دعوت روسای سابق بانک مرکزی به مناظره

۱۴۰۱/۰۵/۲۹ - ۰۳:۵۳:۵۳
کد خبر: ۱۹۱۷۵۲
دعوت روسای سابق بانک مرکزی  به مناظره

گروه بانک و بیمه| 

رییس کمیته بانکی مجلس در واکنش به نامه انتقادی برخی روسای اسبق بانک مرکزی در انتقاد از طرح بانکداری جمهوری اسلامی اظهار داشت: در بین امضاکنندگان، نام افرادی است که مجموعا بیش از بیست سال سکاندار نظام بانکی بوده و اتفاقا توسعه بی‌ضابطه بانکداری خصوصی در دوران بعضی از همین افراد اتفاق افتاده است.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در واکنش به نامه تعدادی از روسای سابق بانک مرکزی در انتقاد از طرح بانکداری جمهوری اسلامی گفت: بسیاری از امضاکنندگان نامه توقف طرح بانک مرکزی در مجلس، موسسان و مدیران بانک‌های خصوصی هستند و بانک‌های خصوصی (عمدتا) جزو قانون‌گریزترین نهادهای مالی کشور، مهم‌ترین عامل رشد افسارگسیخته نقدینگی و به تعبیری ام‌المصائب اقتصاد ایران هستند.رییس کمیته پولی و بانکی مجلس همچنین اظهار داشت: در بین امضاکنندگان، نام افرادی مشاهده می‌شود که مجموعا بیش از بیست سال سکاندار نظام بانکی کشور بوده‌اند و اتفاقا توسعه بی‌ضابطه و غیرقانونی بانکداری خصوصی در دوران بعضی از همین روسای کل اتفاق افتاده است. در این نامه مواردی از طرح مورد نقد قرار گرفته است که قبلاً پاسخ آن داده شده، ولی پیشنهاد می‌کنم یکی از همین روسای کل پیشین بانک مرکزی در یک مناظره زنده تلویزیونی با حضور رییس کمیسیون اقتصادی یا رییس کمیته پولی و بانکی مجلس شرکت نمایند تا افکار عمومی از ریشه‌های نابسامانی نظام بانکی کشور آگاه شوند.

   اصلاح ساختار بانک مرکزی به دنبال 

تقویت حکمرانی ریال و مدیریت بازار ارز است

از سوی دیگر، «مجتبی توانگر» نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مسببان وضع موجود بانک‌ها نمی‌توانند استمرار این شرایط را مطالبه کنند. اصلاح ساختار بانک مرکزی به دنبال تقویت حکمرانی ریال و مدیریت

 بازار ارز است.نامه روسا و مدیران بانک مرکزی که بسیاری از آنها یا امروز در ‎بانک‌های خصوصی مشغول هستند یا بعد از بازنشستگی مشغول خواهند شد، نشان داد که طرح مجلس اصلاح مهمی را هدف گرفته است.کسانی که باید پاسخگوی وضع موجود بانک‌ها باشند، نمی‌توانند استمرار وضع موجود را مطالبه کنند.با طرح مجلس، بانک مرکزی اقتدار لازم برای اعمال نظارت بر بانک‌های عامل را به دست خواهد آورد تا نتوانند هرطور خواستند با مردم و بنگاه‌های اقتصادی رفتار کنند.

وی افزود: از نتایج قانون اصلاح ساختار بانک مرکزی که در دستور صحن مجلس قرار دارد، حکمرانی ریال و مدیریت بازار ارز خواهد بود.

 

ارسال نظر