دلار در کانال 30 هزار تومان

۱۴۰۱/۰۶/۱۳ - ۰۲:۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۹۲۲۸۱

روز شنبه قیمت دلار در بازار آزاد به 3030 تومان معامله شد و با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1713 دلار، سکه 13 میلیون و 880 هزار تومان داد و ستد شد.  هر یورو در صرافی‌های بانکی با ۱۸۹ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته ۲۸ هزار و ۳۴۱ تومان معامله شد. هر دلار نیز در صرافی‌های بانکی بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۱۰ شهریورماه) به نرخ ۲۸ هزار و ۵۴۲ تومان به فروش رسید.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۸ هزار و ۲۵۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۹ تومان اعلام شد. علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۱۸۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۴۴۲ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۲۷۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۵۲۷ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۸۳۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۷۵۵ تومان معامله شد.

   سکه ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شد 

قیمت سکه طرح جدید (شنبه، ۱۲ شهریور ماه) با ۱۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به‌ روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۱۰ شهریور ماه) ۱۳‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.

هر قطعه سکه طرح جدید در ساعت ۱۵ و ۱۰ دقیقه ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دادوستد شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم سکه هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه چهار میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۶۹ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۴۹۸ هزار تومان شد. قیمت اونس جهانی طلا نیز به یک‌هزار و ۷۱۲ دلار و ۸۲ سنت رسید.

   آغاز معاملات توافقی دلار  با نرخ ۲۸ هزار تومان

معاملات توافقی دلار در بازار ارز شنبه‌، ۱۲ شهریورماه در کانال قیمتی ۲۸ هزار تومان کار خود را آغاز کرد. اواخر خردادماه بود که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد. در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان و با حجم ۱۰ هزار دلار معامله شد.  معاملات توافقی دلار در روز کاری گذشته (جمعه، ۱۱ شهریورماه) کار خود را با ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز کرده بود و در پایان با نرخ ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان به کار خود پایان داد. بانک مرکزی متوسط قیمت دلار و یورو در چهار ماهه ابتدایی امسال را اعلام کرده که نرخ فروش این دو نوع ارز در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، ۱۸.۷ و ۷.۷ درصد رشد داشته است.در گزارش بانک مرکزی آمده است که در تیرماه امسال متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا در بازار آزاد شهر تهران، ۲۹ هزار و ۸۹۳ تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب ۳.۹ و ۲۱.۹ درصد افزایش داشته است. البته، حداقل و حداکثر نرخ فروش یک دلار امریکا در ماه مذکور به ترتیب ۲۹ هزار و ۴۶۳ تومان و ۳۰ هزار و ۳۵۵ تومان اعلام شده است. همچنین، در  تیر ماه سال جاری، متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد شهر تهران، ۳۱ هزار و ۶۰۴ تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته به‌ترتیب ۰.۲ و ۸ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به‌ترتیب ۳۱ هزار و ۹۳ تومان و ۳۲ هزار و ۲۸۹ تومان بوده است. بنابراین، در چهار ماهه ابتدایی امسال، متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به‌ترتیب ۲۸ هزار و ۱۵۹ تومان و ۳۰ هزار و ۵۸۶ تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۱۸.۷ و ۷.۷ درصد رشد داشته است. قیمت طلا در روز جمعه افزایش یافت اما به سمت سومین افت هفتگی متوالی پیش رفت زیرا داده‌های حاکی از اقتصاد انعطاف‌پذیر ایالات‌متحده، احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را برای مدت طولانی‌تری تقویت می‌کند و دلار را نزدیک به اوجش در روزهای اخیر نگه می‌دارد. بهای هر اونس طلا تا ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه به وقت شرقی با ۱.۵ درصد افزایش به ۱۶۹۹ دلار و ۷۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار امریکا نیز با ۰.۰۹ درصد افزایش به ۱۷۰۰ دلار و ۷۰ سنت رسید. شاخص دلار اندکی از اوج ۲۰ ساله کاهش یافته، در جلسه قبل فاصله داشت و در مسیر سومین افزایش هفتگی متوالی قرار داشت. انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی بزرگ به تشدید سیاست‌های پولی تهاجمی برای مهار تورم بالا ادامه دهند اما همچنین ترس از کند شدن رشد اقتصادی را تشدید می‌کند. اگرچه طلا به عنوان پوششی در برابر تورم و عدم قطعیت‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود اما نرخ‌های بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد. بر اساس گزارش رویترز، ضعف مداوم در ماه گذشته در بازار املاک و بخش تولید چین، خطرات را برای بهبود مصرف‌کنندگان عمده طلا که قبلاً به دلیل اختلالات ناشی از محدودیت‌های گسترده کووید تهدید می‌شود را مجدداً افزایش داده است.


 

ارسال نظر