ورود ارز به کشور بدون محدودیت و معاف از مالیات

۱۴۰۱/۰۳/۲۸ - ۰۳:۳۲:۵۲
کد خبر: ۱۹۰۰۱۱

گروه بانک و بیمه |

به گفته مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با اظهار ارز در گمرک می‌توانند بدون محدودیت اسکناس وارد کشور کنند، ضمن اینکه از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. لامعی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در تشریح تأثیر سیاست‌های جدید ارزی این بانک در بازار، اظهار داشت: از 22خرداد صادرکنندگان مجاز شدند اسکناس ارز حاصل از صادرات را در صرافی‌ها با اعلام اظهارنامه گمرکی و بر اساس نرخ توافقی ارایه کنند.  طی 4 روز این سیاست جواب داده و میانگین نرخ دلار به زیر 31 هزار تومان کاهش یافته است.اینکه نرخ ارز در صرافی‌ها 100 تا 200 تومان اختلاف قیمت دارد ناشی از رقابت است اما در شبکه‌های اجتماعی نرخ‌ها مورد تایید ما نیست. به گفته مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با اظهار ارز در گمرک می‌توانند بدون محدودیت اسکناس وارد کشور کنند، ضمن اینکه از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. 

    صرافی‌ها مجاز به  خرید ارز تمام اشخاص شدند

بانک مرکزی در راستای مدیریت بازار ارز و کاهش نوسانات ارزی، به صرافی‌ها اجازه داد علاوه بر صادرکنندگان، ‌ارز تمام اشخاص حقیقی و حقوقی را با نرخ توافقی خریداری کرده و به متقاضیان بفروشند. بانک مرکزی با صدور بخشنامه جدید به صرافی‌ها به فعالان این بخش رسماً اجازه داد علاوه بر صادرکنندگان، نسبت به خرید ارز از همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی به منظور فروش به متقاضیان اقدام کنند. پیش از این بانک مرکزی به صرافی‌ها مجوز داده بود که ارز صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری کرده و به متقاضیان بازار ارز بفروشند؛ این سیاست موجب شد تا طی دو سه روز نرخ ارز در بازار بیش از 2 هزار تومان کاهش داشته باشد. کامران سلطانی‌زاده درباره تأثیر این بخشنامه جدید ارزی در بازار ارز گفت: با اجرای این سیاست، عملاً یک راه ورودی جدید ارز به بازار باز شده است؛ علاوه بر ارز صادرکنندگان، ارز اشخاص و شرکت‌ها نیز وارد بازار می‌شود که می‌تواند حجم عرضه ارز در بازار را به میزان چشم‌گیری افزایش دهد.

او تأکید دارد که این بخشنامه می‌تواند دغدغه مردمی که قصد فروش ارز داشتند را حل کند چراکه در روزهای اخیر کمتر صرافی‌ها نسبت به خرید ارز اقدام می‌کردند. به گفته دبیرکل کانون صرافان، نرخ ارز که با ورود ارز صادراتی‌ها به بازار کاهش بیش از 2 هزار تومانی را تجربه کرده می‌تواند در روزهای آینده بازهم شاهد کاهش بیشتری باشد. سلطانی‌زاده همچنین تأکید کرد که در ادامه‌ روند کاهشی ارز در روزهای اخیر، قیمت دلار با کاهش حدود 600 تومانی نسبت به روز گذشته، وارد کانال 30 هزار تومان شد. ضمن اینکه در سامانه نیما نیز عرضه از تقاضا به‌شدت پیشی گرفته و واردکنندگان از خرید ارز، همچنان برای نرخ‌های مناسب امتناع می‌ورزند.

   تداوم روند کاهشی نرخ دلار در بازار

رییس شورای عالی کانون صرافان از تداوم روند کاهشی نرخ دلار در بازار خبر داد. کامران سلطانی‌زاده درباره آخرین وضعیت بازار در روز جمعه، اظهار کرد: صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی همزمان با فعالیت این بازار، در روز جمعه نیز به کار خود ادامه داده‌اند و خرید و فروش ارز در روز تعطیل نیز ادامه دارد. به گفته وی، در حال حاضر خرید و فروش‌ها در دو حوزه ارز توافقی و ارز مسافرتی ادامه دارد و مانند روزهای گذشته، صرافی‌ها در هر دو این بخش‌ها آماده فعالیت و خدمت رسانی به متقاضیان هستند. رییس شورای عالی کانون صرافان درباره آخرین وضعیت قیمت دلار در بازار نیز گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده در حال حاضر دلار در بازار ارز توافقی بین ۳۰ هزار تا ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورده و معامله می‌شود. به گفته سلطانی زاده، نرخ ارز مسافرتی نیز در بازار بین ۲۷ هزار تا ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده و معامله می‌شود. از هفته قبل، قیمت دلار در بازار آزاد روند صعودی به خود گرفت و حتی از کانال ۳۳ هزار تومان نیز عبور کرد.به دنبال این اتفاق با تصمیم جدید بانک مرکزی، اعلام شد که صادرکنندگان امکان فروش ارز خود به صرافی‌ها با قیمت توافقی را دارند و به دنبال این تصمیم، میزان ارز ورودی به بازار افزایش قابل توجهی پیدا کرد و آنطور که رییس کانون صرافان گفته باعث شد که عرضه از تقاضا پیشی بگیرد. در روزهای گذشته قیمت دلار در بازار روند نزولی داشته و از مرز ۳۳ هزار تومان در روز جمعه به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است. قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌ میلیون و 417 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 14 میلیون و 400 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 15 میلیون و 100 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 8 میلیون و 300 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 5 میلیون و 400 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 3 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، 6 میلیون و 140 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1832 دلار است. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار با افزایش نسبت به روز قبل، 27 هزار و 439 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 27 هزار و‌ 166 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به دیروز معادل 28 هزار و 727 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 442 تومان اعلام شده است. 

   کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی  قیمت سکه 

قیمت انواع سکه و طلا در هفته گذشته روند صعودی داشت و رکوردهای جدیدی در اوایل هفته ثبت کرد، اما با تصمیمات ارزی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز، قیمت سکه با کاهش بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی مواجه شد. بازار سکه و طلا هفته پرتلاطمی را پشت سر گذاشتند و قیمت‌ها در هفته چهارم خردادماه فراز و فرودهای قابل توجهی داشت. در روز نخست هفته جای سکه تمام بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان معامله می‌شد و با کمی رشد وارد کانال ۱۵ میلیون تومان شد که تغییر قیمتی نسبت به روز کاری قبل از خود نداشت؛ اما فردای آن روز (یکشنبه) رکورد جدیدی ثبت کرد و وارد کانال ۱۶ میلیون تومان شد، یعنی یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رشد قیمت در یک روز، که این امر ناشی از رشد نرخ ارز در بازار غیررسمی کشور بود. با بروز تلاطم در بازار ارز، بانک مرکزی برای مدیریت شرایط بلافاصله وارد عمل شد و روز یکشنبه در جلسه با صرافان مصوبه‌ای را ابلاغ کرد. بر این اساس بانک مرکزی به صرافی‌ها اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز (بدون محدودیت) بفروشند. پس از اجرای تصمیمات ارزی بانک مرکزی از روز دوشنبه، عرضه ارز افزایش و از تقاضا پیشی گرفت و قیمت دلار به عنوان شاخص بازار ارز با روند نزولی روز گذشته به کمتر از ۳۰ هزار تومان در بازار رسید. به‌تبع آن قیمت انواع سکه و طلا نیز کاهش یافت و سکه روز دوشنبه به کانال ۱۵ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد؛ و این روند نزولی تا آخرین روز هفته جاری ادامه داشت. «محمد کشتی‌آرای» نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا در هفته گذشته با بیان اینکه روند صعودی قیمت طلا و سکه با دستورالعمل بانک مرکزی متوقف و با کاهش همراه شده است، گفت: از طرفی دیگر قیمت اونس جهانی طی هفته جاری کاهشی بود و این موضوع نیز توقف این روند را تشدید کرد. نرخ دلار روز یکشنبه گذشته به بالاترین رقم خود یعنی ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و به همین دلیل سکه طرح جدید تا ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تا یک میلیون و ۵۱۰ هزار تومان افزایش یافت. قیمت سکه طرح جدید با کاهش بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مواجه شد و روز گذشته (پنجشنبه) به محدود ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. 

 

ارسال نظر