رویداد

۱۴۰۱/۰۴/۲۱ - ۰۳:۳۵:۵۶
کد خبر: ۱۹۰۶۷۸

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تعادل»:

تکنولوژی؛ حلقه گمشده نظام مالیات‌ستانی در ایران 

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «تعادل»، درباره مزیت راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی معقتد است: ما در ایران همواره با فرارهای مالیاتی کوچک و بزرگی مواجه بوده و هستیم، فرار مالیاتی یکی از دغدغه‌های بزرگ نظام مالیات‌ستانی است. در واقع در شناسایی مودیان مالیاتی و اعمال مالیات عادلانه و منصفانه خیلی موفق نبوده‌ایم. به‌طور کلی، باید هزینه‌های جاری کشور از طریق مالیات تامین شود اما این روند باید کاملا عادلانه باشد، یعنی افراد بر اساس کسب و کار و بر اساس قانون مالیاتشان را پرداخت کرده و در مقابل از دولت خدمات دریافت کنند. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: ما تاکنون فرمولی که با آن همه مودیان را شناسایی کنیم، نداشته‌ایم اما با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی توان جمع‌آوری اطلاعات کافی، صحیح و قابل اتکا از همه مودیان مالیاتی در کشور را خواهیم داشت. کسانی که در کشور کسب و کار قانونی انجام می‌دهند باید اطلاعاتشان در سامانه مودیان مالیاتی ثبت و در عین حال این اطلاعات قابل اتکا باشد. 

مرحبا در ادامه با بیان اینکه در مجموع راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی اقدام درستی است ولی باید در راهبری و ورود اطلاعات دقیق عمل کند، افزود: سامانه مودیان مالیاتی توان شفاف‌سازی جریان کالا در کشور را دارد. همچنین توان مبازره با قاچاق کالا را هم دارد. استفاده از خدمات الکترونیک در امور مالی به شفافیت اقتصادی کمک می‌کند؛ البته به شرطی که نظارت‌های دقیقی هم باشد و اطلاعات صحیح وارد شود. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره میزان کاهش فساد در سیستم اخذ مالیات نیز گفت: نمی‌توان ادعا کرد که سیستم مالیات‌ستانی کاملا آلوده است که این مساله طبیعی است، چرا که به‌طور کلی نظام مالیاتی ما تاکنون به روز نشده است. در خصوص سامانه مودیان نیز علی‌رغم همه مزایا قطعا معایبی هم دارد که قطعا باید برطرف شود. 

نماینده مردم آستارا در مجلس همچنین تاکید کرد: ما می‌توانیم از راه‌های مختلف برای اخذ مالیات استفاده کنیم که به مودیان فشار وارد نشود و عدالت در این خصوص برقرار باشد. در عین حال، باید با این سیستم به گونه‌ای با فساد و فرار مالیاتی مبارزه کرد که این فساد به حداقل برسد اما این فساد را هیچگاه نمی‌توان به صفر رساند. در هیچ سیستمی این موضوع صدق نمی‌کند اما می‌تواند آن را به میزان قابل قبولی رساند و در آن مقطع زمانی می‌توان ادعا کرد که سیستم مالیاتی ما پاک است. 

مرحبا درباره میزان تاثیر‌گذاری این سامانه بر ایجاد درآمد پایدار و کمک به رفع کسری بودجه دولت هم گفت: نباید تصور کرد که با درآمد مالیاتی به تنهایی هزینه دولت تامین می‌شود، زیرا مالیات فقط یکی از راه‌های کسب درآمد برای دولت است. مالیات زمانی می‌تواند یک درآمد پایدار باشد که اقتصاد نیز پویا باشد.هر چه تولید ثروت بیشتر باشد، تولید ناخالص ملی نیز افزایش می‌یابد در عین حال به همان اندازه نیز درآمد بالاتر می‌رود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: سامانه مودیان به تنهایی نمی‌تواند کسری بودجه را کاهش دهد اما یکی  از راه‌های اصلی برای این منظور است.

مرحبا درباره میزان تعادل بین درآمد ناخالص ملی و درآمد مالیاتی در کشور گفت: بین درآمد ناخالص ملی کشور و درآمد مالیاتی تعادل وجود ندارد اما هزینه‌های دولت بسیار بالا و بدنه دولت نیز بسیار حجیم است.

به گفته این نماینده مجلس، روش‌های مالیات‌ستانی باید مودی را قانع کند که مالیات دریافت شده عادلانه است. در حال حاضر بیشتر مودیان مالیاتی ما این اعتقاد را ندارند که به ازای مالیات پرداختی خدمات دریافت می‌کنند. باید جامعه اقناع شود که مالیات اخذ شده در چه مسیری صرف می‌شود.در واقع حکمرانی سیستم مالیاتی باید برای این مهم به روز و بر اساس تکنولوژی روز باشد.

دولت‌ها در کشورهای پیشرفته بخش بزرگی از درآمدشان را به عنوان مالیات تامین می‌کنند و در ازای این مالیات به مردم آموزش، بهداشت رایگان و خدمات شهری مناسبی می‌دهند. مالیات و خدمات دولت به مردم یک مسیر دوطرفه است.

قیمت هرشانه تخم‌مرغ  به ۱۰۰ هزارتومان رسید

مشاهدات میدانی حاکی از افزایش قیمت تخم‌مرغ در سطح شهر است.به گزارش ایسنا، مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران حاکی از رسیدن قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ به محدوده ۸۵ تا ۱۰۰ هزارتومان است. این در حالی است که هفته گذشته قیمت آن ۸۰ تا ۸۵ هزارتومان بود.

افزایش قیمت تخم‌مرغ در حالی است که ناصر نبی پور، رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران اخیرا در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده با توجه به اینکه قیمت هر شانه تخم‌مرغ در مرغداری حدود ٧٣ هزار تومان است، با احتساب کرایه حمل و سود برای فروشنده، قیمت ١٠٠ هزار تومان برای مصرف‌کننده منطقی است. وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های تولید ادعا کرده که قیمت تمام شده تولید هر کیلو تخم‌مرغ بین ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان است، اما هم‌اکنون میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری‌ها حدود ٣۵ هزار تومان است. نبی پور همچنین ابراز کرده‌ که افزایش بیشتر قیمت تخم‌مرغ، مصرف‌کننده را تحت فشار قرار می‌دهد و منجر به کاهش قدرت خرید آنان می‌شود ولی تولیدکننده مقصر این مساله نیست و دولت باید از مصرف‌کننده به نحو دیگری حمایت کند تا قدرت خرید آنها افزایش یابد.

 

ارسال نظر