ارزش هر یورو به کمتر از یک دلار کاهش یافت

۱۴۰۱/۰۶/۱۵ - ۰۰:۴۴:۰۲
کد خبر: ۱۹۲۳۵۶
ارزش هر یورو به کمتر از یک دلار کاهش یافت

گروه بانک و بیمه | نرخ دلار در بازار آزاد روز دوشنبه، ۱۴ شهریورماه به 30010 تومان رسید و با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1715 دلار، سکه به 13میلیون و 850 هزار تومان معامله شد.  به دنبال کاهش ارزش یورو در بازارهای جهانی به کمتر از دلار، در بازار ایران نیز ارزش یورو در صرافی‌های بانکی کمتر از دلار شده است.هر یورو در صرافی‌های بانکی با ۱۵۱ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ ۲۸ هزار و ۲۹۰ تومان معامله شد.هر دلار نیز در صرافی‌های بانکی با ۳۵ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ ۲۸ هزار و ۵۸۷ تومان به فروش رسید. قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۸ هزار و ۳۰۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۹ تومان اعلام شد.علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۲۹۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۵۴۸ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۱۶۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۴۱۶ تومان اعلام شد.

همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۷۳۷ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۸۶۱ تومان معامله شد.  قیمت سکه طرح جدید (دوشنبه، ۱۴ شهریورماه) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۱۳‌ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین نیم سکه هفت میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع‌ سکه چهار میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۶۷ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۴۹۱ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا نیز به یک‌هزار و ۷۱۱ دلار و ۷۷ سنت رسید.

 آغاز معاملات توافقی دلار با نرخ  ۲۸ هزار تومان

معاملات توافقی دلار در بازار ارز (دوشنبه‌، ۱۴ شهریورماه) در کانال قیمتی ۲۸ هزار تومان کار خود را آغاز کرد.در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و با حجم ۲۰ هزار دلار معامله شد. 

معاملات توافقی دلار در روز کاری گذشته معاملاتی (یکشنبه، ۱۳ شهریورماه) کار خود را با ۲۸ هزار و ۴۵۰ تومان آغاز کرده بود و در پایان با نرخ ۲۸ هزار و ۸۵۰ تومان به کار خود پایان داد. حجم معاملات روز گذشته ۱۵ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۷۰۰ دلار بود

 بالاترین رشد دلار در 20 سال گذشته 

دلار در برابر سبدی از همتایان خود در روز دوشنبه (پنجم سپتامبر) به بالاترین ارزش خود در ۲۰ سال گذشته رسید، استرلینگ و یورو بزرگ‌ترین بازنده‌ها بودند زیرا توقف عرضه گاز روسیه از خط لوله اصلی آن به اروپا نگرانی‌ها را در مورد قیمت و رشد انرژی برانگیخته است. به گزارش اکونومیک، یورو در معاملات اولیه آسیا به ۰.۹۹۰۱ دلار رسید که کمی بالاتر از ۰.۹۹۰۰۵ دلار در ماه گذشته بود و پوند به کمترین میزان ۱.۱۴۵۸ دلار نزدیک شد. روسیه ضرب‌الاجل شنبه برای از سرگیری جریان از خط لوله نورد استریم را به دلیل نشت نفت در یک توربین لغو کرد که همزمان با اقدام وزرای دارایی گروه هفت بود که سقف قیمت نفت روسیه را اعلام کردند. به‌طور مشابه، پوند نیز به دلیل نگرانی در مورد افزایش هزینه‌های انرژی کاهش یافته است. لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در آخر هفته گفت: اگر همانطور که انتظار می‌رود، نخست‌وزیر بعدی بریتانیا شود، اقدامات فوری را برای مقابله با افزایش صورت‌حساب‌های انرژی و افزایش عرضه انرژی انجام خواهد داد. ین با ۱۴۰.۳۲ در هر دلار، نزدیک به پایین‌ترین سطح ۲۴ سال اخیر تحت فشار قرار گرفت. دلار استرالیا، حساس به ریسک ۰.۴ درصد کاهش یافت و نزدیک به پایین‌ترین سطح هفت هفته‌ای خود در ۰.۶۷۸۲ دلار بود.

شاخص دلار امریکا به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر و بالای ۱۱۰.۰۸ رسید.ویشنو واراتان، رییس اقتصاد و استراتژی بانک میزوهو در سنگاپور گفت: «به نظر می‌رسد افزایش ریسک ژئوپلیتیکی و در نتیجه شوک‌های نامطلوب تقاضای جهانی احتمالاً تأثیرات غالب خواهد بود. شوک‌های نامطلوب تقاضا در یک محیط ژئوپلیتیکی بسیار نامطلوب احتمالاً تقاضای مطمئن برای دلار امریکا را تحریک می‌کند و منعکس‌کننده آن خواهد بود. ارزهای اروپایی شاید بدترین ضربه را خواهند خورد». افزایش نرخ‌های بزرگ در این هفته اعلام می‌شود و بازارها با احتمال ۷۵ درصد افزایش ۷۵ واحد پایه در اروپا و تقریبا ۷۰ درصد احتمال افزایش ۵۰ واحدی در استرالیا را پیش‌بینی کرده‌اند. قراردادهای آتی صندوق‌های فدرال رزرو حاکی از احتمال ۵۷ درصدی افزایش ۷۵ واحدی است. در سایر نقاط آسیا، دلار در برابر یوان فراساحلی ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۶.۹۳۸۴ رسید زیرا نگرانی‌ها در مورد اقدامات قرنطینه کووید-۱۹ در این کشور ادامه دارد. مرکز فناوری جنوبی چین در شنژن گفت: از روز دوشنبه اقدامات محدودکننده ضد ویروسی را اتخاذ خواهد کرد، در حالی که چنگدو از تمدید محدودیت‌های قرنطینه خبر داد زیرا این کشور با شیوع جدیدی دست و پنجه نرم می‌کند.

 قیمت طلا ثابت ماند

قیمت طلا دوشنبه (۵ سپتامبر) پس از جهش ۱.۲ درصدی در جلسه قبل ثابت بود زیرا سرمایه‌گذاران محتاط روی مسیر افزایش نرخ فدرال رزرو امریکا به دنبال داده‌های شغلی متفاوت تمرکز کردند. بهای هر اونس طلا با ۲.۸ درصد کاهش به ۱۷۰۹ دلار و ۷۰ سنت رسید و قیمت طلای امریکا نیز با ۰.۱۶ درصد کاهش به ۱۷۱۰ دلار و ۷۰ سنت رسید. به نظر می‌رسد فدرال رزرو به افزایش شدید نرخ بهره در ماه‌های آینده برای کاهش تورم پایبند است اما افزایش بیکاری در ایالات‌متحده و کاهش رشد دستمزد، معامله‌گران را شرط‌بندی کرده است که هزینه‌های استقراض در سال آینده ممکن است به اندازه پیش‌بینی‌های قبلی بالا نرود. کارفرمایان ایالات‌متحده در ماه اگوست بیش از آنچه انتظار می‌رفت، نیرو استخدام کردند اما رشد متوسط دستمزد و افزایش نرخ بیکاری به ۳.۷ درصد نشان داد که بازار کار شروع به کاهش کرده است. نرخ بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری شمش غیر بازده را افزایش می‌دهد و دلار را تقویت می‌کند. شاخص دلار ۰.۱ درصد کاهش یافت که پیش از این به اوج خود در ۲۰ سال گذشته رسیده بود.

شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین دوشنبه اعلام کرد که محموله‌های قوی‌تر از حد انتظار پلاتین به چین در نیمه اول سال باعث کمبود در سایر نقاط شده است زیرا عرضه ناشی از معادن و بازیافت کاهش یافته است. بر اساس گزارش رویترز، دارایی‌های اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، از ۹۷۳.۳۷ تن در روز پنجشنبه به ۹۷۳.۰۸ تن در روز جمعه کاهش یافت. در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره ثابت و به ۱۸.۰۳ دلار در هر اونس بود، پلاتین ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۸۳۳.۳۴ دلار رسید و پالادیوم ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۲۰۱۵ دلار و ۸۱ سنت رسید.

 اعتماد سرمایه‌گذران منطقه یورو  رکورد معکوس زد!

پیش‌بینی می‌شود که اعتماد سرمایه‌گذاران منطقه یورو در ماه سپتامبر کاهش بیشتری ثبت کند. به گزارش اکونومیک، در گزارش جدید مشخص شد که شاخص اطمینان سرمایه‌گذاران سنتیکس (Sentix) در منطقه یورو در ماه سپتامبر به کاهش خود ادامه می‌دهد. شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران رقم منفی ۳۱.۸ را ثبت کرد که از منفی ۲۵.۲ در آگوست کاهش یافته است.طبق بررسی‌ها، رقم سپتامبر منفی ۲۷.۵ پیش‌بینی می‌شود.شاخص وضعیت فعلی از منفی ۱۶.۳ در آگوست به منفی ۲۶.۵ در سپتامبر، در حالی که شاخص انتظارات از منفی ۳۳.۸ در آگوست به منفی ۳۷ در سپتامبر کاهش یافت. در این گزارش آمده است: «هرگز در بیش از ۲۰ سال تاریخ بررسی این شاخص، به استثنای بحران مالی در سال ۲۰۰۸، ارزیابی‌های سرمایه‌گذاران از اقتصاد منطقه یورو تا این حد ضعیف نبوده است».

 

ارسال نظر