تامین مالی هدفمند در بخش کشاورزی گسترش می‌یابد

۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۰۱:۵۸:۲۳
کد خبر: ۱۹۱۳۳۲
تامین مالی هدفمند در بخش کشاورزی گسترش می‌یابد

گروه بانک و بیمه |

دکتر علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخصیص مصلحت نظام با اشاره به اجرای طرح حذف ارز ترجیحی توسط دولت و تعامل و تفاهم گسترده بین بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه دولت گفت: در حال حاضر و با اجرای کشاورزی قراردادی فرصتی جدی و اساسی برای رونق و توسعه بخش کشاورزی به عنوان خصوصی‌ترین بخش اقتصادی کشور فراهم شده است.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر آقامحمدی در «آیین رونمایی از نقشه راه تامین مالی زنجیره‌ای در بخش کشاورزی با تاکید بر اجرای کشاورزی قراردادی» افزود: در حال حاضر با توجه به تجربه بانک مرکزی و شبکه بانکی زیرساختهای لازم برای تامین مالی زنجیره‌ای در اقتصاد کشور فراهم شده و مقرر شده است 600 هزار میلیارد تومان از این طریق به اقتصاد کشور کمک شود که نقش مهمی در هدایت نقدینگی به بخش واقعی تولید و جلوگیری از هدررفت منابع خواهد دارد.آقامحمدی با اشاره به جنگ اوکراین و بحران جهانی مواد غذایی گفت: با این اتقاق نقش حیاتی و اساسی غذا مشخص شد و اگر کشوری برنامه‌ریزی اصولی برای تامین مواد غذایی نداشته باشد با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.وی بر لزوم حمایت صنعت غذایی کشور از کشاورزی قراردادی تاکید کرد و ادامه داد: اجرای این طرح صرفا محدود به بخش کشاورزی نیست و زنجیره‌ای از صنعت و خدمات نیز می‌توانند با مشارکت در این طرح از عواید آن بهره مند شوند.آقامحمدی گفت: توجه به ایجاد و توسعه برند حلال در صنایع غذایی از جمله مواردی است که بدلایل مختلف از آن غفلت شده و در حال حاضر و با طرح کشاورزی قراردادی می‌توان از ظرفیت‌های موجود در کشور در راه توسعه برند حلال و صادرات محصولات غذایی استفاده کرد.وی بیمه محصولات کشاورزی و کاهش ریسک و هزینه‌های تولید را از منافع مهم کشاورزی قراردادی بر شمرد و گفت: با اجرای این طرح امید به کشاورزان و روستاییان بر می‌گردد و رونق کشاورزی و صنعت غذایی را شاهد خواهیم بود.آقامحمدی ضمن تقدیر از تلاش‌های بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاوزی برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی گفت: نظام بانکی باید به صورت منسجم و یکپارچه وارد عمل شده و از این طرح حمایت کند.وی همچنین بر لزوم تببین بیشتر طرح کشاورزی قراردادی توسط رسانه ملی تاکید کرد و ادامه داد: خوشبختانه شرکت‌های غذایی کشور کنسرسیوم جهانی را تشکیل داده‌اند و اقدامات جدی برای کشت فراسرزمینی و صادرات محصولات را آغاز کرده‌اند. براین اساس کشاورزی قراردادی هم به عنوان یک طرح ملی نقش مهمی در توسعه این روند خواهد داشت و صنایع غذایی کشور باید در این زمینه به‌طور جدی وارد عمل شوند.

   40 هزار میلیارد تومان اعتبار  برای ۲ میلیون هکتار کشاورزی قراردادی

وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد: سال گذشته در ۲۵۰ هزار هکتار گندمزار کشاورزی قراردادی اجرا شد و امسال در نظر داریم در ۲ میلیون هکتار اجرا کنیم که نیازمند ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم تا در اختیار کشاورز قرار دهیم. با اجرای این طرح دیگر محصول بر زمین نمی‌ماند، زیرا شعار طرح این است که بذری کاسته نمی‌شود مگر مشتری آن معلوم باشد.با اجرای کشاورزی قراردادی سلامت محصول تامین می‌شود و معیشت کشاورز نیز بهبود می‌یابد و محصولات فروخته می‌شود. همچنین رییس کل بانک مرکزی گفت: با اجرای طرح کشاورزی قراردادی تامین مالی هدفمند بخش کشاورزی گسترش مییابد و از هدر رفت منابع جلوگیری می‌شود.دکتر صالح ‌آبادی در آیین رونمایی از طرح تامین مالی زنجیره‌ای در بخش کشاورزی با تاکید بر کشاورزی قراردادی، اظهار داشت: کشاورزی قراردادی اتفاق خوبی است و در این طرح از نظام سنتی به مدرن حرکت می‌کنیم. تامین مالی کشاورزی قراردادی به دلیل اینکه هدفمند و در خدمت بخش خصوصی است، اهمیت بسزایی دارد.صالح‌ آبادی با تشکر از اقدامات انجام شده در بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کشاورزی قراردادی گفت: انسجام و هماهنگی بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، بانک‌ها و شرکت‌هایفعال لازمه موفقیت تامین مالی کشاورزی قراردادی است و خوشبختانه هماهنگی خوبی در این‌خصوص وجود دارد. از نظر ما مهم‌ترین اقدام این است که این تامین مالی در بخش خصوصی انجام می‌شود، زیرا در حوزه کشاورزی بخش خصوصی فعالیت بیشتری دارد.آموزش، یکی از مباحث مهم در این زمینه است و باید برنامه‌ریزی مناسب برای آموزش هرچه بیشتر کلیه ذی‌نفعان اعم از بانک‌ها و سایر افراد انجام شود. وی پیشنهاد داد: شرکت‌های موفق در این زمینه تجارب و مدل‌های خود را ارایه کنند و بانک‌ها نیز فعال شود؛ همچنین زیرساخت‌های قانونی برای توسعه کار فراهم و همکاری فرابخشی انجام شود.

   کاهش منابع بانکی درگیر بخش کشاورزی  با کمک تامین مالی زنجیره‌ای

قائم مقام بانک مرکزی در ایین رونمایی از تأمین مالی کشاورزی قراردادی تصریح کرد: بانک مرکزی از سال گذشته به‌طور جدی توسعه روش‌های تأمین مالی زنجیره تأمین را در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه اقدامات مختلفی از جمله تدوین دستورالعمل‌های مربوطه و معرفی ابزارهای جدید مانند برات الکترونیک را اجرایی کرده است. بدون استفاده از تامین مالی زنجیره‌ای باید آمار بسیار بالایی از منابع بانک‌ها را به‌طور مستقیم برای بخش کشاورزی درگیر می‌کردیم. در موضوع تامین مالی زنجیره‌ای دو موضوع مهم وجود دارد؛ نخست میزانی که تامین مالی در هر رشته‌ای صورت می‌گیرد، مهم است و دوم اینکه تامین مالی به هدف مورد نظر اصابت کند که این‌ موضوع اثربخشی را هم بالا می‌برد.در این خصوص اصلاح و ارتقای دستورالعمل گام، تدوین بسته تشویقی، افزایش سقف مجوز صدور ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای و نظایر آن انجام شده است.مقام مسوول بانک مرکزی با توجه به اهمیت حیاتی مبحث امنیت غذایی کشور و همچنین اولویت بالای اشتغال روستایی و اهمیت حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان در بخش کشاورزی تصریح کرد: براین اساس موضوع تأمین مالی زنجیره‌ای در بخش کشاورزی در دستور کار این بانک قرار گرفت و تلاش شد ضمن ترغیب بانک‌ها به صدور اوراق گام برای زنجیره‌های کشاورزی، موضوع تأمین مالی کشاورزی قراردادی نیز مورد توجه قرار گیرد. دکتر ابوالحسنی هستیانی با بیان اینکه در سال گذشته، شبکه بانکی کشور در مجموع حدود 199 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت کرده است، یادآور شد: از این میزان، 70 درصد بابت سرمایه در گردش بوده است. به بیان دیگر، بخش عمده تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی، بابت سرمایه‌درگردش است و بنابراین ظرفیت کمتری برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای و طرح‌های جدید در بخش کشاورزی باقی می‌ماند.

    تشویق بانک‌های مجری  تأمین مالی  زنجیره‌ای

معاون وزیر صمت گفت: در تلاش هستیم بسته تشویقی برای بانک‌ها بر اساس تأمین مالی زنجیره‌ای به شورای اقتصاد ارایه شود.مهدی نیازی، معاون وزیر صمت با بیان‌ اینکه تاکنون ۷ هزار فاکتور به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان در شبکه بانکی در بخش تامین مالی زنجیره‌ای داشته‌ایم، اظهار کرد: تلاش بانک‌ها و حمایت جدی بانک مرکزی در این بخش بسیار حائز اهمیت است. ما نیز در وزارت صمت این آمادگی را داریم که با همکاری بانک مرکزی، تامین مالی زنجیره‌ای را در بنگاه‌هایی که در انتهای زنجیره قراردارند عملیاتی کنیم. در این روش به‌منابع بانکی هم نیاز نخواهد بود و‌ می‌توان با اعتبارات خود شرکت‌ها کار را پیش ببریم.به گفته وی، با اجرای تامین مالی زنجیره‌ای نیاز به منابع مالی تا یک سوم کاهش می‌یابد که این امر هم به تولید و هم به شبکه بانکی کمک خواهد کرد.با توجه به دو تکلیف مهم امسال برای بخش کشاورزی، ۷۰ درصد سرمایه در گردش هم باید از طریق استعلام فاکتور پرداخت شود. معاون کسب و کار وزارت صمت: اجرایی شدن زنجیره تأمین مالی تولید از انحراف منابع در شبکه مالی جلوگیری می‌کند.با توجه به تجربه تامین مالی زنجیره‌ای در بخش صنعت هم‌اکنون زیرساخت در سامانه جامع تجارت برای استعلام پرداخت تسهیلات فراهم شده است و شبکه بانکی ملزم به اخذ استعلام از این سامانه است؛ هم‌اکنون نیز۱۲ بانک آماده اجرایی کردن این طرح هستند.براساس مصوبه ستاد اقتصادی با تلاش بانک مرکزی در سه ماهه امسال سامانه‌ها طراحی شده است تا شبکه بانکی در تامین مالی در قالب این شبکه زنجیره تامین مالی فعال شوند. همچنین از بهمن ماه سال گذشته تاکنون مبلغ ۱۱ همت، ۷ هزار فاکتور در ساختار شبکه زنجیره تامین مالی استعلام شده است.نیازی با بیان اینکه تاکنون با حمایت بانک مرکزی در بخش صنعت ۱۵ همت در بخش صنعت منابع تجهیز شده است، یادآور شد: امروز زنجیره تامین مالی در بخش صنعت نهادینه شده است. براساس مصوبه‌ای نیز که ماه گذشته ابلاغ شده وزارتخانه‌های اقتصادی و شبکه بانکی مکلف شده‌اند در سال جاری۲۰ درصد تسهیلات خود را از طریق شبکه زنجیره مالی تخصیص دهند و ۷۰ درصد تسهیلات سرمایه در گردش باید از طریق استعلام فاکتور انجام شود.

   تاثیر اجرای تامین مالی کشاورزی  قراردادی بر بانک‌ها و اشتغال روستایی

مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی گفت: با اجرای روش تأمین مالی کشاورزی قراردادی شاهد بهبود اشتغال روستایی، بهبود امنیت غذایی کشور، افزایش کارآیی تخصیص منابع و کاهش فشار بر ترازنامه بانک‌ها در حوزه تأمین مالی کشاورزی و اشتغال روستایی خواهیم بود.برای حل مساله بحث تامین مالی زنجیره‌ای به عنوان یک سیاست نوین در جهت ارتقای روش‌های تأمین مالی در دستور کار بانک مرکزی و شبکه بانکی قرار گرفت. در این زمینه به‌طور خاص کشاورزی قراردادی و تأمین مالی آنکه بررسی تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که روشی کارآمد هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه تأمین مالی است، در دستور کار قرار گرفت.مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی اظهار داشت: با همکاری بانک‌ها و وزارتخانه‌های تخصصی به ویژه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شیوه نامه تأمین مالی کشاورزی قراردادی تهیه و تدوین و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد. حمید آذرمند اعلام کرد: در همین راستا به منظور آشنایی مدیران ارشد نظام بانکی و فعالان این حوزه و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در روز ۱۱ مرداد ایین رونمایی از شیوه نامه تأمین مالی کشاورزی قراردادی برگزار می‌شود. در این همایش روش‌ها، نقشه راه و هماهنگی‌های لازم جهت اجرای سراسری و گسترده این شیوه تأمین مالی جدید را مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی در پایان اظهار امیدواری کرد: امید است با اجرای روش تأمین مالی کشاورزی قراردادی شاهد بهبود اشتغال روستایی، بهبود امنیت غذایی کشور، افزایش کارآیی تخصیص منابع و کاهش فشار بر ترازنامه بانک‌ها در حوزه تأمین مالی کشاورزی و اشتغال روستایی باشیم.براساس این گزارش، «کشاورزی قراردادی» روشی از تولید است که از طریق آن، تولیدکننده (اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به صورت مستقیم یا از طریق تشکل تولیدی معین، بر اساس قرارداد با مجری طرح، به تولید محصول می‌پردازند) از طریق عقد قرارداد با یک مجری طرح، نسبت به تولید محصولات کشاورزی اقدام می‌کند. تأمین مالی در کشاورزی قراردادی مشتمل بر تأمین مالی تولیدکنندگان برای کشت و تهیه نهاده‌های تولید، تأمین مالی مجری با هدف تکمیل زنجیره ارزش، خرید نهاده‌ها، مواد اولیه، ماشین‌آلات و اقدامات توسعه‌ای و تأمین مالی در راستای ارایه خدمات آموزشی، فنی، توسعه‌ای، دانش‌بنیان و تحقیقاتی برای ایجاد ارزش افزوده در طرح خواهد بود. شفافیت تأمین مالی طرح‌ها و افزایش کارایی تخصیص منابع در بخش کشاورزی، حمایت از شکل‌گیری زنجیره‌هاییکپارچه کشاورزی، حمایت از توسعه اشتغال روستایی با روش‌های غیر تورمی، کاهش هزینه تولید محصولات کشاورزی، حمایت از کشاورزان با استفاده از کمک‌های آموزشی، فنی و تأمین نهاده‌ها در ازای تنظیم قرارداد، امکان استفاده از قراردادهای کشاورزی به عنوان وثیقه تسهیلات و کمک به امنیت غذایی کشور به‌واسطه افزایش پایداری تأمین نهاده‌ها از مزایای این روش است.

 

ارسال نظر