشور برای غلبه بر بحران انرژی کار بر روی خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند TAPI را ادامه می‌دهد.

طرح خط لوله گاز موسوم به «تاپی» که نام آن از حروف اول نام چهار کشور حاضر در این طرح (به انگلیسی) شامل ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند تشکیل شده است، قرار است در صورت اجرا و تکمیل، گاز ترکمنستان را به به این سه کشور انتقال دهد.

این وزیر پاکستانی مدعی شد که کشورش از پیامدهای نقض تحریم‌های بین المللی مرتبط با ایران نگران است و به همین دلیل تمایلی به ادامه پیگیری دریافت گاز از ایران ندارد.

مصدق ملک اظهار داشت: خرید گاز از ایران یک ریسک است و دولت پاکستان ترجیح می‌دهد با افغانستان صحبت کند تا از آن برای حفاظت از خط لوله تاپی اطمینان حاصل کند زیرا یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی این طرح، امنیت آن در خاک افغانستان است.

وی افزود: تمام اقدامات ممکن برای مقابله با بحران انرژی در پاکستان انجام می‌شود و پاکستان برای انجام پروژه تاپی که ۳۴ میلیون دلار برای این کشور هزینه خواهد داشت، صادق است.

وزیر مشاور نفت پاکستان گفت که این کشور رایزنی‌هایی را با روسیه و سایر کشورها برای راهکار کاهش بحران انرژی پاکستان آغاز کرده است و پس از دریافت پاسخ آنها اقداماتی انجام خواهد شد.

روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون در گزارش امروز خود آورده است: وزیر نفت پاکستان طی ماه‌های گذشته سفرهای بی سروصدایی به چند کشور انجام داده که دستورکار آن غلبه بر بحران انرژی در پاکستان است و اینکه اسلام‌آباد مایل به پیشبرد فوری خط لوله تاپی است.

 

ارسال نظر