افزایش قیمت ارز و سکه در روز اول تابستان

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۰۱:۲۴:۲۳
کد خبر: ۱۹۰۱۷۷
افزایش قیمت ارز و سکه در روز اول تابستان

دبیر کانون صرافان: ارزپاشی نداریم؛ ارز صادرکنندگان بازار را آرام کرد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

چهارشنبه، ۱ تیرماه قیمت دلار در بازار آزاد افزایش یافت و در ساعات عصر، بین 31860 تا 31980 تومان معامله شد و با اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1832 دلار، قیمت سکه به 15 میلیون و 700 هزار تومان افزایش یافته است. اما براساس اعلام مسوولان اتحادیه صرافان، نرخ دلار توافقی در کانال 29 هزار تومان معامله شده است. 

در ساعات ظهر چهارشنبه نیز قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۴۴۳ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 15 میلیون و 550 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 8 میلیون و 500 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 5 میلیون و 450 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 3 میلیون و 50 هزار تومان، هر مثقال طلا 6 میلیون و 255 هزار تومان، هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1824 دلار اعلام شده است. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار با ۲۴ تومان افزایش نسبت به روز قبل 27 هزار و 694 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 27 هزار و‌ 418 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به روز قبل معادل 28 هزار و 672 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 387 تومان اعلام شده است. طبق اعلام دبیرکل کانون صرافان، قیمت ارز هم‌اکنون در اکثر صرافی‌ها بین ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۳۰ هزار تومان در نوسان است.«کامران سلطانی‌زاده» درباره وضعیت بازار ارز، اظهار داشت: تعداد بیشتری صرافی به چرخه فروش توافقی اضافه شدند. وی با بیان اینکه اکثر صرافی‌ها نیز دلار را در کانال 29 هزار تومان می‌فروشند، گفت: دلار در بازار ارز با قیمت 29300 تا 29900 و بعضاً 30100 در حال فروش است. این فعال بازار ارز با تأکید بر اینکه ارز مسافری به نرخ هر دلار 27 هزار و 600 تا 27 هزار و 700 تومان معامله شد تصریح کرد: ارز در بازار متشکل ارزی و رسمی بدون هیچ ارزپاشی بانک مرکزی و فقط با نرخ توافقی بین صرافان و صادرکنندگان خریداری و به نرخ توافقی به مشتریان عرضه می‌شود. بررسی تابلوی قیمت صرافی‌ها حاکی از این است که ارزهای توافقی روز چهارشنبه، ۱ تیرماه با نرخ کمتر از ۳۰ هزار تومان و در کانال ۲۹ هزار تومان به متقاضیان فروخته می‌شود. نرخ ارز توافقی در روزهای گذشته با تمهیدات بانک مرکزی برای کنترل و مدیریت بازار ارز موثر بوده است و براین اساس نرخ ارز که در هفته‌های گذشته ملتهب شده و تا ۳۳ هزار تومان هم داد و ستد می‌شد طی روزهای اخیر روند نزولی داشت. نرخ ارز براساس تابلوی صرافی‌های معتبر با قیمت کمتر از ۳۰ هزار تومان به متقاضیان فروخته می‌شود. بررسی‌ها حاکی است صرافی‌هایی همچون میرداماد، ایرن، مجتهدی، ‌ای ایکس، اسپیناس، آران، آریا، امین ضراب، سیرجان، ورسای، تهران، متین، ابولوس ارز مسافری را در کانال ۲۷ هزار تومان می‌فروشند.همچنین در صرافی سبزه میدان نیز ارز با بهای ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد.  به گفته «کامران سلطانی زاده» رییس کانون صرافان، در بازار متشکل و رسمی ارز، بر اساس توافق بین فروشنده و خریدار هر دلار از ۲۹ هزار و ۳۰۰ تا ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شود. ارز در بازار متشکل ارزی و رسمی بدون هیچ گونه ارزپاشی بانک مرکزی و فقط با نرخ توافقی بین صرافان و صادر‌کنندگان خریداری و به نرخ توافقی به مشتریان عرضه می‌شود.

    مدیریت بازار ارز بدون استفاده از  یک دلار ذخایر بانک مرکزی

به گفته رییس کانون صرافان ایران، دلار توافقی در کانال ۲۹ هزار تومان معامله شد.کامران سلطانی‌زاده در مورد وضعیت بازار متشکل ارزی در روز چهارشنبه اول تیرماه ۱۴۰۱ گفت: ارز مسافری به نرخ هر دلار ۲۷ هزار و ۶۰۰ تا ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. به گفته رییس کانون صرافان ایران در بازار متشکل و رسمی ارز، ‌بر اساس توافق بین فروشنده و خریدار هر دلار از ۲۹ هزار و ۳۰۰ تا ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شود.ارز در بازار متشکل ارزی و رسمی بدون هیچ ارزپاشی بانک مرکزی و فقط با نرخ توافقی بین صرافان و صادر‌کنندگان خریداری و به نرخ توافقی به مشتریان عرضه می‌شود. وی با بیان اینکه تعداد صرافی‌ها خرید توافقی در حال اضافه شدن هستند، تأکید کرد: این مدیریت بازار ارز بدون استفاده از یک دلار ذخایر بانک مرکزی در حال انجام است. علی صالح‌آبادی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین تحولات بازار ارز گفت: با وارد کردن معاملات توافقی ارز در بازار متشکل ارزی و تمایل خیل عظیمی از صادرکنندگان برای وارد کردن منابع ارزی‌شان به این بازار پیش‌بینی می‌کنیم که بازار ارز آرامش و ثبات بیشتری پیدا کند. قیمت‌ها در این روند هم بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا خواهد بود. رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی از هفته گذشته در تعاملی که با کانون صرافی‌ها وصرافی‌های معتبر و صادر‌کنندگان داشته است به جمع‌بندی رسیده که بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه انداری کند، گفت: این می‌تواند بازار را به آرامش و ثبات بیشتر برساند. صالح آبادی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با ساماندهی شرایط بازار ارز، گفت: زمانی که این امکان در بازار متشکل ارزی باشد چون عرضه و تقاضا در سامانه مشخص که در اختیار صرافی‌ها و بانک‌ها هم قرار می‌گیرد، طبعا عمقا این بازار افزایش پیدا می‌کند و پیش‌بینی این است که صادر‌کنندگان متعددی که علاقه‌مند هستند ارزی وارد این سامانه کنند و با ما هم مذاکراتی داشته‌اند، ارز خود را در این سامانه عرضه کنند و خریداران هم‌می توانند خریداری کنند و قیمت‌ها در این بازار براساس مکانیسم عرضه و تقاضا خواهد بود.لذا با عمقی که این بازار پیدا می‌کند، می‌تواند تقاضاهای واقعی که در سطح بازار وجود دارد را به‌طور مناسب پوشش دهد و در تعادل و آرامش بازار ارز نقش بسزایی داشته باشد.پیش بینی من این است که با توجه به این امکانی که فراهم شده و طبق گفته خیل عظیمی از صادر‌کنندگانی که با ما مذاکره کرده‌اند که در صورت فراهم شدن این امکان حاضر هستند منابع قابل توجهی را عرضه کنند، این می‌تواند بازار را به آرامش و ثبات بیشتر برساند.

     بازار متشکل ارز تمام روزهای هفته باز است

مدیریت بازار متشکل ارزی اعلام کرد: بازار متشکل ارز ایران تا اطلاع ثانوی در تمام روزهای هفته اعم از روزهای پنجشنبه و جمعه تا ساعت ۱۸ فعالیت خواهند کرد.براساس این گزارش از روز شنبه (۲۸ خردادماه) بازار متشکل ارزی برای پاسخ به نیاز متقاضیان به ارز تا ساعت ۱۸ صرافی‌های مجاز تا ساعت ۲۰ به فعالیت خود ادامه دادند و ارز مورد نیاز را به متقاضیان عرضه کردند.

    تضعیف پوند با نرخ بهره بالاتر همراه شد

رییس بانک مرکزی انگلیس معتقد است که ضعیف بودن پوند زمینه‌ساز افزایش چشمگیر نرخ بهره است. به گزارش بیزنس، کاترین مان گفت: بانک انگلستان (BOE) باید نرخ‌ها را سریع‌تر از عملکرد کنونی افزایش دهد زیرا ضعف در ارزش پوند بر فشارهای تورمی در بریتانیا می‌افزاید. رییس بانک مرکزی انگلیس اظهار کرد: به نظر من، یک حرکت سیاستی قوی‌تر، این خطر را کاهش می‌دهد تا تورم داخلی که قبلا ایجاد شده است توسط تورم وارداتی از طریق کاهش ارزش پوند تقویت شود. بانک انگلیس بار دیگر نرخ بهره معیار خود را ۲۵ واحد پایه در روز پنجشنبه گذشته افزایش داد و به ۱.۲۵ درصد رساند و اعلام کرد که در صورت نیاز آماده است برای از بین بردن خطرات ناشی از تورم به‌طور موثر عمل کند. مان و دو عضو دیگر کمیته سیاست پولی ۹ نفره به افزایش ۵۰ واحدی رأی دادند.نشانه‌هایی وجود دارد که بیان می‌کند، جهش تورم در بریتانیا که در ماه آوریل به ۹.۰ درصد یعنی بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته رسید بیشتر و پایدارتر می‌شود و این تورم پس از اقدامات حمایتی دولت برای خانوارها شتاب بیشتری پیدا کرده است. افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات‌متحده و بانک مرکزی اروپا منجر به فشار نزولی بیشتر بر پوند استرلینگ می‌شود که بر فشارهای تورمی می‌افزاید. در میان مدت زمانی که حمایت داخلی از تقاضا کم می‌شود و ضعف در منابع خارجی تقاضا کاهش می‌یابد، درب را برای تغییر نرخ سیاست باز می‌کنم.

 

ارسال نظر