کاهش نرخ دلار و افزایش قیمت اونس جهانی طلا

۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - ۰۲:۲۶:۵۰
کد خبر: ۱۹۱۳۱۵
کاهش نرخ دلار و افزایش قیمت اونس جهانی طلا

گروه بانک و بیمه |محسن شمشیری|

قیمت فروش دلار روز دوشنبه، ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ در بازار آزاد به 31670 تومان کاهش یافت و به دنبال اعلام افزایش هر اونس طلا به 1774 دلار، سکه به 14 میلیون و 850 هزار تومان رسید.  همچنین در صرافی‌های بانکی با ۲۶ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۸۶۷ تومان مبادله می‌شود.هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته، ۲۸ هزار و ۷۹۹ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۵۹۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۱۸ تومان اعلام شد.علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۴۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۷۰۹ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۸۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۳۵۲ تومان اعلام شد.در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۰۹ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۶۱۳ تومان معامله شد. قیمت سکه طرح جدید (دوشنبه، ۱۰ مردادماه) بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه (دوشنبه) ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دادوستد شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۸۹۵ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا با پنج دلار افزایش بها نسبت به روز کاری گذشته به یک‌هزار و ۷۷۱ دلار و ۱۷ سنت رسید.

ارزش دلار در روز دوشنبه نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در سه هفته اخیر در مقایسه با دیگر همتایان اصلی متوقف شد، زیرا بازارها همچنان به پیش‌بینی ارتباط کمتر عملکرد فدرال رزرو با اقتصاد ایالات‌متحده در معرض خطر رکود، ادامه می‌دهند. به گزارش کارنسی، شاخص دلار که این ارز را در برابر ۶ همتا اندازه‌گیری می‌کند، ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۰۵.۸۹ و پایین‌ترین سطح روز جمعه یعنی ۱۰۵.۵۳ سقوط کرد، سطحی که از پنجم جولای مشاهده نشده بود. داده‌های پایان هفته گذشته، دلار امریکا را در هر دو جهت قرار داد و در ابتدا پس از اینکه شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) سریع‌ترین تورم را از سال ۲۰۰۵ نشان داد ارزش آن افزایش یافت اما پس از گزارش نهایی دانشگاه میشیگان که کاهش انتظارات تورمی مصرف‌کننده را نشان می‌دهد و به دقت توسط سیاست‌گذاران فدرال رزرو تحت نظارت بود ارزش دلار کاهش یافت. تمرکز بزرگ اقتصادی برای این هفته، گزارش ماهانه مشاغل ایالات‌متحده در روز جمعه خواهد بود. معامله‌گران در حال حاضر حدود ۳۱ درصد احتمال می‌دهند که فدرال رزرو در نشست بعدی خود در ۲۱ سپتامبر، نرخ فعلی ۷۵ واحد پایه افزایش نرخ را با ۶۹ درصد احتمال افزایش نیم واحدی کمتر حفظ کند. تیلور نوجنت، اقتصاددان بازار در بانک ملی استرالیا سیدنی در یادداشتی برای مشتری نوشت: «به نظر می‌رسد بازارها پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو سهم بزرگی از وظیفه خود در مورد تورم را انجام داده است و پذیرای کاهش داده‌های فعالیت خواهد بود». دلار با کاهش ۰.۲۲ درصدی به ۱۳۲.۹۲۵ ین و به پایین‌ترین رقم ۶ هفته اخیر یعنی ۱۳۲.۵۰۵ رسید که در روز جمعه ثبت شد. این جفت ارز به‌شدت به تغییرات در بازدهی بلندمدت خزانه‌داری ایالات‌متحده حساس است، به‌طوری که معیار ۱۰ ساله پس از سقوط به کمترین میزان از اوایل آوریل به ۲.۶۱۸ درصد در پایان هفته گذشته رسید که حدود ۲.۶۷ درصد در نوسان بود. با این حال، یورو با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱.۰۲۱۸ دلار رسید و به تثبیت نزدیک به میانه محدوده خود در یک هفته و نیم گذشته ادامه داد. پوند پس از رسیدن به بالاترین رقم از ۲۸ ژوئن با ۱.۲۲۴۵ دلار در روز جمعه، تقریبا ثابت در ۱.۲۱۸۶ دلار بود. بازارها انتظار افزایش نرخ بهره را در روز پنجشنبه دارند. بانک مرکزی استرالیا نیز در روز سه‌شنبه سیاست‌های خود را تعیین می‌کند. دلار استرالیا در روز دوشنبه با ۰.۱۹ درصد کاهش به ۰.۶۹۷۷۵ دلار رسید اما پس از اینکه به بالاترین سطح ۶ هفته اخیر یعنی ۰.۷۰۳۲ دلار در جلسه قبل رسید. وی افزود: در صورتی که بازار همچنان به پیروی از فدرال رزرو ادامه دهد، استرالیا می‌تواند به راحتی بهره بالای ۰.۷۰ دلار را بررسی کند اما ۰.۶۵ تا ۰.۷۰ دلار همچنان بیشترین روند نرخ در ماه‌های آینده است.

    انتشار بیش از ۴ تریلیون یوان اوراق قرضه

چین بیش از ۴.۰۲ تریلیون یوان اوراق قرضه دولتی محلی در نیمه اول سال منتشر کرده است.به گزارش چاینا، داده‌های وزارت دارایی چین نشان می‌دهد که دولت‌های محلی چین بیش از ۴.۰۲ تریلیون یوان (حدود ۵۹۶.۱۱ میلیارد دلار امریکا) اوراق قرضه در نیمه اول سال جاری منتشر کرده‌اند. داده‌ها حاکی از آن است که از مجموع، انتشار اوراق قرضه عمومی ۶۱۴.۸ میلیارد یوان بوده، در حالی که انتشار اوراق خاص در این دوره نزدیک به ۳.۴۱ تریلیون یوان ثبت شده است. به گفته این وزارتخانه، این اوراق با میانگین مدت انتشار ۱۴.۱ سال و متوسط نرخ سود ۳.۰۸ درصد در دوره ژانویه تا ژوئن منتشر شده است. تنها در ماه ژوئن، این کشور ۱.۵۸ تریلیون یوان اوراق قرضه دولتی محلی منتشر کرد.این وزارتخانه اظهار کرد: در پایان ماه گذشته، بدهی معوق دولت محلی چین در حدود ۳۴.۷۵ تریلیون یوان در محدوده رسمی امسال بود.

 

ارسال نظر