اخبار

۱۴۰۱/۰۶/۲۸ - ۰۱:۰۱:۴۳
کد خبر: ۱۹۲۷۴۲

واردات طلا، پلاتین و نقره خام معاف از مالیات شد

واردات طلا، پلاتین و نقره به صورت خام از طریق مبادی رسمی گمرکی کشور از پرداخت عوارض گمرکی و هرگونه مالیات از قبیل مالیات عملکرد و ارزش افزوده معاف است و از نظر منشأ ارز مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

داود منظور رییس کل سازمان امور مالیاتی در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: با توجه به مصوبه اخیر مراجع قانونی، واردات طلا، پلاتین و نقره به صورت خام از طریق مبادی رسمی گمرکی کشور مجاز بوده و از پرداخت عوارض گمرکی و هرگونه مالیات از قبیل مالیات عملکرد و ارزش افزوده معاف است و از نظر منشأ ارز مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. اعتبار این مصوبه از تاریخ ابلاغ (2/6/1401) تا پایان شهریور ماه سال 1402 می‌باشد.

افزایش ۳ برابری نرخ تورم  منطقه یورو

تورم سالانه منطقه یورو در ماه آگوست در بحبوحه بحران انرژی به ۹.۱ درصد رسید. به گزارش اکونومیک، آمارهای رسمی نشان داد که در بحبوحه بحران انرژی ناشی از جنگ، نرخ تورم سالانه منطقه یورو در ماه آگوست به ۹.۱ درصد رسید که این رقم در ماه جولای ۸.۹ درصد بود که رقمی صعودی محسوب می‌شود. نرخ تورم سالانه در سال گذشته به میزان سه درصد بود.اداره آمار اتحادیه اروپا، یورواستات گفت: در ماه آگوست، بیشترین سهم در نرخ تورم سالانه منطقه یورو انرژی و پس از آن مواد غذایی، الکل، تنباکو، خدمات و کالاهای صنعتی غیر انرژی بوده است. بدون احتساب انرژی، غذا، الکل و تنباکو، تورم اصلی از چهار درصد در ماه جولای به ۴.۳ درصد افزایش یافت. کمترین نرخ سالانه تورم در فرانسه (۶.۶ درصد)، مالت (۷.۰ درصد) و فنلاند (۷.۹ درصد) بود. بالاترین نرخ تورم سالانه در استونی (۲۵.۲ درصد)، لتونی (۲۱.۴درصد) و لیتوانی (۲۱.۱ درصد) ثبت شده است. قیمت مصرف‌کننده ماهانه ۰.۶ درصد افزایش یافت که کمی بالاتر از میزان اولیه ۰.۵درصد است.

بانک‌های مرکزی ناجی  اقتصاد جهان 

پس از سیر منفی بازارهای جهانی به دلیل فشارهای تورمی و افزایش خطر رکود در هفته گذشته، تمرکز سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بر روی مجامع بانک‌های مرکزی قرار گرفته است که در هفته آینده تصمیم نرخ سود را اعلام می‌کنند. به گزارش اکونومیک، نرخ تورم بیش از حد انتظار ایالات‌متحده در ماه آگوست طی هفته گذشته با رقم ۸.۳ درصد، انتظارات برای افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو را افزایش داد، درحالی که برخی از تحلیلگران انتظار دارند که این نرخ ۱۰۰ واحد پایه افزایش یابد. هفته گذشته، بورس‌ امریکا سقوط کرد؛ داوجونز با ۴.۱۳ درصد، نزدک با ۵.۴۸ درصد و اس‌اند ۵۰۰ با ۴.۰۸ درصد به صورت هفتگی نزول کردند. فدرال رزرو، روز پنجشنبه هفته آینده تصمیم خود برای نرخ بهره را اعلام خواهد کرد. در اروپا، بحران انرژی و خطرات رکود، موضوعات اصلی دستور کار هفته گذشته بود. در مقابل قیمت بالای انرژی و کمبود انرژی، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو اقداماتی مانند مالیات اضافی بر شرکت‌های انرژی، کاهش مالیات بر قبوض انرژی، محدود کردن دمای ساختمان‌های عمومی و ارایه کمک‌های پولی به خانوارها را اعلام کردند. هفته گذشته، در مقایسه با هفته قبل آن، شاخص دکس آلمان ۲.۶۵ درصد کاهش یافت، کک ۴۰ فرانسه ۲.۱۷ درصد کاهش یافت، FTSE ۱۰۰ انگلیس ۱.۵۶ درصد کاهش یافت. انتظار می‌رود بانک انگلستان که در هفته آینده تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره را اعلام می‌کند، نرخ بهره را با ۵۰ واحد افزایش به ۲.۲۵ درصد افزایش دهد. در آسیا، رکود اقتصادی چین و ضعیف شدن ین ژاپن موضوعات اصلی هستند. هفته گذشته، بانک مرکزی چین تصمیم گرفت نرخ بهره خود را در ۲.۷۵ درصد نگه دارد. بانک مرکزی ژاپن (BoJ) روز چهارشنبه یک بررسی نرخ انجام داد که پیشروی در مداخله برای اقدام مستقیم بازار پس از رسیدن برابری ین و دلار به سطح ۱۴۵ است همچنین تصمیم خود را در مورد نرخ بهره در روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد. هفته گذشته شاخص شانگهای چین ۴.۱۶ درصد، نیکی ۲۲۵ ژاپن با ۲.۲۹ درصد، هانگ سنگ هنگ کنگ ۳.۱ درصد، کوسپی کره جنوبی ۰.۰۶ درصد و شاخص سهام هند ۱.۵۹ درصد به صورت هفتگی کاهش یافت. هفته آینده، بانک مرکزی ترکیه نیز تصمیم خود در مورد نرخ بهره روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد و بازارها انتظار دارند که نرخ را ثابت نگه دارد.

بیش از ۸۶۰  هزار فقره وام ازدواج فرزندآوری و ودیعه مسکن 

شبکه بانکی از ابتدای امسال تا ۲۴ شهریور بیش از ۸۶۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن پرداخت کرده است. مصطفی قمری‌وفا سخنگوی بانک مرکزی آخرین آمار پرداخت وام‌های ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن را اعلام و تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از 860 هزار وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن توسط بانک‌ها به متقاضیان پرداخت شده است. به گفته قمری‌وفا، از ابتدای امسال تا 24 شهریور تعداد 450هزار فقره وام ازدواج به مبلغ 62 هزار میلیارد تومان به زوج‌های جوان پرداخت شده است.

همچنین در این مدت تعداد 342هزار فقره تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده که ارزش کل وام‌های پرداختی این بخش 13 هزار میلیارد تومان بوده است.

 

ارسال نظر