سکه 14 میلیون و 300 هزار تومان

۱۴۰۱/۰۶/۲۹ - ۰۱:۴۶:۴۵
کد خبر: ۱۹۲۷۶۲
سکه 14 میلیون و 300 هزار تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز دوشنبه 28 شهریور 1401 قیمت دلار در بازار آزاد به 31590 تومان رسید و با وجود کاهش قیمت اونس جهانی طلا به 1664 دلار، قیمت سکه به خاطر افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر، به 14 میلیون و 300 هزار تومان رسید. 

هر دلار (دوشنبه، ۲۸ شهریورماه) در صرافی‌های بانکی با ۱۰ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ ۲۸ هزار و ۷۹۳ تومان به فروش رسید.هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی با ۲۰ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ ۲۸ هزار و ۸۴۳ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۸ هزار و ۵۰۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۵۶ تومان اعلام شد.

علاوه بر این، نرخ اسکناس دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۳۳۸ تومان و نرخ فروش در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۵۹۵ تومان و همچنین نرخ یورو ۲۸ هزار و ۳۸۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۶۴۴ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۷۸ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۷ هزار و ۳۳ تومان معامله شد.

  آغاز معاملات توافقی دلار 

در کانال ۳۰ هزار تومان 

معاملات توافقی دلار در بازار ارز (دوشنبه‌، ۲۸ شهریورماه) با بهای ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد.  از اواخر خردادماه امسال بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضا را راه‌اندازی کرد. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شد. این بازار طی ماه‌های اخیر سبب تامین تقاضاهای خُرد مردم شده و به معیار قیمت‌گذاری ارز تبدیل شده است.   (دوشنبه، ۲۸ شهریورماه) در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان و با حجم ۲۹ هزار معامله شد. 

معاملات توافقی دلار در روز گذشته (یکشنبه، ۲۷ شهریورماه) کار خود را با ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز کرده بود و در پایان با نرخ ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان به کار خود پایان داد. حجم معاملات در این روز ۱۲ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۱۰۰ اسکناس بود.

  سکه ۲۱۰ هزار تومان ارزان شد 

سکه طرح جدید (دوشنبه، ۲۸ شهریورماه) با ۲۱۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به نرخ ۱۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، به نرخ ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین نیم سکه هشت میلیون تومان، ربع‌ سکه پنج میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳ میلیون تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۰۸ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۶۶۷ هزار تومان شد.بهای انس جهانی یک هزار و ۶۶۴ دلار و سه سنت بود.

  کاهش تقاضا برای طلا 

در هند به‌خاطر تورم بالا

تورم و بارندگی‌های نامنظم در بسیاری مناطق هند درآمد بخش کشاورزی را که بزرگ‌ترین خریداران طلا در این کشور هستند پایین آورده‌ و باعث کاهش تقاضا برای طلا شده است.

به‌گزارش بلومبرگ، فروش طلا در هند به‌خاطر فشار تورم و قابل‌پیش‌بینی نبودن بارندگی‌های مونسون که درآمد کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده، کاهش‌یافته است. توانایی خانواده‌های هندی برای خرید این فلز گران‌بها پایین آمده است.

زندگی میلیون‌ها کشاورز در هند به بارندگی‌های سالانه مونسون وابسته است و بارندگی‌های نامنظم در سال جاری میلادی درآمد بخش کشاورزی هند را که بزرگ‌ترین خریداران طلا در این کشور هستند، پایین آورده است. افزایش عوارض واردات در ماه ژوئیه هم تمایل برای خرید این فلز گران‌بها در دومین مصرف‌کننده بزرگ دنیا را کاهش داده است.

تحلیلگران عقیده دارند افزایش عوارض واردات تأثیر کوتاه‌مدتی داشته و عامل اصلی بر کاهش تقاضای جامعه روستایی هند، تورم و بارندگی‌های نامنظم در بسیاری مناطق کشور بوده است.

انتظار می‌رود رشد تقاضا برای طلا در سال جاری میلادی در هند تغییر چندانی نسبت‌به سال گذشته نداشته باشد و به 7 درصد برسد.

خرید طلا در هند در سال گذشته میلادی تا 800 تن افزایش یافت که نتیجه برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی و بالا رفتن تقاضا بود. افزایش تقاضا و واردات طلا باعث شد دولت عوارض واردات طلا را بالا ببرد، چون واردات بیش‌از اندازه کسری تجاری هند را افزایش داده و ارزش روپیه را پایین آورده بود.

قیمت جهانی طلا حدود 9 درصد در سال جاری میلادی کاهش‌یافته و در هفته گذشته به پایین‌ترین رقم از 2020 رسید که نتیجه احتمال افزایش دوباره نرخ بهره بانک مرکزی امریکا جهت مهار تورم بود. به‌این‌ترتیب، قیمت طلا در هند به کمتر از سطح 50 هزار روپیه در هر 10 گرم رسیده که می‌تواند تقاضا را در فصل جشن‌ها در این کشور افزایش دهد.

اکثر جواهرفروشان هندی انتظار دارند فروش آنها در سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی به‌خاطر فصل جشن‌ها و تمایل هندی‌ها به خرید و استفاده از طلا افزایش یابد. اما تقاضا برای طلا طی این سه ماهه احتمالاً به سطح 343.9 تن در سال گذشته میلادی نمی‌رسد.

به گزارش بلومبرگ، تورم بالاتر از حد انتظار در امریکا در ماه اوت احتمال افزایش 100 واحدی نرخ بهره در اجلاس فدرال‌رزرو امریکا در این هفته را افزایش داده و باعث کاهش قیمت طلا شده است. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری فلزات گران‌بها را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را توسط سرمایه‌گذاران پایین می‌آورد.

قیمت طلا در بیشتر روزهای ماه سپتامبر بالاتر از 1700 دلار در هر اونس بود، اما در پایان هفته گذشته به پایین‌تر از این سطح سقوط کرد.

اجلاس فدرال‌رزرو امریکا در روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد تا در مورد افزایش نرخ بهره تصمیم‌گیری شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی امریکا این‌بار بیشتر از 75 واحد نرخ بهره را بالا ببرد.

انتشار اطلاعات اقتصادی امریکا در هفته گذشته در مورد نرخ تورم، بازار کار و نرخ خرده‌فروشی در این کشور باعث شده برخی تحلیلگران افزایش نرخ بهره را 100 واحد پیش‌بینی کنند.

دراین‌بین، بانک مرکزی اروپا هم قصد دارد به روند افزایش نرخ بهره در ماه اکتبر و پس‌از آن ادامه دهد که بر قیمت فلزات گران‌بها ازجمله طلا تاثیر خواهد گذاشت. تحلیلگران انتظار دارند بانک مرکزی انگلیس در اجلاس این هفته خود نرخ بهره را بین 50 تا 75 واحد بالا ببرد.

قیمت هر اونس طلا با 0.36 درصد کاهش به 1669 دلار و 5 سنت رسید. نقره با 0.15 درصد افزایش 19 دلار و 41 سنت معامله می‌شود و پلاتین با 0،51 درصد کاهش به 905 دلار رسید. 

  قیمت طلای جهانی خیال صعود ندارد!

قیمت طلا دوشنبه کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران برای کاهش نرخ تورم بالا، آماده افزایش شدید نرخ توسط بانک‌های مرکزی بزرگ در این هفته، به ویژه از سوی فدرال رزرو امریکا شدند. البته در ساعات اولیه بازگشایی بازار قیمت طلا تحت تاثیر کاهش دلار اندکی افزایش یافت.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۷.۱ درصد کاهش به ۱۶۶۸ دلار و ۸۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آتی امریکا نیز با ۰.۴۲ درصد کاهش به ۱۶۶۹ دلار و ۸۰ سنت سید.

طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن در میان مشکلات تورمی شناخته می‌شود، اما نرخ‌های بهره بالا هزینه فرصت نگهداری شمش‌های غیر بازده را افزایش می‌دهد.

انتظار می‌رود کمیته بازار آزاد فدرال امریکا جلسه دو روزه خود را در مورد نرخ بهره در ۲۰ سپتامبر آغاز کند و روز بعد تصمیم خود را اعلام کند. بازارها با افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایالات‌متحده به‌طور کامل قیمت‌گذاری می‌کنند.

در همین حال، انتظارات تورمی کوتاه‌مدت مصرف‌کنندگان امریکایی در ماه سپتامبر به پایین‌ترین حد در یک سال گذشته رسید و نگرانی‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو می‌تواند نرخ بهره را تا یک درصد در هفته آینده افزایش دهد را کاهش داد.

بر اساس گزارش رویترز، دارایی‌های اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، با ۰.۱ درصد کاهش به ۹۶۰.۸۵ تن در روز جمعه از ۹۶۲.۰۱ تن در روز پنجشنبه رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با یک درصد کاهش به ۱۹.۳۶ دلار رسید. پلاتین با ۰.۶ درصد کاهش به ۹۰۱.۴۶ دلار رسید و پالادیوم با یک درصد کاهش به ۲۱۱۳ دلار و ۱۸ سنت رسید.

 

ارسال نظر