عقبگرد آرام سکه در مرز 15 میلیون تومان

۱۴۰۱/۰۳/۲۶ - ۰۴:۳۶:۵۵
کد خبر: ۱۸۹۹۶۶
عقبگرد آرام سکه در مرز 15 میلیون تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

به دنبال ادامه روند کاهش قیمت ارز و طلا در بازار و اجرای بخشنامه بانک مرکزی و آزادسازی عرضه ارز صادرکنندگان و فروش ارز در صرافی‌ها، قیمت دلار به 31600 تا 32200 تومان معامله شد. همچنین با کاهش قیمت اونس جهانی طلا به 1819 دلار، قیمت سکه به 15 میلیون و 250 هزار تومان رسید. فعالان بازار می‌گویند که احتمال کاهش اونس جهانی طلا به کانال 1700 دلار مطرح است و در نتیجه در آینده باید منتظر کاهش قیمت طلاو سکه بود. در چند روز اخیر قیمت سکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزان شد و نرخ دلار نیز 2 هزار تومان کاهش یافته است. قیمت سکه طرح جدید چهارشنبه، ۲۵ خردادماه با ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به ۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان شد.

   کاهش ۲۰۰۰ تومانی نرخ دلار  در ۴ روز اخیر

رییس سابق کانون صرافان با اعلام اینکه نرخ ارز در چهار روز گذشته به‌طور میانگین روزانه ۵۰۰ تومان کاهش داشته است، گفت: در روزهای اخیر با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی شاهد افزایش عرضه حجم قابل توجهی از ارز صادرکنندگان هستیم که باعث شد نرخ دلار دو کانال قیمتی افت داشته است. «احمد لواسانی» در خصوص آخرین وضعیت بازار ارز، با اشاره به تداوم روند افزایش عرضه ارز در مقابل کاهش تقاضا در صرافی‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت دلار در بازار ارز بین ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان در نوسان است. وی با بیان اینکه نرخ ارز در چهار روز گذشته به‌طور میانگین روزانه ۵۰۰ تومان کاهش یافته است، افزود: با توجه به اجازه‌ای که به صرافی‌ها برای خرید ارز صادرکنندگان داده شده، قیمت دلار در برخی از صرافی‌ها کمتر از ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان هم عرضه می‌شود، زیرا صرافان با صادرکنندگان توافق می‌کنند و به متقاضیان می‌فروشند و ارز در بازار موجود است. رییس سابق کانون صرافان با بیان اینکه در بازار ارز تقاضا به‌صورت جدی وجود ندارد، ادامه داد: صرافان بیشتر نگران خرید ارز هستند، چون باید ارز را با مسوولیت خود خریداری کنند، زیرا روند کاهشی قیمت ادامه خواهد داشت.در بحث فروش ارز بر اساس مصوبه بانک مرکزی سقف ۲ هزار دلار برای هر نفر در مصارف سایر (خرید ارز از صرافی با کارت ملی و بدون مدارک مسافرتی، درمانی، دانشجویی و...) در نظر گرفته شده است. منظور از مصارف سایر، مصارفی است که دلیلی ندارد و فرد بر اساس نیاز خود ارز می‌خرد. احمد لواسانی رییس سابق کانون صرافان با اشاره به کاهش تقاضا در برابر عرضه ارز صادرکنندگان اظهار داشت: نرخ دلار در این روزها، با عقب‌نشینی قابل توجهی همراه شده است.

در روزهای اخیر با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی، شاهد افزایش حجم قابل توجهی از ارز صادرکنندگان به سوی شبکه صرافی‌ها هستیم. این در حالی است که در پی این افزایش عرضه، میانگین قیمت دلار در چهار روز اخیر، روزانه بیش از ۵۰۰ تومان کاهش نرخ داشته است. به عبارت دیگر دلار در این مدت دو کانال افت داشته است. هرچند باید یادآور شد که در این شرایط، به دلیل محدودیت ۲۰۰۰ دلاری برای سرفصل سایر (خرید ارز از صرافی با کارت ملی و بدون مدارک مسافرتی، درمان، دانشجویی و ...)، خروجی ارز در صرافی‌ها با محدودیت مواجه شده است که این روند نیازمند اصلاح از سوی سیاست‌گذار است.در صورتی که سقف ۲۰۰۰ دلاری برای سرفصل سایر با ملاحظاتی افزایش پیدا کند، صرافی‌ها این امکان را دارند تا به نیاز ارزی متقاضیان در اسرع وقت پاسخ دهند. به بیان دیگر در حال حاضر صرافی‌ها آماده عرضه ارز در سطح قابل توجهی هستند. به گفته لواسانی تقاضا برای خرید ارز کاهش یافته است و خریداران بازار را رصد می‌کنند و چنانچه خبرهای خوبی از بازار ارز منتشر شود و سفته‌بازی را شاهد نباشیم به‌طورقطع متقاضی واقعی برای خرید ارز مراجعه می‌کند، البته افرادی برای حفظ سرمایه ارز می‌خرند که اینها هم احتیاط در پیش گرفتند، زیرا ممکن است با کاهش قیمت ارز، سرمایه خود را از دست بدهد. این فعال بازار ارز درباره وضعیت بازار ارز در روزهای آینده گفت: انتظار و مهم‌ترین خواسته فعالان، ایجاد ثبات در بازار است، حتی اگر قرار است نرخ ارز کاهش یابد توقع داریم این کاهش با آهنگی ملایم باشد تا افراد متضرر نشوند. لواسانی گفت: در روزهای اخیر با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی شاهد افزایش حجم قابل توجهی ارز صادرکنندگان به سوی شبکه صرافی‌ها هستیم و نرخ دلار در این مدت دو کانال قیمتی افت داشته است.

پس از ابلاغیه جدید بانک مرکزی به صرافان مبنی بر اجازه خرید اسکناس ارز صادرکنندگان با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز (بدون محدودیت) بفروشند، باعث شد حجم قابل توجهی از ارز صادرکنندگان به شبکه صرافی‌ها عرضه شده است. بر اساس این گزارش با پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای ارز، نرخ دلار روز گذشته حدود ۱۲۰۰ تومان در صرافی‌ها کاهش یافت. آمار صرافی‌ها هم کاهش تقاضا برای خرید ارز را نشان می‌دهد به‌طوری‌که روز گذشته صادرکنندگان بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ارز در صرافی‌ها عرضه کردند که تنها ۷۰۰ هزار دلار (کمتر از ۴۰ درصد) بفروش رفت و برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دیگری خریداری وجود نداشته است. کامران سلطانی‌زاده‌ رییس کانون صرافان ایران نیز گفت: قیمت ارز در دو روز گذشته از ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در روز جاری کاهش داشته است و کاهش قیمت ارز در روزهای آینده هم ادامه‌دار خواهد بود.از دو سه روز گذشته که بحث خرید ارز صادرکنندگان به صورت نامحدود توسط صرافی‌ها اجرایی شده است، قیمت ارز در بازار غیررسمی روند نزولی به خود گرفته است. مردم نیز می‌توانند از صرافی‌ها ارز بخرند و این روند باعث شده که بازار غیررسمی به سمت صرافی‌ها سوق پیدا کند و به صورت موردی نیز ارز به همه تعلق می‌گیرد. سلطانی‌زاده گفت: در حال حاضر با عرضه ارز صادرکنندگان، عرضه نسبت به تقاضا افزایش یافته است و این موضوع موجب شده قیمت ارز شیب منفی بگیرد.قیمت ارز در دو روز گذشته از ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش داشته است.در واقع قیمت ارز در دو روز ۲ هزار تومان کاهش یافته است و این روند نزولی ادامه‌دار خواهد بود. سلطانی‌زاده گفت: بانک مرکزی در ۱۳ روز آینده چند مصوبه خوب در دست دارد که اجرای آنها نیز به ریزش قیمت دلار کمک می‌کند.بانک مرکزی در تنظیم بازار ارز بسیار هوشمندانه عمل کرده است، زیرا بدون استفاده از ذخایر ارزی خود و صرفا با تغییر یک بخشنامه توانسته است بازار را به سمت ریزش بیشتر هدایت کند.

    سکه یک میلیون تومان ارزان شد 

محمد کشتی‌آرای؛ کارشناس بازار طلا و جواهر اظهار کرد: چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در حالی که قیمت جهانی طلا نسبت به ابتدای هفته با ۵۰ دلار کاهش مواجه شده بود، هر اونس طلا نیز به ۱۸۲۱ دلار رسید و کاهش نسبی را تجربه کرد. قیمت سکه طرح جدید در اوائل هفته تا ۱۶ میلیون و ۴۵۰هزار تومان هم افزایش قیمت پیدا کرده بود و با کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در روز چهارشنبه به ۱۵ میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسیده است. وی با بیان اینکه بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر واگذاری ارزهای صادراتی به صرافی‌ها موجب کاهش شدید نرخ ارز در بازار آزاد شد، تصریح کرد: این موضوع به علاوه کاهش قیمت اونس جهانی باعث شد در حالی که انواع سکه و طلا در اوائل هفته با افزایش روبرو بود، با کاهش قیمت همراه باشد. وی تاکید کرد: ‌حباب سکه تا یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان افزایش هفتگی را تجربه کرد بود که با کاهش ۷۰۰هزار تومانی به یک میلیون تومان رسید.

    طلای آب‌شده نخرید

به دنبال تعدد سوال‌های مشترک بسیاری از مردم مبنی بر اینکه با توجه به شرایط فعلی بازار سکه و طلا و تغییرات بازار ارز و قیمت طلای جهانی آیا سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا اقدامی درست است یا خیر؟ دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن منع سرمایه‌گذاران به حضور در بازار طلای آب شده، ورود به بازار سکه و مصنوعات طلا را ایمن‌ترین سرمایه‌گذاری دانست. نادر بذرافشان اظهار کرد: در وهله اول تاکید ما این است که مردم به‌ هیچ عنوان وارد بازار طلای آب شده نشوند. برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار طلا دارند، مسیر مطمئنی که پیشنهاد می‌شود، بازار مصنوعات طلا به‌ویژه طلاهای کم‌اجرت است. علاوه بر این سکه نیز بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری ایمن است. دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: برخی معتقدند که ورود به بازار مصنوعات به‌ سبب حباب بزرگ سکه بهتر است. در حقیقت می‌توان در مقام مقایسه گفت، درست است که حباب سکه در حال حاضر بالاست اما در مقابل اجرت ساخت برخی طلاها چندان قابل توجه نیست. به‌طور مثال طلایی که اجرت ساخت بالا دارد در مقابل حباب ۸۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی سکه چندان چشمگیر نیست. وی افزود: این موضوع در مجموع بستگی به خود مشتریان دارد که تمایل داشته باشند به کدام بازار ورود کنند، اما ورود به بازار طلاهای آب شده به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ چرا که این حوزه تخصصی است و طلای آب شده بیشتر میان افراد صنفی معامله و در بخش تولید طلا استفاده می‌شود و تایید اصالت آن برای عموم مردم به صورت واضح قابل تشخیص نیست؛ ضمن اینکه بحث تفاوت عیار آنها نیز مطرح و تشخیص عیار آن نیز تخصصی است. بذرافشان تاکید کرد: طی‌ سال‌ها تعداد افراد بسیاری در حوزه خرید و فروش طلای آب شده دچار مشکل شده‌اند. به‌طور مثال برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید طلای آب شده کرده‌اند، ولی در زمان فروش متوجه شده‌اند که طلای آب شده یا اصالت ندارد یا عیار آن درست نیست؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در مصنوعات طلا، کمک‌کننده به بخش تولید در این صنعت خواهد بود.

    طلا وارد کانال ۱۷۰۰ دلار خواهد شد؟

قیمت طلا چهارشنبه به دلیل بازدهی ضعیف‌تر خزانه‌داری از پایین‌ترین سطح یک ماهه خود، در آستانه افزایش احتمالی تهاجمی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو امریکا که به دنبال مقابله با تورم در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده از رکود قریب‌الوقوع است، افزایش یافت. بهای هر اونس طلا تا ساعت ۹ و ۱۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۵.۹ درصد افزایش به ۱۸۱۴ دلار و ۴۰ سنت رسید و بهای طلای امریکا با ۰.۳۳ درصد افزایش به ۱۸۱۵ دلار و ۴۰ سنت رسید. انتظار می‌رود کمیته بازار آزاد فدرال تصمیم خود را در مورد نرخ بهره در اواخر روز اعلام کند. مایکل لنگفورد، مدیر مشاوره شرکت AirGuide گفت: انتظار می‌رود که قیمت طلا قبل از جلسه اعلام فدرال رزرو افزایش یابد، سپس ثابت بماند و در طول هفته بعد به روند نزولی خود ادامه دهد. سرمایه‌گذاران به‌طور چشمگیری شرط‌های خود را افزایش داده‌اند که فدرال رزرو نرخ‌های بهره را به جای ۵۰ واحد به ۷۵ واحد پایه افزایش می‌دهد. افزایش نرخ بهره کوتاه‌مدت ایالات‌متحده و بازده اوراق قرضه، هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد که سودی ندارد. شاخص بازدهی خزانه داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده از یک اوج چند ساله کاهش یافت و از طلا حمایت کرد. لنگفورد گفت: به نظر ما طی چند هفته آینده روند نزولی کلی در قیمت طلا با شکستن طلا به زیر ۱۸۰۰ دلار در هر اونس حفظ خواهد شد. دلار نزدیک به بالاترین سطح دو دهه اخیر در جلسه قبل ثابت ماند و باعث شد شمش با قیمت دلار برای خریدارانی که سایر ارزها را دارند جذابیت کمتری داشته باشد. بازارهای آسیایی در حال وهوای متفکرانه‌ای بودند زیرا سرمایه‌گذاران شوکه‌شده منتظر بودند تا ببینند فدرال رزرو تا چه حد بر نرخ‌ها تهاجمی خواهد بود و بسیاری از آنها بیم داشتند که اقدامات شدید، جهان را به سمت رکود سوق دهد.

 

ارسال نظر