سقف سود سپرده باید رعایت شود

۱۴۰۱/۰۶/۱۲ - ۰۲:۰۱:۲۵
کد خبر: ۱۹۲۲۳۲

بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود در برخی بانک‌ها، طی بخشنامه‌ای مدیران بانکی را موظف کرد که سقف سود سپرده مصوب را رعایت کنند.

در هفته‌های گذشته زمزمه‌های افزایش چراغ خاموش سود سپرده‌ بانکی به گوش می‌رسید. پیگیری‌های تجارت‌نیوز نیز این موضوع را تایید کرد. به‌طوری که برخی از بانک‌ها تا ۲۲درصد به سپرده‌های بلندمدت سود پرداخت می‌کنند. این در حالی است که طبق مصوبات شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، سقف سود سپرده بانکی ۱۸درصد است.

تصمیم شورای پول و اعتبار چه بود؟

در واکنش به این افزایش سود توسط بانک‌ها، شورای پول و اعتبار در جلسه‌ای این موضوع را بررسی کرد. با این وجود طبق اعلام محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی و از اعضای شورای پول و اعتبار، افزایش سود سپرده در این جلسه تصویب نشده است.

حالا هم بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، بر لزوم رعایت سقف سود سپرده توسط بانک‌ها تاکید کرده است.

بانک مرکزی در این بخشنامه اعلام کرده است که با وجود تاکید مکرر بر رعایت سقف سود اعلام شده، برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری، همچنان با توسل به روش‌ها و مختلف، از نرخ‌های مصوب تخطی می‌کنند.

همچنین بانک مرکزی اعلام کرده است که روند اعطای سود بانکی بالاتر از حد مجاز پیامدهای منفی در پی دارد. افزایش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی کشور، تضییع حقوق سایر ذینفعان و همچنین تهدید ثبات، سلامت و استحکام مالی بانک­‌ها، مواردی است که بانک مرکزی در این بخشنامه به آنها اشاره کرده است.

همچنین بانک مرکزی تاکید کرد که مسوولیت رعایت سقف مشخص شده، بر عهده هیات‌مدیره و مدیران ‌عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری است و در صورت ادامه روند فعلی، با این افراد از طریق هیات انتظامی بانک‌ها برخورد قاطع می‌شود.

 

ارسال نظر