بازگشت سکه به کانال 14 میلیون تومان

۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ۰۰:۴۱:۳۰
کد خبر: ۱۹۲۰۴۶
بازگشت سکه به کانال 14 میلیون تومان

گروه بانک و بیمه|محسن شمشیری |

روز شنبه 5 شهریور 1401، قیمت دلار در بازار آزاد بار دیگر افزایش یافت و به کانال 30 هزار تومان رسید، همچنین با اعلام هر اونس جهانی طلا به 1740 دلار، قیمت سکه نیز به کانال 14 میلیون تومان رسید و عصر شنبه به قیمت 14 میلیون و 50 هزار تومان معامله شد. 

معاملات توافقی دلار در بازار ارز شنبه‌، پنجم شهریورماه در کانال قیمتی ۲۸ هزار تومان کار خود را آغاز کرد. اواخر خردادماه بود که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد. در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۶۱۰ تومان و با حجم هفت هزار دلار معامله شد. 

معاملات توافقی دلار در روز کاری گذشته معاملاتی (پنجشنبه، پنجم شهریورماه) کار خود را با ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز کرده بود و در پایان با نرخ ۲۸ هزار و ۶۶۰ تومان به کار خود پایان داد. حجم معاملات دلار توافقی در پایان این روز ۷۰ هزار بود. هر دلار شنبه، پنجم شهریورماه در صرافی‌های بانکی بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، سوم شهریورماه) با قیمت ۲۸ هزار و ۱۴۰ تومان به فروش رسید. هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری گذشته با قیمت ۲۸ هزار و ۴۴۸ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۸۶۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۵۸ تومان اعلام شد. علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۵۲۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۷۷۲ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۵۴۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۷۹۷تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۵۸۷ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۵۶۳ تومان معامله شد.قیمت دلار در صرافی‌های بانکی ۲۸ هزار تومان شد

  بازگشت سکه به کانال 14 میلیون تومان 

قیمت سکه طرح جدید (شنبه، پنجم شهریور ماه) با ۲۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به‌ روز گذشته ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.

هر قطعه سکه طرح جدید در ساعت ۱۳ و ۵۰ دقیقه ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دادوستد شد.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم سکه هفت میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع‌ سکه پنج میلیون تومان و سکه یک گرمی سه میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت خورد.در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۷۴ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۵۲۰ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا به یک هزار و ۷۳۹ دلار و ۵ سنت رسید.

هر یک از زائرین اربعین می‌توانند ۱۰۰ دلار توافقی بخرند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد، باید برای این میزان دلار حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بپردازند.صرافی‌های مجاز بانک مرکزی و بانک‌های ملی، سپه، ملت، تجارت و صادرات از باید نسبت به فروش ارز در سرفصل ارز زیارتی اربعین به میزان ۱۰۰ دلار به نرخ توافقی به هر زائر اقدام کنند. در این زمینه، زائرین اربعین برای دریافت این میزان ارز باید حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنند، زیرا در حال حاضر دلار توافقی در کانال ۲۸ هزار تومان قرار دارد.دلار توافقی در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان نوسان دارد و در این محدوده قیمتی معامله می‌شود. 

البته، هر زائر در صورتی که بخواهد دینار بخرد، صرافی‌ها و بانک‌های عامل می‌توانند به جای ۱۰۰ دلار نسبت به پرداخت ۱۵۰ هزار دینار عراق به نرخ توافقی به متقاضیان اقدام کنند.  از سوی دیگر، آنها می‌توانند علاوه بر ارز اربعین، ارز مسافرتی نیز دریافت کنند که متقاضیان ارز مسافرتی می‌توانند از صرافی‌ها ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها بخرند و از طریق بازار توافقی و به نرخ توافقی نیز تا سقف ۵۰۰ یورو یا ۲۰۰۰ یورو سرفصل سایر اقدام کنند. در این بین، بررسی وضعیت تخصیص ارز اربعین در سال‌های قبل نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۸ زوار اربعین می‌توانستند حداکثر ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ بازار ثانویه، ارز از صرافی‌های مجاز و بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان بخرند. البته در آن سال زائران درصورت نیاز می‌توانستند قبل از عزیمت به عراق و در شهر خودشان نسبت به خرید ارز اقدام کنند. در سال ۱۳۹۷ نیز زائران می‌توانستند از طریق بانک ملی ایران مبلغ ۱۰۰ هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار ۹۶ ریال و با پرداخت معادل ریالی آن خریداری کنند و اسکناس دینار را در نقاط مشخص شده‌ شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و همچنین سه نقطه مرزی مقابل مرزهای مهران، چزابه و شلمچه (در داخل کشور عراق) تحویل بگیرند. البته دریافت ارز اربعین در خارج از ایران در آن سال مشکلاتی را برای زائران ایجاد کرد و به ایجاد ازدحام در مناطق مرزی ایران و عراق برای دریافت ارز زائران اربعین منجر شد که دلیل آن عدم همکاری بانک مرکزی عراق نسبت به صدور مجوز برای دایر کردن باجه‌های بیشتر در عراق جهت پرداخت ارز به زائران اعلام شد. شرایط دریافت ارز زائران اربعین در سال ۱۳۹۶ نیز اینگونه بود که زائرانی که از راه‌های هوایی و زمینی در گردهمایی اربعین حسینی شرکت می‌کردند، می‌توانستند حداکثر ۲۰۰ دلار امریکا با گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران و بلیت مسافرت از طریق بانک‌های ملی ایران، ملت و سامان، ارز مسافرتی با نرخ مبادله‌ای تهیه کنند.

  رشد 33 درصدی سکه  در چهارماه اول سال 

بانک مرکزی متوسط قیمت فروش هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم در شهر تهران طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری را اعلام کرد که بر اساس آن، سکه طرح جدید و قدیم نسبت به دوره مشابه سال قبل به‌ترتیب ۳۳.۶ و ۳۶ درصد افزایش قیمت داشته است. بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در تیرماه امسال متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران، ۱۴ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۱ درصد کاهش و ۳۸.۴ درصد افزایش داشته است. همچنین، حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در این ماه به‌ترتیب ۱۳ میلیون و ۷۵۸ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۷۵۸ هزار تومان اعلام شده است. علاوه بر این، در تیر ماه سال ۱۴۰۱ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد شهر تهران ۱۵ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۹ درصد کاهش و ۴۲.۲ درصد با افزایش مواجه شده است. البته، حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یادشده به‌ترتیب ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بوده است. بنابراین، در چهار ماهه اول سال جاری متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید به‌ترتیب ۱۳ میلیون و ۷۲۶ هزار تومان و ۱۴ مییلون و ۲۶۹ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل به‌ترتیب ۳۳.۶ و ۳۶ درصد افزایش داشته است.

  طلا وارد کانال ۱۶۰۰ دلار خواهد شد؟

تحلیلگران اظهار کردند: بعد از کاهش نزدیک به ۲۵ دلار پس از سخنرانی مورد انتظار جروم پاول، رییس فدرال رزرو، طلا ممکن است در خطر سقوط تا ۱۶۰۰ دلار در هر اونس باشد، مگر اینکه خریداران برای خرید این افت وارد عمل شوند. طلا با افت ۰.۸ درصدی هفته را به پایان می‌رساند، در حالی که معاملات آتی طلای کمکس در دسامبر با ۱.۳۲ درصد کاهش در روز به ۱۷۴۸ دلار رسید. قیمت طلا پیش از تعطیلی بازار به ۱۷۳۹ دلار و ۱۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات امریکا نیز به ۱۷۴۰ دلار و ۱۰ سنت رسید.

جروم پاول، رییس فدرال رزرو، در سمپوزیوم جکسون هول گفت: تغییر چشمگیری از سوی فدرال رزرو در راه نیست و نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تر از آنچه بازارها انتظار دارند، بالا خواهند ماند. پاول روز جمعه گفت: بازیابی ثبات قیمت احتمالا مستلزم حفظ یک سیاست بازدارنده برای مدتی است. سوابق تاریخی به‌شدت نسبت به سیاست‌های ضعیف پیش از موعد هشدار می‌دهد. پاول همچنین افزایش ۷۵ واحدی دیگر را در نشست آتی سپتامبر رد نکرد و تکرار کرد که به داده‌های کلان منتشر شده در سه هفته آینده بستگی دارد. پاول گفت: تصمیم ما در نشست سپتامبر به مجموع داده‌های دریافتی و چشم‌انداز در حال تحول بستگی دارد.

 

ارسال نظر