اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۲۲ - ۰۲:۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۹۱۵۳۰

سود بین بانکی باز هم پایین آمد

برای سومین بار در ٢٠ روز اخیر نرخ سود بین بانکی با کاهش ۰.۵ واحد درصدی به 20.59 درصد رسیده است.  سود بین بانکی که به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد، در واقع قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آنها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند. این نرخ پس از رسیدن به ۲۱.۳۱ درصد یعنی سقف سال ۱۴۰۱ در ۳۰تیرماه در ٢٠ روز اخیر روند نزولی داشته و این سومین بار است که شاهد کاهش نرخ سود بین بانکی هستیم. در حال حاضر، سود بین بانکی به ۲۰.۵۹ درصد رسیده و طبق گفته رییس سازمان بورس، این نرخ به کمتر از این نیز می‌رسد.  پیش از این، افزایش نرخ بهره در بازار بین‌بانکی و رسیدن این نرخ به ۲۱.۳۱ درصد، صدای مخالفت بورسی‌ها بلند کرد و در جلسه با بانکی‌ها بر کنترل این نرخ تاکید شد که پس از این جلسه، روند کاهشی سود بین بانکی آغاز شد.  ماجرای اعتراض بورسی‌ها به افزایش سود بین بانکی به این برمی‌گردد که فعالان بازار سرمایه، افزایش این نرخ را بر روند منفی این بازار و خروج سرمایه از آن تاثیرگذار می‌دانند، درحالی که کارشناسان پولی و بانکی معتقدند این نرخ‌ تاثیری بر تحولات شاخص بورس ندارد و روند افزایشی این نرخ در ماه‌های اخیر نیز ناشی از فشار تورمی بوده نه سیاست‌های ضدتورمی.

کاهش ماهانه نرخ تورم پله‌ای و مستمر خواهد شد

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: اثر این کاهش تورم این است که در ماه‌های آینده جامعه به لحاظ بی‌ثباتی قیمت‌ها و افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها قطعا با شرایط بهتری نسبت به ماه‌های گذشته مواجه خواهد شد. شرایط جامعه به لحاظ بی‌ثباتی قیمت‌ها و گرانی‌ها در ماه‌های آینده قطعا بهتر می‌شود. سید احسان خاندوزی درباره اظهارات خود مبنی بر کاهش تورم تیرماه نسبت به خرداد و در پاسخ به اینکه این کاهش تورم چه میزان بوده است، گفت: تورم ماهانه تیر ۴.۶ درصد بود در حالی که در خردادماه ۱۲.۲ درصد بود و انتظار ما در ستاد اقتصادی دولت این است که این روند در مرداد پایین‌تر از تیرماه محقق شود تا بتوانیم به شکل پله‌ای و مستمر، نزول ماهانه نرخ تورم را در کشور داشته باشیم. اثر این کاهش تورم این است که در ماه‌های آینده جامعه به لحاظ بی‌ثباتی قیمت‌ها و افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها قطعا با شرایط بهتری نسبت به ماه‌های گذشته مواجه خواهد شد.

فروش ۱،۶۷ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی

بانک مرکزی اعلام کرد، در دوازدهمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی که باحضور افراد حقیقی و حقوقی برگزار شد، ۱.۶۷ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به فروش رفت. بانک مرکزی با اعلام نتیجه دوازدهمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۱ (مورخ ۱۹ مرداد ماه)، عنوان کرد: حراج جدید اوراق یاد شده در تاریخ ۲۵ مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد. جزییات این گزارش به شرح زیر است: فروش ۱.۶۷ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی، حداقل حجم سفارش ۵۰۰ هزار ورقه است. وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش تمام پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی سفارشات دریافت‌شده را به منظور تصمیم‌گیری به آن وزارتخانه ارسال و وزارتخانه مزبور نسبت به تعیین سفارش‌های برنده اقدام می‌کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان انجام می‌شود. بانک مرکزی بر اساس بند «ن» تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ صرفاً مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. کارگزاری این بانک ضمن تامین‌ زیرساخت معاملات و برگزاری حراج، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش‌رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.

امسال ارز اربعین چقدر  و با چه قیمتی داده می‌شود؟

پس از تقریبا دو سال وقفه برای حضور زائران ایرانی در پیاده‌روی اربعین به دلیل کرونا، در شرایطی که امسال تاکنون بیش از یک میلیون نفر برای حضور در پیاده روی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند، رییس کل بانک مرکزی از آماده‌سازی شرایط برای تخصیص ارز اربعین خبر داده که احتمالا این تامین ارز از محل بازار متشکل ارزی باشد. به گزارش ایسنا، هرساله همزمان با شروع ایام محرم و پیاده‌روی اربعین، تامین ارز زائرین عتبات عالیات مطرح می‌شود که نوع این ارز و اینکه از چه محلی و با چه نرخی تامین شود، از موضوعات مهم در این زمینه است. گسترش ویروس کرونا تقریبا دو سال، سفرها از جمله سفر اربعین را تعطیل کرد اما اکنون با بهبود شرایط و از سرگیری سفرها از جمله سفر پیاده‌روی اربعین، تاکنون بیش از یک میلیون نفر برای اربعین پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند، اما پیش‌بینی برای حضور ۵ میلیون ایرانی انجام شده است. در این زمینه، رییس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده که قرار است برای زوار اربعین، شرایط استفاده از دینار عراق فراهم شود. البته آن طور که صالح‌آبادی گفته، در حال حاضر پس از معامله روبل روسیه در بازار متشکل ارز، روی معامله دینار عراق در این بازار کار می‌شود تا زیرساخت‌های آن فراهم شود که امسال هموطنان بتوانند از ارز دینار استفاده کنند. طبق اعلام وی، زیرساخت‌های این کار در حال تهیه است و به موقع اطلاع‌رسانی می‌شود. بنابراین، از آنجا که تامین بخشی از نیازهای خدماتی ارز از جمله ارز مسافرتی در بازار متشکل ارز صورت می‌گیرد، احتمالا تامین ارز اربعین نیز از محل بازار متشکل ارزی به نرخ این بازار صورت خواهد گرفت. البته رییس کل بانک مرکزی بر این تاکید کرده که این موضوع هنوز در حال بررسی است.

 

ارسال نظر