دلار آماده ورود به کانال ۲۸ هزار تومان

۱۴۰۱/۰۵/۳۰ - ۰۱:۵۰:۳۴
کد خبر: ۱۹۱۸۰۷
دلار آماده ورود به کانال ۲۸  هزار تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز شنبه 29 مرداد 1401 متاثر از اخبار مثبت نزدیک شدن به زمان احیای برجام، نرخ دلار در بازار آزاد به کانال 29 هزار تومان وارد و به قیمت 29080 تومان معامله شد. همچنین با کاهش هر اونس جهانی طلا به قیمت 1748 دلار، قیمت سکه نیز به 13 میلیون و 50 هزار تومان کاهش یافت.  در پی ریزش قیمت طلا و ارز که از هفته گذشته آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد، قیمت دلار در آستانه بازگشت به کانال ۲۸ هزار تومان و قیمت سکه نیز در حال بازگشت به کانال ۱۲ میلیون تومان است. ‌ ریزش قیمت دلار و سکه درحالی از هفته گذشته آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد که به زودی باید شاهد تغییر کانال‌ها و عقب‌نشینی قیمت‌ها در این بازارها باشیم. قیمت دلار هم‌اکنون در بازار آزاد به 29 هزار تومان رسیده و احتمالاً طی ساعات آتی باید شاهد ثبت قیمت دلار در کانال 28 هزار تومانی باشیم. قیمت سکه نیز هم‌اکنون در بازار سبزه میدان در مرز 13 میلیون تومانی معامله می‌شود و به زودی سکه نیز در کانال 12 میلیون تومان قیمت خواهد خورد. از ابتدای هفته گذشته تاکنون بازار ارز و طلا شاهد ریزش قیمت‌هاست که همین امر موجب شده تا خریداران احتمالی این بازارها فعلاً تماشاچی باشند و دارندگان طلا و ارز نیز از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها، صف فروش تشکیل دهند. افزایش تعداد فروشنده‌ها در بازار طلا و ارز از هفته گذشته مشهود است و آنطور که فعالان این بازارها می‌گویند: جو سیاسی مثبت و خبرهای جدید از مذاکرات باعث خوش‌بینی بازارها و طبعاً ریزش قیمت‌ها شده است. هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌ میلیون و 215 هزار تومان، هر مثقال طلای آبشده 5میلیون و 266 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 13 میلیون و 100 هزار تومان است. رییس کانون صرافان از آمادگی دلار برای ورود به کانال ۲۸ هزار تومان خبر داد. کامران سلطانی‌زاده، درباره وضعیت فعلی بازار ارز و قیمت‌ها در این بازار اظهار کرد: در حال حاضر با توجه‌ به اخبار مثبت، دلار به کف کانال ۲۹ هزار تومان در بازار آزاد رسیده و طبق آخرین پیش‌بینی‌ها، آماده ورود به کانال ۲۸ هزار تومان شده است. چنانچه اخبار مثبت از برجام و توافق ادامه‌دار باشد، شاهد ریزش نرخ ارز خواهیم‌ بود. رییس کانون صرافان با بیان اینکه تا زمانی که عرضه و تقاضا به تناسب برسد، قیمت‌ها در بازار ارز می‌تواند کاهش داشته باشد، ادامه داد: تنها شرط در موفق بودن نرخ درست در بازار ارز، کشف نرخ از طریق توافق و تلاقی نقطه عرضه و تقاضا است.

    قیمت فروش دلار  در معاملات توافقی به ۲۷۵۰۰ تومان رسید

قیمت دلار شنبه، ۲۷ مردادماه در ساعت‌های پایانی معاملات توافقی به کانال ۲۷ هزار تومان رسید. در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، معاملات دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان شروع شد؛ اما از ساعت ۱۲ به کانال ۲۷ هزار تومان عقبگرد داشت و ریزش قیمت تا لحظه مخابره خبر ادامه داشت و با قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.  با اقدامات بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز چند ماهی است که دیگر خبری از رفتارهای هیجانی در بازار نیست و افراد برای سرمایه‌گذاری سراغ نرخ ارز نمی‌روند. 

پیش از این نیز فعالان بازار ارز با اشاره به ریزش نرخ ارز در روزهای گذشته از پیشی‌گرفتن عرضه بر تقاضا در بازار خبر دادند و اعلام کردند که افراد دیگر تمایلی به خرید ارز ندارند و تنها تماشاچی هستند. البته در روزهای گذشته قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی نیز کاهشی بوده است. 

   استمرار کاهش قیمت دلار  در صرافی‌های بانکی 

هر دلار (شنبه، ۲۹ مردادماه) در صرافی‌های بانکی با ۱۶ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۲۷ مردادماه) با قیمت ۲۸ هزار و ۳۷ تومان به فروش رسید. هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی با ۲۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۹ هزار و ۴۴ تومان معامله شد. قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۷۵۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۷۵۵ تومان اعلام شد.علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۴۳۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۶۹۲ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۸۱۰ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۶۷ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۵۵۸ تومان معامله شد.

   افت ۵۰۰  هزار تومانی قیمت سکه

قیمت سکه طرح جدید (شنبه، ۲۹ مردادماه) با ۵۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به‌روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۲۷مردادماه)، ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۲۳ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد. قیمت اونس جهانی طلا روز گذشته در آخرین روز کاری هفته میلادی نیز در بازارهای جهانی با ۱۵ دلار کاهش قیمت نسبت به‌روز کاری قبل از آن به یک هزار و ۷۴۸ دلار و ۴۳ سنت بود.

   دلار و یورو سمّی  از معاملات روسیه حذف شدند

الکساندر پانکین، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد که روسیه دلار و یورو را در روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری با شرکای خود کنار خواهد گذاشت زیرا این ارزها در بحبوحه فشار فزاینده غرب «سمّی» شده‌اند.به گزارش بیرنس، معاون وزیر امور خارجه می‌گوید: در مقابل فشار فزاینده ژئوپلیتیکی غرب، تنها راه تضمین روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری باثبات بین روسیه و شرکای آن اجتناب استفاده از ارزهایی است که «سمّی» شده‌اند، در درجه اول دلار امریکا سپس یورو و به تسویه حساب‌ها با گزینه‌های قابل قبول و در درجه اول با ارزهای ملی تغییر می‌کند. این دیپلمات خاطرنشان کرد که سیستم مالی جهانی کنونی که توسط واشنگتن ساخته شده ثابت کرده است که برای شرایط نظم جهانی چند قطبی نامناسب است و اساسا به ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی یک گروه از کشورها تبدیل شده است.کاملا بدیهی است که در شرایط کنونی، غرب قصد دارد به سوءاستفاده از موقعیت ممتاز خود ادامه دهد. این دلگرم‌کننده است که می‌بینیم بسیاری از کشورها، با مشاهده تحریم‌های فوق‌العاده و غیرقانونی علیه روسیه، به ضرورت دلارزدایی از فعالیت‌های اقتصادی خارجی برای تضمین حاکمیت خود فکر می‌کنند و همانطور که مشخص شد، اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد این موضوع کاملا قابل حل است. همچنین الکساندر پانکین خاطرنشان کرد: استفاده از دلار در تسویه حساب‌های متقابل کشورهای اوراسیا به ۲۱ درصد از کل حجم معاملات کاهش یافته در حالی که پرداخت‌ها با ارزهای ملی به حدود ۷۵ درصد رسیده است.

 

ارسال نظر