کاهش قیمت سکه و ارز در بازار

۱۴۰۱/۰۳/۳۰ - ۰۰:۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۹۰۰۶۴
کاهش قیمت سکه و ارز در بازار

    سکه 15.5 میلیون تومان شد                                  

   دلار در کانال 31  هزار تومان

 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

قیمت فروش دلار روز یکشنبه، ۲۹ خردادماه ۱۴۰۱ در بازار آزاد به 31 هزار و 640  تومان کاهش یافت که نسبت به 32 هزار و 100 روز شنبه کاهش داشته است. همچنین به دنبال اعلام هر اونس طلا به قیمت 1840 دلار، قیمت سکه به 15.5 میلیون تومان رسیده است. نرخ دلار توافقی صرافی‌ها نیز به 29 هزار و 300 تومان رسید.  دلار در صرافی‌های بانکی با ۱۶۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۶۳۵ تومان معامله شد. نرخ فروش یورو، در صرافی‌های بانکی با ۳۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۸ هزار و ۷۷۳ تومان معامله شد. قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی، ۲۷ هزار و ۳۶۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۸۷ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۹۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۳۴۳ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌هزار و ۴۳۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۶۹۸ تومان اعلام شد. همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۵۹ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

    قیمت انواع سکه و طلا کاهشی شد 

یکشنبه، ۲۹ خردادماه قیمت هر قطعه سکه طرح جدید با ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به همین زمان در روز گذشته به ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین، نیم‌سکه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت خورد. 

در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان شد.قیمت اُنس جهانی طلا نیز، به یک‌هزار و ۸۴۰ دلار رسید رییس کانون صرافان گفت: از فردا در چارچوب بازار متشکل، ارایه ارز با نرخ توافقی اجرا می‌شود که این موضوع تبادلات ارزی بین صرافان را متعادل می‌کند و بدین‌ترتیب صراف حجم عظیمی از ارز را می‌تواند در چارچوب بازار متشکل به نرخ توافقی به صراف دیگر بفروشد کامران سلطانی زاده، اظهار داشت: در حال حاضر اگر صادرکننده به عنوان مثال‌ ۱۰ میلیون دلار داشته باشد، صراف در مکانیزم فعلی نمی‌تواند همه این ارز را از صادرکننده خریداری کند، چون صراف باید به اندازه‌ای که مسافر یا متقاضی در صرافی دارد، ارز خریداری کند، چون اگر ارزی را که می‌خرد باید بلافاصله بفروشد و از لحاظ مقررات خرید ارز و نگه داشتن توسط صرافی‌ها، مشکل دارد. 

در این راستا در سیستم فعلی، ارز صادرکننده کمتر روی کانتر صرافی می‌آید، از فردا از زیرساخت بازار متشکل ارزی استفاده می‌شود تا صادرکننده‌های بزرگ عرضه‌ها را روی میز قرار دهند، هر چقدر که خود خواسته‌اند برمی‌دارند، بقیه را هم به همکاران خود می‌دهند که در بازار متشکل ارزی معامله می‌شود، اما به هر حال از زیرساخت بازار متشکل استفاده می‌شود. در این سیستم ما نرخی به عنوان نرخ توافقی در بازار اعلام نخواهیم کرد، نرخ کاملا توافقی است و فقط سامانه و نرم‌افزار در اختیار این سیستم توافقی قرار می‌گیرد. به هر حال الان بازار متشکل هم پای کار آمده است و کار صادرکننده را راحت کرده است و از این طریق صراف‌ها، صادرکننده‌ها و متقاضیان ۲ هزار یورو از طریق این سیستم کار را انجام می‌دهند.من مطمئنم با اجرای نرخ توفقی در بستر بازار متشکل به سرعت حجم افزایش می‌یابد و بازار روان می‌شود و دغدغه مردم و صرافان رفع خواهد شد.

 رییس کانون صرافان در پاسخ به این سوال که اگر این نرخ توافقی با زیرساخت بازار متشکل شکل بگیرد، قیمت ارز در بازار متشکل را افزایش نمی‌دهد؟ گفت: نرخ بازار متشکل‌ مخاطب خاص خود را دارد. یکی از مشکلات صرافان ما این است که ارز حاصل از صادرات را می‌توانند بخرند، اما برای مازاد فروش مجوز فروش به همکار یعنی صراف به صراف را ندارند. پیش از این بازار متشکل ارزی بستر ارز مسافرتی را داشته است و از فردا هم در چارچوب بازار متشکل، ارایه ارز با نرخ توافقی اجرا می‌شود که این موضوع تبادلات ارزی بین صرافان را متعادل می‌کند و بدین‌ترتیب صراف حجم عظیمی از ارز را می‌تواند در چارچوب بازار متشکل به نرخ توافقی به صراف دیگر بفروشد. نرخ توافقی آپشنی برای صادرکننده است. بازار متشکل ارزی برای ارایه خدمات خاص به مسافر است و نرخ‌های توافقی حاشیه نرخ‌ها را بهم نزدیک‌تر می‌کند، به هر حال هرچه تفاوت نرخ بیشتر باشد تقاضا برای ارز افزایش می‌یابد و ممکن است حتی عده‌ای به دنبال ویزای اورجینال با هزینه‌کرد ۳۰ دلار بروند تا بتوانند ارز دریافت کنند و گرانتر بفروشند. از لحاظ فنی کارها در بازار متشکل در حال انجام است تا از روز آینده این موضوع عملیاتی شود. 

    دلار ۳۱ هزار تومانی مشتری ندارد

وی در پاسخ به این گفته که در حال حاضر نرخ توافقی ارز ۳۱ هزار تومانی خرید و ۳۱ هزار و ۱۰۰ فروش است، گفت: در حال حاضر ارز ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومانی مشتری ندارد، اما پایینِ ۳۱ هزار تومان‌ مشتری زیادی دارد. حسن اجرای این نرخ توافقی بر بستر بازار متشکل این است که متقاضی متوجه می‌شود نرخ واقعی ارز چقدر است و هر چقدر جلوتر برویم حاشیه نرخ‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شود و مشتری متوجه می‌شود چه نرخی واقعی‌تر است. در حال حاضر نرخ توافقی و تابلوی صرافی ملاک ما است، نرخ را بازار تعیین می‌کند و قرار نیست نرخ واحدی انجام شود و این تقاضاست که قیمت ارز را تعیین می‌کند.

    چرا نرخ دلار نزولی شده است؟

محمد لاهوتی، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران مطرح کرد که تصمیم جدید ارزی بانک‌مرکزی، علاوه بر عرضه بیشتر ارز در بازار و کمک به کاهش قیمت‌ها، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را نیز تسهیل می‌کند. محمد لاهوتی، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در یادداشتی برای روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: براساس آخرین تحول صورت‌گرفته که در دولت جدید نیز اجرای آن ادامه پیدا کرد، چهار روش برای بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور وجود دارد. نخستین راه که بخش مهمی از ارز حاصل از صادرات را به خود اختصاص داده، عرضه ارز در سامانه نیماست که روند آن در ماه‌های گذشته نیز ادامه داشته است. دومین شیوه، فروش کوتاژهای صادراتی به واردکنندگان است که این شیوه نیز در ماه‌های گذشته، به‌خصوص در محموله‌های کوچک‌تر، ادامه داشته است. واردات در برابر صادرات و همچنین فروش ارز به صرافی‌های مجاز، دیگر شیوه‌هایی هستند که برای بازگشت ارز به کشور، در دستور کار قرار گرفته‌اند. خوشبختانه در دولت سیزدهم، با مصوبه ابلاغی از سوی معاون اقتصادی رییس‌جمهور و همکاری سازمان توسعه تجارت با صادرکنندگان، امکان اجرای تمام این شیوه‌ها فراهم شده و مشکلات به حداقل رسیده است. میزان ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان از مرز ۸۰‌درصد گذشته است. در این میان، آمارها نشان می‌دهند که روند بازگشت ارز به کشور با کاهش مشکلات نسبت به گذشته ادامه دارد. در این فرآیند، کمیته ارزی نیز هر هفته، جلسات خود را با حضور مسوولان سازمان توسعه تجارت برگزار می‌کند و بسیاری از شرکت‌های صادرکننده که در این سال‌ها با مشکل مواجه بوده‌اند، گزارش خود را ارایه می‌دهند و اقدامات لازم برای حل مشکل آنها در دستور کار قرار گرفته است. با مصوبه اخیر بانک‌مرکزی نیز می‌توان انتظار داشت که بخش دیگری از مشکلات اجرایی برطرف شود.

    راه‌حل یک‌چالش

بحث درباره کاهش میان نرخ نیمایی و نرخ ارز در بازار آزاد از ماه‌ها قبل مطرح بوده؛ اما متاسفانه هنوز راهکار دقیق و نهایی برای آن ارایه نشده است. در روزهای گذشته نیز که بار دیگر، بحث افزایش قیمت ارز مطرح شد، این فاصله مشکلات خاص خود را ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد، بخشنامه جدید بانک‌مرکزی مبنی بر خرید ارز صادرکنندگان از سوی صرافی‌ها می‌تواند این چالش را از میان بردارد. تصمیم جدید ارزی بانک‌مرکزی، علاوه بر عرضه بیشتر ارز در بازار و کمک به کاهش قیمت‌ها، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را نیز تسهیل می‌کند. مشکلی که در چند هفته اخیر ایجاد شد، این بود که یکی از روش‌های رفع تعهد ارزی، فروش ارز به صرافی‌های مجاز با نرخ سامانه سنا بود که این نرخ با ارز بازار آزاد تفاوت بسیاری داشت؛ از همین رو بانک‌مرکزی برای تسهیل رفع تعهد ارزی و عرضه بیشتر ارز به بازار و تعادل و تنظیم بازار ارز این تصمیم را گرفت. این تصمیم، مناسب و موثر است. آمارها حاکی از این است که عرضه ارز در صرافی‌ها بیشتر از تقاضاست که این مهم باعث تعدیل قیمت خواهد شد. با توجه به اینکه در حال حاضر، نرخ‌های ارز قابل اعتماد نیستند، به نظر می‌رسد این روش از یک‌طرف تامین درخواست موردنیاز جامعه را در بحث اسکناس محقق می‌کند و از سوی دیگر، عملا ارز غیرنفتی را به تقاضا وصل می‌کند؛ مانند واردات که در یکی دو، سال گذشته، از محل ارز حاصل از صادرات انجام شده است. در نتیجه این تصمیم، در راستای اهداف عالیه کشور برای وابستگی کمتر به ارزهای نفتی و تامین نیازها و مایحتاج جامعه از طریق ارزآوری صادرات اجرایی خواهد شد. امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد عرضه بیشتر و تعادل بهتر بازار ارز باشیم.

 

ارسال نظر