افزایش دوباره قیمت طلا و سکه و ارز در پایان هفته

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۰۲:۰۹:۵۶
کد خبر: ۱۹۰۴۴۷
افزایش دوباره قیمت طلا و سکه و ارز در پایان هفته

    دلار در مرز 32 هزار، سکه 15.7 میلیون تومان معامله شد       

 تخصیص ۸۱۵ میلیون دلار ارز واردات دارو

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

به دنبال برگزاری نشست دوحه و مذاکرات ایران با طرف‌های اروپایی در مورد مذاکرات احیای برجام، بار دیگر قیمت دلار افزایش یافت و در کانال 31 هزار تومان و نزدیک به مرز 32 هزار تومان قرار گرفت.  روز جمعه 10 تیر 1401 قیمت دلار در بازار آزاد به 31880 تا 31990 تومان رسید و با کاهش هر اونس جهانی طلا به قیمت 1787 دلار، قیمت سکه به 15 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. روز پنج شنبه نیز قیمت دلار مسافرتی نیز 27845 و دلار توافقی 29795 تومان اعلام شده است.   قیمت فروش دلار پنجشنبه، نهم تیرماه در صرافی‌های بانکی با ۳۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۷۲۷ تومان معامله شد. نرخ فروش یورو در صرافی‌های بانکی با ۱۱ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته ۲۸ هزار و ۶۵۳ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۴۵۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۶۸ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۳۷۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۶۲۰ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌هزار و ۶۶۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۹۲۹ تومان اعلام شد. همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۸۷۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۶۵۶ تومان معامله شد.

   بازگشت سکه به کانال ۱۵ میلیون تومان 

قیمت سکه طرح جدید پنجشنبه، نهم تیرماه با ۹۲۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته به ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه طرح جدید با ۹۲۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته به ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه هشت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون و ۱۰۰ تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۳۳ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا یک‌هزار و ۸۱۳ دلار و ۳۸ سنت بود که نسبت به روز قبل ۲ دلار کاهش قیمت داشت. قیمت فلز زرد در اواسط هفته (روزهای دوشنبه و سه‌شنبه) به پایین‌ترین رقم رسید، اما دوباره در روزهای پایانی هفته شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم به‌طوری که براساس اعلام نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران حباب قیمتی سکه طرح جدید به یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسید. بازار طلا هفته را تقریباً کاهشی شروع کرد و روز شنبه (۴ تیرماه) قیمت یک قطعه سکه طرح جدید ۱۹۹ هزار تومان افت داشت. کاهش قیمت انواع سکه و طلا تا اواسط هفته ادامه داشت و نزول قیمت تا ۶۵۰ هزار تومان افت را در سکه طرح جدید را شاهد بودیم، اما این روند نزولی در روزهای پایانی هفته متوقف و دوباره سیر صعودی قیمت‌ها را در بازار شاهد بودیم. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز جمعه گفت: هفته‌ای که گذشت وضعیت بازار به این صورت بود که از ابتدای هفته بهای اونس جهانی طلا تقریباً تا پایان هفته سیر نزولی داشت و به‌طور متوسط در آخرین معاملات روز گذشته قیمت هر اونس طلا ۱۸۰۴ دلار رسید و به‌طور متوسط ۶ دلار کاهش قیمت داشت. محمد کشتی‌آرای اظهار داشت: تا اواسط این هفته (روزهای دوشنبه و سه‌شنبه) قیمت انواع سکه با توجه به کاهش شدید نرخ ارز کاهشی بود و فروشنده بیشتر از خریدار بود و از بعدازظهر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با توجه به تحولات و صحبت‌های مطرح‌شده در خصوص مذاکرات قیمت ارز در بازار دوباره سیر صعودی در پیش گرفت. وضعیت بازار سکه و طلا در هفته نخست تیرماه اینگونه بود که در ابتدای هفته سیر نزولی قیمت‌ها را شاهد بودیم، اما در دو روز پایانی هفته دوباره قیمت سکه، طلا و ارز افزایش یافت. اگرچه قیمت انواع سکه و طلا تا اواسط هفته به کمترین رقم در ۱۰ روز یا دو هفته گذشته رسیده بود، اما درمجموع قیمت‌ها نسبت به ابتدای هفته تغییرات اندکی داشت. بر اساس آخرین معاملات سکه و طلا در بازار، سکه طرح جدید به‌طور متوسط ۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی قیمت‌، سکه طرح جدید هم ۴۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی را داشت.نیم‌سکه نسبت به ابتدای هفته ۵۰ هزار تومان و نسبت به دو روز گذشته ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافت. قیمت ربع‌سکه نیز در مقایسه با ابتدای هفته ۱۰۰ هزار تومان و نسبت به دو روز گذشته ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. کشتی‌آرای با بیان اینکه روز پنجشنبه حباب سکه طرح جدید دوباره افزایش یافت، افزود: روز چهارشنبه حباب سکه به محدوده یک‌میلیون تومان رسید اما روز پنجشنبه با افزایش نرخ ارز یک‌میلیون و ۳۶۰ هزار تومان شد.

    دستگیری ۴۰ سرشاخه اصلی  معاملات فردایی و مسدود شدن ۱۱ کانال تلگرامی

سرهنگ هدایت بهرامی رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ گفت: تعداد ۴۰ نفر از سرشاخه‌های اصلی معامله گران ارز یا طلافروشان متخلف شناسایی و دستگیر شدند. معاملات فردایی معاملات غیرمجاز است، این معاملات هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی غیرمجاز است و به هموطنان توصیه می‌کنند وارد این بازار نشوند.

وی با بیان اینکه این معاملات تحت نظر اطلاعاتی و عملیاتی پلیس است، گفت: افرادی که وارد این بازار می‌شوند نوعی مجرم هستند که در صورت شناسایی با آنها برخورد می‌شود.در یک ماهه اخیر با کارهای اطلاعاتی و هدفمندی که انجام شده است تعداد ۴۰ نفر از سرشاخه‌های اصلی معامله گران ارز یا طلافروشان متخلف شناسایی و دستگیر شدند.همچنین کانال‌های قیمت گذار فردایی هم رصد شده است که تعداد ۱۱ کانال قیمت گذار فردایی شناسایی و مسدود شده‌اند.در مدت یک ماه اخیر تعداد یک میلیون و ۶۰۰ قلم انواع لوازم خانگی قاچاق کشف شده است.به عنوان مثال می‌توان به ۲۱۲ هزار و ۹۰۰ قلم انواع بلورهای خارجی اشاره کرد که در بسته‌بندی و جعبه‌های ایران وارد کشور شده است.همچنین یک کامیون خاور کشف شده است که بارش چمدان‌های خارجی بوده و در شهرهای جنوبی بارگیری شده است اما به دلیل اینکه بتواند از چشمان پلیس دور بماند روی چمدان‌ها را علوفه دام بار زده‌اند.

   تخصیص ۸۱۵ میلیون دلار  ارز واردات دارو

بانک مرکزی در راستای مساعدت با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مدیریت واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور، جزییات ارز اختصاص یافته برای این منظور در راستای اجرای تفاهم‌نامه یک میلیارد دلاری با این وزارتخانه را از ابتدای سال تاکنون منتشر کرد. بانک مرکزی در سال جاری و در راستای مساعدت با وزارت بهداشت در مدیریت واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور، در پایان فروردین ماه تفاهم‌نامه یک میلیارد دلاری را با مهلت 31 تیر 1401 با وزارت بهداشت و سازمان برنامه ‌و بودجه امضا و بلافاصله دستورالعمل مربوطه را نیز صادر و به منظور اجرا به تمامی بانک‌ها ارسال کرد. طبق تفاهم‌نامه مزبور تاکنون بالغ بر ۸۱۵ میلیون دلار تخصیص ارز صورت گرفته که این مبلغ به تفکیک شامل ۴۲۰ میلیون دلار در اردیبهشت و ۳۲۴ میلیون دلار در خرداد و ۷۱ میلیون دلار در هفته آغازین تیر ماه بوده است. این روند بیانگر سرعت بالای اجرای تفاهم‌نامه در مقایسه با روند مورد انتظار است. تمامی طرف‌های ذی‌مدخل در این فرآیند واقفند که صدور کد تخصیص ارز به ثبت‌سفارش‌های ارسالی وزارت بهداشت (از طریق سامانه جامع ارزی)، بلافاصله و بدون هر گونه توقف انجام می‌شود.

   دلار در اوج؛ طلا در قعر قیمت طلا پنج‌شنبه کاهش یافت و بدترین شرایط 

سه ماهه خود در پنج ماه اخیر را تجربه کرد زیرا تقویت دلار و نطق تندروانه بانک‌های مرکزی جذابیت دارایی‌های بدون بازده را از بین برد. بهای هر اونس طلا به وقت شرقی با ۷.۴۰ درصد کاهش به ۱۸۱۰ دلار و ۵۰ سنت رسید و طلای امریکا با ۰.۴۱ درصد کاهش به ۱۸۱۱ دلار و ۵۰ سنت رسید. روسای ارشد بانک‌های مرکزی جهان هنگام گردهمایی در کنفرانس سالانه بانک مرکزی اروپا در پرتغال گفتند که تورم بالا در سراسر جهان ناراحت‌کننده خواهد بود و حتی می‌تواند رشد را کاهش دهد اما باید به سرعت کنترل شود تا از رشد سریع قیمت‌ها جلوگیری شود. ریکاردو اوانجلیستا، تحلیلگر ارشد ActivTrades گفت: به‌طور معمول، طلا در زمان تورم بالا به خوبی عمل می‌کند اما سرمایه‌گذاران نگران این هستند که سرمایه خود را در جایی متوقف کنند که هیچ بازدهی نداشته باشد. با کاهش جذابیت طلا، شاخص دلار نزدیک به اوج دو دهه اخیر خود در نوسان بود و می‌تواند بهترین سه ماهه خود را در بیش از پنج سال گذشته ثبت کند و طلای قیمت دلار را برای خریداران خارجی گران‌تر کند. داده‌های تورم منطقه یورو قرار است روز جمعه منتشر شود، و جالب است که ببینیم اگر نرخ تورم بالاتر از حد انتظار باشد، بانک مرکزی اروپا در موضع خود تجدیدنظر خواهد کرد یا خیر. بر اساس گزارش رویترز، قیمت طلا که قرار است برای سومین ماه متوالی کاهش یابد، در این سه ماهه حدود ۶ درصد کاهش یافته است که بدترین قیمت از سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ است.

 

ارسال نظر