کاهش ارزش یوان و پوند مصر، تقویت روبل و روپیه در برابر دلار

۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۰۱:۵۹:۱۲
کد خبر: ۱۹۱۳۳۳

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

قیمت فروش دلار روز سه‌شنبه، ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در بازار آزاد به 31720 تومان رسید. همچنین با افزایش قیمت اونس جهانی به 1778 دلار، سکه به 14 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد. در صرافی‌های بانکی نیز دلار با ۲۷تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۸۹۴ تومان مبادله می‌شود.هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی با ۵۶ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته، ۲۸ هزار و ۸۵۵ تومان معامله شد. قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی۲۷ هزار و ۶۱۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز۲۸ هزار و ۵۶۸ تومان اعلام شد.علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی۲۸ هزار و ۴۱۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۶۸۹ تومان بود، این در حالی است که نرخ خریدیورو در این بازار ۲۹ هزار و ۱۹۲ تومان و نرخ فروش آن نیز۲۹ هزار و ۴۵۸ تومان اعلام شد. همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت۲۷ هزار و ۲۵۹ تومان فروخته و حواله دلار به بهای۲۶ هزار و ۵۴۸ تومان معامله شد.

   آغاز معاملات توافقی دلار  در کانال ۳۰ هزار تومان

معاملات توافقی دلار در بازار ارز (سه‌شنبه‌، ۱۱ مردادماه) در کانال قیمت۳۰ هزار تومان کار خود را آغاز کرد.اواخر خردادماه بود که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد.در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت۳۰ هزار و ۳۸۰ تومان و با حجم ۱۸ هزار معامله شد.معاملات توافقی دلار در روز گذشته (دوشنبه، ۱۰ مردادماه) کار خود را با ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان شروع و با نرخ ۳۰ هزار و ۳۹ تومان به پایان رساند. حجم معاملات دلار توافقی در پایان روز گذشته ۱۰ هزار و ۹۴۷ بود.قیمت سکه طرح جدید (سه‌شنبه، ۱۱ مردادماه) بدون تغییر قیمت نسبت به سه روز گذشته ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.قیمت هر قطعه سکه طرح جدید۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دادوستد شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.بر اساس این گزارش سکه طرح قدیم نیز برای سومین روز متوالی است که تغییر قیمت نداشت. همچنین نیم‌سکه هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۶۸ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۹۲۸ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا با ۲ دلار افزایش بها نسبت به روز کاری گذشته به یک‌هزار و ۷۷۳ دلار و ۶۷ سنت رسید.قیمت هر اونس طلا با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۱۷۷۳ دلار و ۹۱ سنت رسید.قیمت طلا برای پنجمین روز پیاپی در بحبوحه‌ ضعف گسترده دلار امریکا و تمایل بازار به سرمایه‌گذاری‌های ایمن به‌دنبال نگرانی درمورد رکود اقتصاد دنیا افزایش یافت.قیمت هر اونس طلا با 0.10 درصد افزایش به 1773 دلار و 91 سنت رسید.شاخص دلار امریکا در روز دوشنبه به‌خاطر ترس از رکود در امریکا در بحبوحه اطلاعات ناامیدکننده اقتصادی 0.13 درصد کاهش یافت و به حدود 105.24 رسید. شاخص مدیران خرید در بخش تولید کارخانه‌ای در امریکا به پایین‌ترین رقم از 2020 یعنی 52.8 رسیده است. این رقم در ماه گذشته برابر با 53 بود.به‌علاوه، آمار ناامیدکننده اقتصادی در منطقه یورو و چین هم بر ارزش دلار و به‌دنبال آن قیمت طلا تاثیر گذاشته است.خرده‌فروشی در آلمان 8.8 درصد نسبت‌به سال قبل کاهش‌یافته است. از طرف دیگر، طبق گزارش منابع آگاه، نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان امریکا قرار است در روز سه‌شنبه از تایوان بازدید کند که نشان دهد امریکا در برابر تهدید چین ساکت نمی‌نشیند. برخی منابع هم گزارش داده‌اند امریکا در فکر محدود کردن ارسال تجهیزات ساخت ریزتراشه به تولیدکنندگان چینی است.دراین‌بین، بازار سهام وال‌استریت افت متوسطی داشته و سود ده‌ساله خزانه‌داری امریکا به حدود 2.58 درصد رسیده است، یعنی پایین‌ترین رقم طی 4 ماه گذشته. شاخص بورس اس‌پی500 هم 0.25 درصد طییک روز کاهش‌یافته است.روی‌هم‌رفته، ضعف دلار امریکا و تمایل بازار به سرمایه‌های ایمن به نفع خریداران طلا خواهد بود.

    بالاترین جهش یک ماهه روپیه هند  ثبت شد

روپیه هند به بالاترین سطح یک ماهه رسید زیرا کاهش بازدهی خزانه‌داری امریکا و کاهش پیش‌بینی‌های پولی تهاجمی فدرال رزرو در بحبوحه ترس از رکود، دلار را تحت فشار نگه داشت.به گزارش کارنسی، روپیه حدود ۷۸.۸۷ در هر دلار معامله شد که به قوی‌ترین سطح خود از اول جولای رسید و روز گذشته (دوشنبه) در ۷۹.۰۲ بسته شده بود.کونال سودانی، دستیار معاون رییس‌جمهور در مرکز تجارت جهانیFX و خزانه‌داری نرخ‌ها در بانک شینهان گفت: کاهش احتمال افزایش شدیدتر نرخ بهره فدرال رزرو همچنان بر دلار تاثیر می‌گذارد.قیمت نفت خام برنت به زیر۱۰۰ دلار در هر بشکه، همراه با بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاران نهادی خارجی به روپیه کمک می‌کند.کاهش بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده نیز بر دلار تاثیر گذاشت زیرا سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از اینکه سفر نانسی پلوسی، رییس مجلس ایالات‌متحده به تایوان، تنش‌ها بین پکن و واشنگتن را تشدید کند، دارایی‌های امن مانند اوراق قرضه را خریداری کردند.بازارها از قبل نگران اقتصادهای بزرگ چین، ژاپن و ایالات‌متحده بودند که اطلاعات ضعیفی از فعالیت کارخانه‌ها را در ابتدای هفته گزارش کردند.سرمایه‌گذاران اکنون منتظر تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی هند در روز جمعه هستند، جایی که انتظار می‌رود بانک مرکزی نرخ بهره اصلی خود را افزایش دهد.با این حال، بر اساس نظرسنجی رویترز، با توجه به عدم وجود راهنمای روشن از سوی بانک مرکزی، بین تحلیلگران درباره اندازه این حرکت اتفاق نظر وجود نداشت. پیش‌بینی‌های۶۳ اقتصاددان مورد نظر رویترز از افزایش۲۵ تا ۵۰ واحدی نرخ، متغیر بود.

    چشم‌انداز غم‌انگیز یوان

یوان ماه آگوست را با کندی آغاز کرد و کاهشی را که در پنج ماه گذشته متحمل شده بود ادامه داد، در حالی که اقتصاد چین همچنان نگران قرنطینه‌های کووید و تشدید تنش‌های بین‌المللی است.به گزارش فایننس، آخرین داده‌های اقتصادی، هم از سوی اداره ملی آمار و هم نظرسنجی خصوصی نشان داد که فعالیت کارخانه‌ها در ماه جولای در بحبوحه نگرانی‌های مداوم در مورد قرنطینه‌های کووید و چشم‌انداز تیره جهانی که تقاضا را تحت فشار قرار داده کاهشیافته است.آلوین تان، رییس استراتژی FX آسیا در RBC Capital Markets گفت که خوانش شاخص مدیران خرید (PMI) وضعیت شکننده اقتصاد را برجسته می‌کند.با نشانه‌های فزاینده مبنی بر اینکه پکن تمایلی به اعمال محرک‌های بزرگ برای دستیابی به هدف رشد اقتصادی در سال ندارد و در عوض به دنبال بهترین نتیجه است، بانک خلق چین (PBOC) ممکن است مجبور شود برای حمایت از اقتصاد بر کاهش نرخ ارز تکیه کند.تان افزود: رشد جهانی و تقاضای صادرات در ماه‌های آینده بیشتر ضعیف می‌شود.یوان فراساحلی در ۶.۷۴۹۹ در هر دلار باز شد و ظهر به ۶.۷۵۱۵ تغییر کرد که ۸۲ پیپ کمتر از اواخر جلسه قبلی بسته شد.

 

ارسال نظر