سکه و دلار سقوط کردند

۱۴۰۱/۰۷/۱۸ - ۰۱:۵۳:۱۶
کد خبر: ۱۹۳۲۱۸

دلار بعد از افزایش قیمت چشمگیر در روزهای گذشته، دیروز در بازار آزاد با افت قیمتی مواجه و وارد کانال 32 هزار تومان شد. سکه نیز در بازار 14 میلیون و 850 هزار تومان معامله شد. قیمت دلار و سکه درحالی از دیروز سیر نزولی را پیش گرفته است که هفته قبل شاهد رشد قیمتی در این بازارها بودیم اما از روز شنبه مدار قیمتی در بازار طلا و سکه نزولی شده است. بازار ارز تهران هفته گذشته شاهد افزایش قیمت دلار تا سطح 33 هزار و 500 تومان بود اما در ادامه معاملات اواخر هفته گذشته و اوایل هفته جاری نرخ دلار در حال آب شدن است. به نظر می‌رسد افزایش قیمت نفت موجب شده قدرت بازار ساز برای مداخله ارزی بیشتر شود و همین امر موجب ترس عده‌ای از معامله گران ارزی شده است. عده‌ای از معامله‌گران با اشاره به اتفاقات دیروز در میدان فردوسی تهران می‌گفتند این موضوع موجب شده تقاضای زیادی وارد بازار نشود و یکی از دلایل کاهش قیمت همین باشد. در شرایطی که حجم معاملات پایین است نوسان قیمتی نیز ناپایدار است. 

   قیمت دلار هرات پایین‌تر از تهران 

قیمت دلار هرات امروز پایین‌تر از نرخ تهران قیمت خورد. قیمت دلار در بازار هرات امروز 32 هزار و 250 تومان بود. بازار ارز سلیمانیه امروز قیمت نقدی دلار اعلام نشد اما قیمت دلار فردایی در بازار یاد شده 32 هزار و 640 تومان بود.  نرخ حواله درهم امروز در مقایسه با دیروز اندکی افت کرد. قیمت درهم امروزر در محدوده 8 هزار و 940 به فروش رسید فعالان بازار می‌گویند: قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی دیشب بار دیگر در سراشیبی قرار گرفت به همین دلیل نیز بازاری‌ها پیش‌بینی می‌کنند که همزمان با کاهش شبانه قیمت دلار، قیمت سکه نیز نزولی شود.

گفته می‌شود تزریق نهاد‌های بازار ساز برای کنترل بازار ارز در دومین روز هفته‌ نیز، بازار دلار را تحت تاثیر قرار دادبه گفته فعالان بازار حجم معاملات به نسبت هفته گذشته کاهشی بوده و نرخ‌دهی در این بازار کمتر صورت می‌پذیرد. بسیاری همین فضای خلوت معاملات آزاد ارزی را عامل مهمی در جهت حضور قیمت دلار در سطوح قیمتی نیمه دوم کانال ۳۲ هزار تومانی می‌دانند. دلار هرات نیز در محدوده ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان دارد. این در حالی است که خبرهای رسیده از فعالان بازار حاکی از تزریق دوباره ارز از سوی بانک مرکزی به بازار است اما رقم این ارزپاشی مجدد دولت مشخص نیست.  باید دید زور سیاست‌های دولت به فنر فشرده دلار تا کجا می‌چربد و در روزهای آینده بازار ارز چه روندی در پیش خواهد گرفت. در همین راستا برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی با این عنوان که دولت نمی‌خواهد در شرایط موجود کشور، قیمت دلار بشکند و ارز وارد بازار کرده به تجارت‌نیوز می‌گوید: هدر دادن منابع و ادامه سیاست‌های اشتباه گویا عادت دولت‌ها شده است.  او به وضعیت اجتماعی اشاره می‌کند و می‌گوید: دولت در حال تثبیت وضعیت موجود است و فنر دلار در دستانش است در حالی که با توجه به تورم، ارزش ذاتی دلار ۳۲ و ۳۳ هزار تومان نیست و باید دید توانایی بانک مرکزی برای ادامه این سیاست غلط تا کجا ادامه دارد و چقدر است. حق‌شناس در پاسخ به اینکه تا کجا دولت توانایی تزریق منابع به بازار ارز را دارد می‌گوید: فعلا این سیاست دولت است اما تجربه سال‌های گذشته ثابت کرده که این روش همیشه شکست خورده و اشتباه است. اما ما عادت به رفتن راه‌های اشتباه داریم و نحوه تصمیم‌گیری دولت‌ها چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا برای موضوعات این‌چنینی تفاوتی ندارد. این سیاست اشتباه به ویژه در دوره‌های اول دولت‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.  او به ایجاد بحران‌های اقتصادی در پی خبردرمانی و پایین نگه داشتن قیمت دلار زیر ارزش ذاتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: یک جایی خبر باید به واقعیت تبدیل شود و خبردرمانی بی‌فایده است و نتیجه این درمان‌های سطحی، شرایط برجام است که می‌بینیم لحن طرف مقابل تندتر شده و کار برای ما سخت می‌شود.  این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: در حال حاضر خروج ارز و سرمایه از کشور تشدید شده و ارزپاشی دولت در واقع رانت به کسانی است که سرمایه‌شان را از کشور خارج می‌کنند . وی در خصوص کاهش نرخ طلا نیز می‌گوید: اهرم اصلی طلا دلار است اما اونس جهانی نیز تا حدودی قیمت طلا را کنترل می‌کند . در حوزه داخلی بازدهی دلار بیشتر از طلا خواهد بود زیرا اونس جهانی بر طلا تاثیرگذار است .  از سوی دیگر به عقیده برخی از تحلیلگران اقتصادی بازار تهران، از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ درآمد‌های ارزی کشور در راستای افزایش صادرات نفتی بیشتر شد که این امر توانسته ذخایر ارزی بانک مرکزی را تا حد مناسبی تقویت کند. در نتیجه بانک مرکزی پتانسیل قابل توجهی در جهت حمایت از معاملات بازار ارز کشور دارد. در روز‌های انتهایی هفته نخست مهر ماه نیز سیگنال‌هایی از تزریق حدودا ۷۰ میلیون دلاری نهاد بازار‌ساز به معاملات تهران مطرح شد. بازار جهانی طلا یکشنبه تعطیل بود. قیمت اونس طلا دیروز بیش از 6 دلار پایین آمد و در محدوده 1695 دلار معامله شد .  در بازار داخلی ایران ظهر دیروز قیمت طلای 18 عیار مانند روز گذشته در سراشیبی قرار گرفت. قیمت این فلز زرد رنگ دیروز در محدوده 1 میلیون و 370 هزار و 200 تومان به فروش رسید که نسبت به روز قبل 3 هزار و 700 تومان پایین‌تر بود. 

   بازار سکه در سراشیبی 

قیمت سکه هم امروز مانند روز گذشته ریزش کرد. فلز گرانبهای داخلی امروز در مقایسه با روز قبل 133 هزار تومان کاهش یافت و به قیمت 14 میلیون و 800 هزار تومان به فروش رسید. عده‌ای از معامله‌گران می‌گفتند در صورتی که سکه بازان نتوانند مرز مقاومتی 14 میلیون و 800 هزار تومان را حفظ کنند احتمال عقب‌نشینی سکه تا نیمه کانال 14 میلیون تومان وجود خواهد داشت.  ارزش ذاتی سکه امروز به کانال 12 میلیون تومان برگشت و با 12 میلیون و 937 هزار تومان بود حباب سکه در محدوده 14 درصد قرار داشت. فعالان بازار می‌گویند: علت اصلی افزایش قیمت سکه طی هفته گذشته، افزایش قیمت دلار و اونس جهانی طلا بود و به همین دلیل نیز سکه‌بازان فرصت قدرت‌نمایی پیدا کردند، اما با کاهش قیمت طلای جهانی در هفته جاری و همچنین کاهش قیمت ارز در بازار داخلی مدار قیمتی در بازار طلا و سکه نیز تغییر کرد. از نگاه تحلیلگران در صورتی که فلز گرانبهای داخلی در روز جاری مرز مقاومتی 14 میلیون و 800 هزار تومان را از دست بدهد قدرت کاهشی در بازار بیشتر خواهد شد.

 

ارسال نظر