اخبار

۱۴۰۱/۰۴/۰۴ - ۰۲:۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۹۰۲۱۷

آغاز به کار آزمایشی «رمزریال» به جای اسکناس از شهریور

علی صالح‌آبادی؛ رییس کل بانک مرکزی درباره اقدامات بانک مرکزی درخصوص «رمزریال» اظهار داشت: بررسی‌ها و اقدامات لازم برای رمزریال در حال انجام است و مقرر شده که از شهریورماه شروع شود. رمزریال به‌جای همین اسکناسی که مردم در دست دارند، خواهد بود و فرد به‌جای اینکه اسکناس داشته باشد رمزریال دارد؛ به آن مفهوم جهانی (رمزارز) نخواهد بود و ریال‌های اسکناس جای خود را به رمزریال می‌دهند. رییس کل بانک مرکزی درباره زمان و نحوه اجرای رمزریال نیز گفت: با تکمیل زیرساخت‌های لازم ان‌شاالله از شهریورماه عملیاتی خواهد شد و قبل از اجرا نیز حتما به‌میزان کافی آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌شود تا مردم با سازوکار آن آشنا بشوند و در جریان ماجرا قرار بگیرند؛ ضمنا ابتدا به‌صورت آزمایشی از یکی از مناطق آغاز می‌شود و بعد به سراسر کشور تسری خواهد یافت. صالح‌آبادی همچنین درباره اقدامات دولت و بانک مرکزی درباره رمزارز و نظارت بر این حوزه، با بیان اینکه این موضوع در دولت درحال جمع‌بندی است، خاطرنشان کرد: این مساله در اختیار آقای دکتر رضایی معاون اقتصادی رییس‌جمهور است که در این باره در حال بررسی هستند تا در سطح دولت تصمیم‌گیری بشود.

اجرایی شدن پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه در دستور کار است

رییس کل بانک مرکزی گفت: پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه و اینکه بتوانیم با ارزهای ملی تسویه‌های خود را انجام دهیم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. علی صالح آبادی در گفت‌وگویی در خصوص عملیاتی شدن پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه اظهار داشت: انعقاد پیمان‌های پولی و دو یا چندجانبه و اینکه بتوانیم با ارزهای ملی تسویه‌های خود را انجام دهیم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در این زمینه رایزنی‌های خوبی با برخی از کشورها انجام شده و به زودی به یکی از کشورها سفر می‌کنم تا عملیاتی شدن این موضوع را پیگیری کنم. وی در پاسخ به سوالی در زمینه وصول مطالبات ایران از کشور عراق گفت: همان‌گونه که وزیر نفت نیز اعلام کرد میزان قابل توجهی از وجوه حاصل از صادرات گاز وصول شده است.

 

ارایه گزارش ساماندهی نظام بانکی و موسسات اعتباری با عملکرد ناسالم

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی گزارش سیاست‌ها و برنامه‌های پیشنهادی خود برای ساماندهی نظام بانکی و ساماندهی موسسات اعتباری دارای عملکرد ناسالم و غیرسازنده را در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارایه کرد. «مصطفی قمری‌وفا» با اشاره به اینکه بانک مرکزی گزارش سیاست‌ها و برنامه‌های پیشنهادی خود برای ساماندهی نظام بانکی و ساماندهی موسسات اعتباری دارای عملکرد ناسالم و غیرسازنده را در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارایه کرد، افزود: اجرای این مهم به ویژه با توجه به تاکید ریاست محترم جمهور، از اولویت‌های جدی بانک مرکزی است. اصلاح نظام بانکی با سه محور اصلی اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی، اصلاح رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی و اصلاح رابطه بانک‌ها با مردم آغاز شده و با قوت ادامه خواهد داشت.تسهیل ارایه خدمات بانکی به مشتریان در دستور کار بانک مرکزی است.

اطلاعیه بیمه مرکزی درخصوص مباحث اخیر سوئیچ بیمه

بیمه مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص مباحث اخیر درباره پروژه سوئیچ نهاد ناظر به نگرانی‌های اهالی صنعت بیمه پاسخ داد.  این اطلاعیه به دنبال واکنش فعالان صنعت بیمه و بعد از بیانیه رسمی انجمن فین‌تک در اعتراض به اجرای پروژه سوییچ بیمه مرکزی و انحصار آن به شرکتی خصوصی از زیرمجموعه سنحاب منتشر شده است. در این اطلاعیه آمده است: «بیمه مرکزی همواره از فعالیت‌های دانش‌بنیان، فناورانه و نوآورانه که سبب ارتقای کارایی فرآیندهای بیمه‌گری، تسهیل خدمات‌رسانی به مردم، کاهش هزینه‌ها و گشودن مسیرها و چشم‌اندازهای نو پیش روی صنعت بیمه باشد حمایت نموده و در آینده نیز حمایت خواهد کرد. در همین راستا به منظور نظارت بر فرآیند تعامل میان بیمه‌گران، بیمه‌گذاران و کارگزاران و تأمین صحت، شفافیت و امنیت اطلاعاتی که میان آنها مبادله خواهد شد و همچنین پایش حقوق بیمه‌گذاران، ایجاد سوئیچ بیمه بر اساس ماده ۵۱ آیین‌نامه کارگزاری بیمه و دستورالعمل مربوط در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفت.» بر اساس ماده ۵۱ آیین‌نامه کارگزاری بیمه و دستورالعمل آن، از تاریخی که بیمه مرکزی تعیین خواهد کرد تبادل اطلاعات کارگزاران برخط با بیمه مرکزی، موسسات بیمه و نمایندگان آنها صرفاً از طریق سوئیچ بیمه انجام می‌شود و مسوولیت طراحی و اداره سوئیچ بیمه بر عهده بیمه مرکزی است که خدمات زیر را ارایه می‌دهد:  ۱) دریافت APIهای استعلام نرخ و شرایط بیمه‌نامه، فرآیند صدور بیمه‌نامه و دریافت و واریز حق بیمه به حساب موسسه بیمه از نرم‌افزار بیمه‌گری موسسات بیمه.

۲) دریافت APIهای استعلام اطلاعات پایه و سوابق بیمه‌ای مورد بیمه، اطلاعات فردی/حقوقی بر مبنای کد ملی/شناسه ملی متقاضی خدمات بیمه‌ای، اطلاعات پایه خودروها و… از سامانه سنهاب بیمه مرکزی. بنابراین آنچه در ارتباط با سوئیچ بیمه اتفاق افتاده آن است که بیمه مرکزی صرفاً به وظیفه قانونی خود عمل کرده و هیچ‌گونه قصد انتفاع از سوئیچ بیمه در میان نیست و ایجاد انحصار برای شرکتی خاص و نظایر آن موضوعیت ندارد و مطرح نیست. اهل فن و دست‌اندرکاران صنعت بیمه می‌دانند که سوئیچ بیمه صرفاً نقش هاب را دارد و محلی برای تمرکز اطلاعات نیست و صرفاً تسهیل‌کننده و برقرارکننده ارتباط بین ذینفعان گوناگون فرآیندهای توزیع برخط بیمه است. همچنین سوئیچ بیمه امکان ارایه سایر خدمات و تسهیلات به کارگزاران، موسسات بیمه و نمایندگان آنها و ایجاد امکان نظارت‌های هوشمند از سوی نهاد ناظر بر فعالیت‌های صدور و توزیع بیمه را فراهم می‌کند.‌»

 

 

ارسال نظر