اخبار

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۰۱:۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۹۱۹۳۸

قالیباف: درست نیست بگوییم بانک‌ها ربا می‌دهند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: صحیح نیست که از تریبون جمهوری اسلامی مکررا تکرار شود که بانک‌ها ربا می‌دهند چرا که تمام عقود و قراردادهایی که در بانک‌ها بسته می‌شوند مورد تایید شورای فقهی و شرعی است. محمد باقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در جریان بررسی این طرح چندین بار نمایندگان این موضوع را مطرح کردند که بانک‌ها ربا می‌دهند در حالی که این حرف درست نیست، اینکه از تریبون جمهوری اسلامی در مجلس بگوییم که بانک‌ها ربا می‌دهند غلط است. رییس مجلس گفت: همه عقود و قراردادهایی که در بانک‌ها بسته می‌شود مورد تایید شورای فقهی است. در آخرین زنجیره بعضا کار صوری با مجموعه بانک‌ها صورت می‌گیرد که غلط است و باید جلوی آن گرفته شود اما این درست نیست که قوانین و مقررات را ندیده و بگوییم که بانک‌ها ربا می‌دهند.

عزم جدی پلیس برای برخورد با دلالان و اخلالگران بازار ارز

رییس پلیس تهران بزرگ از عزم جدی پلیس برای برخورد با دلالان ارزی خبر داد. سردار حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برخورد پلیس با دلالان و اخلالگران بازار ارز اظهارکرد: پلیس به صورت جدی با دلالان و سودجویان بازار ارز که بخواهند اقدام به ایجاد اخلال در بازار عرضه و تقاضا و همچنین قیمت‌ها کنند، برخورد خواهد کرد. وی افزود: از ابتدای زمانی که موضوع سوداگری در بازار ارز شروع شده است، یکی از اولویت‌های ما برخورد با دلالان ارزی است. ما با این افراد برخورد کردیم و در ادامه نیز این روند را ادامه خواهیم داد. این فرآیند از عملیات پلیس در سبزه‌میدان تهران شروع شد و همه آنها جمع‌آوری شدند. در این عملیات به‌طور بنیادین با دلالان برخورد شد و پلیس حتی موکت زیر پای آنها را نیز جمع کرد. رحیمی در ادامه گفت: موضع ما در برخورد با این افراد همچنان پابرجاست. مبدع برخورد با معاملات فردایی نیز پلیس بوده است که در آن با سوداگران ارز برخورد کرده است. فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: پلیس اشراف کاملی روی این موضوع دارد و این مسیر با قدرت و قاطعیت به وسیله پلیس امنیت اقتصادی پیگیری می‌شود و استمرار خواهد داشت.

لغو مسدودی حساب ارزی چند بانک

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه نزدیک ۳ میلیارد دلار از معوقات صندوق به تدریج وصول می‌شود، از لغو مسدودیت حساب ارزی چند بانک خبر داد.  مهدی غضنفری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت مسدود شدن حساب ارزی چند بانک به دلیل بدهی به صندوق توسعه ملی اظهار کرد: بعد از آنکه صندوق توسعه ملی با کمک بانک مرکزی، حساب ارزی چند بانک و بنگاه‌های بدهکار را مسدود کرد، مذاکرات شروع و جلسات زیادی با هیات عامل بانک‌ها و بدهکاران صندوق برگزار شد که سرانجام به توافق رسیدیم و دستور توقف حساب‌های ارزی لغو شد.  وی افزود: پس از لغو مسدودی حساب‌ها، مهلت سه تا شش ماهه به بدهکاران صندوق توسعه ملی داده شد تا به پرداخت اقساط اقدام کنند. البته، اگر پس از اتمام این مهلت باز هم از پرداخت اقساط امتناع شود، مجددا دستور مسدودسازی حساب‌ها داده می‌شود.  رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه وصول مطالبات صندوق نسبت به سال گذشته ۳ تا ۴ برابر بیشتر شده است، گفت: صندوق توسعه ملی یک صندوق ارزی است و وقتی وامی از این صندوق گرفته می‌شود حتما باید به صورت ارزی بازپرداخت شود. غضنفری افزود: بیشترین تسهیلات پرداختی صندوق توسعه ملی به حوزه کسب‌وکار نفت و پتروشیمی است که توافق خوبی برای بازپرداخت انجام شده و حدود ۴ میلیارد دلار در این حوزه‌ها معوقه داشتیم که با توافقات صورت گرفته نزدیک ۳ میلیارد دلار از این معوقات به تدریج وصول خواهد شد.

هر ایرانی صاحب یک کد اقتصادی می‌شود

رییس کل سازمان امور مالیاتی از اختصاص یک کد اختصاصی برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی خبر داد. داوود منظور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قرار است برای هر فرد یک کد اقتصادی در نظر گرفته شود، اظهار کرد: ازآنجایی که قرار است صورت حساب الکترونیکی صادر شود، برای افراد یک کد اقتصادی در نظر گرفته خواهد شد و افراد با کد اقتصادی شناسایی می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه کد اقتصادی هم شامل افراد حقیقی و هم شامل افراد حقوقی می‌شود، توضیح داد: برای افراد حقیقی این کد بخش اصلی کد ملی است که چند رقم دیگر هم به آن اضافه می‌شود. در مورد افراد حقوقی و شرکت‌ها به شناسه ملی شرکت‌ها چند رقم اضافه خواهد شد. رییس کل سازمان امور مالیاتی درمورد کارکرد این کد نیز گفت: زمانی فردی حقیقی یا حقوقی کالایی را خریداری می‌کند و به نام او ثبت می‌شود او را با کد اقتصادی می‌شناسیم.ذ به گفته وی کد اقتصادی از آبان ماه اجرایی خواهد شد.

 

ارسال نظر