قیمت ارز گریزان از دستور

۱۴۰۱/۰۸/۱۸ - ۰۰:۴۴:۳۵
کد خبر: ۱۹۴۱۸۵
قیمت ارز گریزان از دستور

التهاب بازار ارز همچنان ادامه دارد و این بازار ارز گوش به فرمان هیچ دستوری نیست. قیمت دلار در بازار روز گذشته به مسیر افزایشی خود ادامه داد. نرخ دلار روز دوشنبه 36 هزار و 400 تومان بسته شد اما دیروز تا 36 هزار و 800 تومان بالا رفت.

قیمت دلار در ساعات پایانی روز گذشته 36 هزار و 750 تومان بود که نسبت به روز قبل بیش از 300 تومان افزایش پیدا کرده بود. 

 به گزارش رسانه‌ها، عده‌ای از معامله‌گران معتقدند در صورتی که نرخ دلار به بالای 36 هزار و 800 برسد و در این مرز باقی بماند این امر ممکن است باعث ورود خریداران جدید به بازار شود و حتی کانال 37 هزار تومان هم لمس شود‌.

معامله‌گران می‌گفتند مرغ بازار دلار یک پا دارد. از نظر این دسته از بازیگران ارزی التهابات داخلی و خارجی کشور جو روانی و هیجانی برای دلار را تقویت کرده است.

برخی معامله‌گران می‌گفتند فروش دلار کم شده و تعداد قابل توجهی از متقاضیان خرید دلار در صفوف طولانی مقابل صرافی‌های مجاز خرید و فروش ارز توافقی حضور دارند. به گفته فعالان عموم معامله‌گران با هدف کسب سود اقدام به جمع‌آوری ارز می‌کنند. 

عده‌ای از کارشناسان انتظارات تورمی ناشی از ناآرامی‌های اخیر را دلیل مناسبی برای افزایش تمایل افراد به خرید ارز می‌دانند. در سوی دیگر به عقیده برخی دیگر از این کارشناسان شکاف قیمتی ایجاد شده میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی بازار عامل اصلی حضور خریداران در صف دلار است.

دیروز در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، قیمت خرید دلار توافقی 34 هزار و 170 تومان و قیمت فروش دلار توافقی 34 هزار و 304 تومان بوده است.فاصله قیمت دلار توافقی و دلار آزاد بیش از 2 هزار و 500 تومان است. 

در روز‌های گذشته معامله‌گران یک ترس دیگر داشتند، در بازار شایعه شده بود خریداران دلار سهمیه‌ای با خطر قطع یارانه معیشتی مواجه هستند. دیروز سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه کسانی که با اجاره کارت ملی خود به دیگران سهمیه 2 هزار دلار دریافت می‌کنند قطع می‌شود، گفت: ما نمی‌گوییم یارانه آنها قطع می‌شود، اما کسانی که طبق دهک‌بندی و معیارهای وزارت رفاه در دهک دهم پردرآمدی قرار بگیرند، از یارانه حذف می‌شوند.

از طرفی نرخ دلار در هرات در شروع معاملات دیروز تا 35 هزار و 600 تومان بالا رفت که نسبت به روز گذشته تقریبا 500 تومان بالاتر بود. در ادامه معاملات نقدی دلار از نیمه کانال 35 هزار تومان پایین آمد و بر روی 35 هزار و 370 تومان رسید و این قیمت در مقایسه با روز قبل 270 تومان رشد را نشان می‌دهد.

   بازگشت دلار به کانال ۳۳ هزار تومانی

حمیدرضا جیهانی کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه قیمت دلار از منظر تکنیکالی سقف را زده و منتظر حرکت اصلاحی قیمت هستیم به تجارت‌نیوز می‌گوید: در حال حاضر قیمت دلار با توجه به روندهای تکنیکالی در سقف است و از سوی دیگر فضای مدیریت بازار توسط دولت و بانک مرکزی نوید کاهش قیمت را می‌دهد.

او با اشاره به تاثیر قیمت دلار از موضوعات سیستماتیک و غیرسیستماتیک محیطی می‌افزاید: ریسک‌های سیستماتیک به حوزه بازارهای اقتصادی کشور وابسته است و غیرسیستماتیک حوزه‌های اجتماعی و سیاسی داخل کشور نظیر مذاکرات هسته‌ای برجام و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و ناآرامی‌های اجتماعی روی آن اثرگذار است. با توجه به اینکه کشورمان از ابتدای سال تاکنون شرایط رشد دلار را داشته بنابراین دولت‌ها به جای سرکوب قیمتی و جهش یک‌باره باید اجازه دهند این روند رشد به صورت مداوم اما با حرکت‌های اصلاحی کوچک و تدریجی به سمت جلو حرکت کند. تا سرمایه‌گذاران، تریدرها و معامله‌گران و صادرکننده‌ها و واردکننده‌ها مبتنی بر سازوکارهای تعیین قیمت در بازار برنامه‌ریزی داشته باشند و بتوانند نظام بازار و اقتصاد ملی را تامین کنند.

این کارشناس اقتصادی درباره روند تصمیم‌گیری برای قیمت دلار ابراز عقیده می‌کند: دولت‌ها به جای دستکاری قیمتی باید اجازه دهند نرخ افزایشی ارزهای خارجی نسبت به پول ملی با‌ روندی مطابق با ساختارها و چارچوب‌های اقتصادی و بازاری تعریف شود. تا زمانی که مولفه‌های اقتصادی کشور شکوفایی چندانی ندارد سیر کاهشی ارزش پول ادامه خواهد داشت.

جیهانی روند قیمت دلار را در هفته‌های پیش‌رو بازگشت به محدوده کانال قیمتی ۳۳ هزار تومان پیش‌بینی کرد.

   دلایل عجیب رییس بانک مرکزی

 برای افزایش قیمت دلار

با توجه به التهابات ارزی فراکسیون انقلاب اسلامی با حضور اعضای مجمع عمومی و با دعوت از صالح آبادی، رییس بانک مرکزی تشکیل جلسه داد.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست این فراکسیون گفت: با توجه به التهابات ارزی و حساسیت پیش آمده ناشی از شرایط فعلی بازار، فراکسیون، صبح امروز و پیش از نشست علنی مجلس شورای اسلامی، با حضور اعضای مجمع عمومی و با دعوت از علی صالح آبادی رییس بانک مرکزی تشکیل جلسه داد.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» افزود: در این جلسه ۱۵ نفر از نمایندگان به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و نظرات خود درخصوص نحوه عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز و ضرورت تقویت عملکرد بانک‌ها ارایه کردند و ادامه جلسه صرف بحث کارشناسی درخصوص چگونگی مدیریت بازار و کنترل نرخ دلار شد.  نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: در این جلسه صالح آبادی با اشاره به تحولات روز دنیا و جنگ اوکراین و تاثیر این وقایع بر تورم جهانی و افزایش تورم در اکثر کشورهای دنیا تاکید کرد که پس از بحران اوکراین، شاهد کاهش ارزش پول ملی بیشتر کشورها در برابر دلار و تضعیف یورو، پوند، لیر و بسیاری از ارزها در برابر دلار بوده‌ایم به‌طوری که به ترتیب؛ لیر، پوند و یورو، ۱۰۸ درصد، ۳۲ درصد و ۲۲ درصد در برابر دلار تضعیف شده‌اند. 

عمویی خاطرنشان کرد: براساس گزارش آقای صالح‌آبادی، وضعیت تخصیص ارز برای واردات در سامانه نیما با قیمت متعادل حدود ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان با روانی تداوم دارد و کالاهای مورد نیاز وارداتی برای کشور با این قیمت تامین ارز می‌شود و از ابتدای سال ۲۶ میلیارد دلار در این سامانه برای مایحتاج اصلی تامین شده است. دولت در روزهای آتی، در چارچوب اقدامات مداخله‌ای در بازار با همکاری صادرکنندگان و عرضه‌کنندگان ارز به سمت ایجاد آرامش و کاهش نوسانات ارزی و مقابله با دلالان و نوسان‌سازان حرکت خواهد کرد.  سخنگوی فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقدامات روانی، دلالی و بازارسازی برخی از واسطه‌ها در بازار و فضای مجازی که بعضا از خارج کشور مدیریت می‌شود، و همچنین تاثیرات تورم داخلی از علل اصلی افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر است و بانک مرکزی درصدد مقابله با آن و کنترل بازار است. 

عمویی تاکید کرد که بنا به گزارش آقای صالح آبادی شرایط فروش نفت نیز نسبت به گذشته مطلوب بوده و بانک مرکزی در تامین ارز وارداتی در چارچوب سامانه نیما و بازار متشکل ارزی مشکلی ندارد.

سخنگوی فراکسیون انقلاب در پایان خاطرنشان کرد: مقرر شد به منظور بررسی بیشتر عملکرد بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز و همچنین نظارت بر بانک‌ها و تسهیلات ارایه شده جلسات دیگری در چارچوب فراکسیون اکثریت مجلس تشکیل شود و با توجه به حساسیت فراکسیون بر کنترل بازار و کاهش فشار بر مردم این جلسات تداوم یابد...

 

ارسال نظر