مالیات بر عایدی سرمایه نیاز کشور است

۱۴۰۱/۰۴/۲۹ - ۰۳:۲۸:۰۱
کد خبر: ۱۹۰۸۹۴
مالیات بر عایدی سرمایه
نیاز کشور است

حجت‌الله فیروزی

در صورتی‌که فضای شناسایی خوب باشد و مصادیق به درستی تعیین شود و افرادی که مشمول این حوزه هستند با دقت تشخیص داده شوند، اجرای مالیات برعایدی سرمایه نیاز کشور است. با وجود اینکه مردم خصوصا نخبگان جامعه پذیرفته‌اند که باید بحث پرداخت مالیات در بخش‌های مختلف به تعریف درآید، اما ورود به حوزه‌های جدید معمولا با مقاومت روبرو می‌شود که مالیات برعایدی سرمایه هم جدای از این مساله نیست. 

مالیات بر عایدی سرمایه نگاه جدیدی به موضوع مالیات به حساب می‌آید که در کنار نکات مثبت آن، با نگرانی‌هایی همراه شده است. برای روشن شدن موضوع، حذف یارانه‌ها را مورد توجه قرار می‌دهیم. به دلیل آنکه دهک‌ها به خوبی شناسایی نمی‌شوند، اکثر افراد از بابت حذف یارانه نگرانی دارند زیرا اشتباهات احتمالی سبب خواهد شد تا دهک‌های نیازمند به یارانه در این حذفیات قرار گیرند و زیان کنند. در اعمال مالیات‌ها هم در کسب و کارهایی که با دستگاه‌های پوز کار می‌شود، کسبه گله‌مند هستند که برخی مواقع شناسایی درآمدهایی که مشمول مالیات می‌شود، مشکلاتی برای آنان به وجود آورده است.

کسبه براین اعتقادند که دارنده دستگاه پوز گاهی بدون کسب درآمد و به دلیل آنکه فرد دیگری با دستگاه پوز آنان گردش مالی را رقم می‌زند، باید مالیات بپردازد. بنابراین نگرانی‌ها بیشتر در حوزه شناسایی است، والا در اصل قضیه موافقت وجود دارد. کسانی که در عرصه دلار یا ارز و سکه فعالیت می‌کنند، صاحب درآمد هستند و این افراد به خودی خود مشمول مالیات می‌شوند که در ابتدا باید دلالی به عنوان کسب و کار تلقی شود و کسانی که در این عرصه فعال هستند، مورد شناسایی قرار گیرند تا گردش‌های مالی‌شان مشخص شود. لازم به توجه است که براساس قانون تجارت دلالی شغل به حساب می‌آید، کما اینکه الان آژانس مسکن کار دلالی می‌کند و مشمول مالیات می‌شود، ولی باید در رابطه با سایر کارها در این زمینه هم این قانون فعال شود. در‌صورتی‌که فضای شناسایی خوب باشد و مصادیق به درستی تعیین شود و افرادی که مشمول این حوزه هستند با دقت تشخیص داده شوند، مالیات برعایدی سرمایه یکی ازموضوعات خوب به حساب خواهد آمد که اجرای آن نیاز کشور است.

 

ارسال نظر