پای سرمایه‌های بانک‌ها به تولید دانش‌بنیان باز شد

۱۴۰۱/۰۴/۲۲ - ۰۲:۴۳:۳۰
کد خبر: ۱۹۰۷۱۲

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ۷۰ خدمت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شده است، گفت: بر اساس قانون جهش تولید اجازه سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌ها و موسسات اعتباری با صندوق نوآوری در طرح‌های مصوب شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان داده شده است.

دکتر مصطفی بغدادی در سی و نهمین رویداد ارایه به سرمایه‌گذار (دوشنبه‌های استارت‌آپی) در حوزه فرآورده‌های دارویی با بیان اینکه این رویدادها که از سال ۹۸ برگزار می‌شود، در راستای کمک به جذب سرمایه برای کسب و کارهای نوپا است، افزود: رویداد امروز کمک به جذب سرمایه در حوزه فرآورده‌های نوین دارویی است.

وی به جایگاه صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و ادامه داد: این صندوق بر اساس ماده ۵ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شد و مقرر شده تا با سرمایه اولیه ۳ هزار میلیارد تومان با ماموریت تامین مالی اکوسیستم نوآوری و فناوری از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان حمایت کند.

بغدادی، تعداد خدمات این صندوق را ۷۰ خدمت عنوان کرد و یادآور شد: مخاطب اصلی این صندوق شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان هستند، ولی امروزه علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌ها و موسساتی ایجاد شده‌اند که بر اساس معیارهای معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری جزو دانش‌بنیان‌ها قرار نمی‌گیرند که ما با ابزارهای مختلفی از این اکوسیستم نوآوری حمایت می‌کنیم. معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری، به بیان چرخه عمر شرکت‌های دارویی در دنیا اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای جهانی در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاری جسورانه CVC رشد ۹۰درصدی را تجربه کرده و این رشد در حوزه دارویی ۶۵۰ درصد بوده است. بغدادی با بیان اینکه رشد سرمایه‌گذاری جسورانه CVC در امریکا رشد ۴۰۰ درصدی داشته و این رشد برای سرمایه‌گذاری سنتی VC به اندازه ۲۰۰ درصد بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر حوزه‌های مراقبت دیجیتال، پایش از راه دور، توسعه دارو با هوش مصنوعی و بیمه سلامت دیجیتال بیشترین میزان سرمایه CVC را به خود جلب کرده‌اند. وی با اشاره به اقدامات صندوق نوآوری برای وارد شدن به این حوزه؛ خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ملاحظاتی چون بزرگ‌تر شدن دولت و وارد شدن ژن دولتی در بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور، این صندوق به صورت غیرمستقیم وارد حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه شده است.

بغدادی، صندوق‌های پژوهش و فناوری را از دیگر بازوهای حمایتی شرکت‌ها نام برد و گفت: تاکنون ۲۳ صندوق پژوهش و فناوری با مبلغ ۹۰۵ میلیارد تومان در تامین سرمایه شرکت‌ها مشارکت داشتند.

 

ارسال نظر