صرافی‌ها: قیمت دلار ارزان‌تر می‌شود

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۰۳:۰۴:۲۷
کد خبر: ۱۸۹۹۱۱

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

قیمت دلار در بازار آزاد روز یکشنبه 24 خرداد 1401 و به دنبال جلسات بانک مرکزی با صرافان و صادرکنندگان پتروشیمی، و آزادسازی عرضه ارز صادرکنندگان به صرافان با نرخ توافقی و همچنین آزادکردن خرید ارز از صرافی‌ها با کارت ملی، و همچنین فروش بیشتر ارز توسط صرافی‌ها در بازار، روند نزولی به خود گرفت و بین 32400 تا 33 هزار تومان معامله شد. صرافی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که عرضه ارز صادرکنندگان در روزهای آینده افزایش یابد و این موضوع موجب کاهش قیمت دلار در بازار خواهد شد. همچنین به دنبال کاهش اونس جهانی طلا به قیمت 1855 دلار، سکه به 16 میلیون تومان کاهش یافته است. باید دید که آیا تصمیم بانک مرکزی می‌تواند عرضه ارز را افزایش و قیمت دلار را کاهش دهد؟ فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که با افزایش عرضه ارز در بازار و همچنین افزایش اختیارات صرافی‌ها در خرید و فروش ارز به زودی از نوسانات ارزی کاسته شده و بازار وارد مدار نزولی می‌شود. ساعاتی پس از پایان جلسه ویژه ارزی بانک مرکزی با صرافان و خبر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر افزایش عرضه ارز و تسهیل ضوابط مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس، مجوز جدید بانک مرکزی به صرافان ابلاغ و تصمیم افزایش عرضه ارز عملیاتی شد. مشاهدات میدانی در بازار ارز و اظهارات صرافان نشان می‌دهد که اقدام جدید بانک مرکزی و مجوز به صرافی‌ها برای فروش بدون محدودیت ارز به متقاضیان موثر واقع شده و روند نرخ ارز در بازار کاهشی شده است.

    کشتی‌آرای: روند قیمت‌ها در بازار طلا  و سکه نزولی شد

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران از کاهش ۶۰۰ هزار تومانی قیمت سکه طرح جدید نسبت به روز گذشته خبر داد و گفت: روزهای گذشته بازار طلا هیجانی بود، اما دوباره با اقدامات بانک مرکزی و کاهش نرخ ارز، آرامش به بازار طلا و سکه بازگشت و قیمت‌ها کاهشی شد. محمد کشتی آرای در خصوص وضعیت بازار طلا و سکه، اظهارداشت: روز گذشته شاهد افزایش قیمت انواع سکه و طلا بودیم و رکورد جدیدی ثبت شد. با توجه به اقدامات بانک مرکزی در خصوص کنترل بازار ارز و تزریق ارز به بازار باعث کاهش نرخ ارز شد و در کنار این افت قیمت، بهای اونس جهانی طلا نیز کاهش یافت که این دو عامل موجب کاهش قیمت طلا و سکه در داخل شد.  نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: سکه طرح جدید روز گذشته به ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شد و ۱۵ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان دادوستد می‌شود که نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان افت قیمت داشته است. کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا، با بیان اینکه اقدامات بانک مرکزی برای کاهش نوسانات بازار ارز موجب توقف روند صعودی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز شده است، گفت: از معاملات در بازار عادی شده است و البته فروشنده بیشتر از خریدار است. اقداماتی که بانک مرکزی در خصوص کنترل و مدیریت قیمت ارز در بازار انجام داده است، باعث شد به‌خلاف دو روز گذشته که قیمت طلا، سکه و ارز سیر صعودی داشت، قیمت‌ها سیر نزولی را در پیش بگیرند.  وی با بیان اینکه همزمان با کاهش قیمت ارز، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز کاهش یافته است، تصریح کرد: این درحالی است که قیمت طلا و سکه و ارز به بالاترین رقم خود رسیده بود. این فعال بازار طلا و جواهر همچنین گفت که در روزهای اخیر که نوسان قیمتی در بازار زیاد بود، دادوستدها به حداقل رسیده بود و معاملات با احتیاط انجام می‌شد؛ خریدار بیشتر از فروشنده بود ولی از معاملات عادی شده و البته فروشنده بیشتر از خریدار است. کشتی‌آرای درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز گفت: با کاهش 11دلاری نسبت به روز گذشته هر اونس طلا به 1854 دلار رسیده است؛ قیمت سکه طرح قدیم 15 میلیون و 400 هزار است. قیمت سکه طرح جدید نیز درحالی که تا 16 میلیون و 500 هزار تومان افزایش پیدا کرده بود به 15 میلیون و 900 هزار تومان کاهش یافته است.

نیم‌سکه نیز از 9 میلیون و 200 هزار تومان با 200 هزار تومان کاهش به 9 میلیون تومان، ربع سکه نیز با 200 هزار تومان کاهش به 6 میلیون تومان و سکه یک‌گرمی با 50 هزار تومان کاهش به 3 میلیون و 250 هزار تومان رسیده است. قیمت هر مثقال طلای آب‌شده که تا 6 میلیون و 700 هزار تومان افزایش قیمت داشت به 6 میلیون و 480 هزار تومان رسیده ضمن اینکه هر گرم طلای 18عیار نیز از یک میلیون و 510 هزار تومان تا این لحظه به یک میلیون و 495 هزار تومان کاهش یافته است. قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌ میلیون و 500 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 15 میلیون و 500 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 16 میلیون تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 9 میلیون و 100 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 6 میلیون و 100 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 3 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، 6 میلیون و 520 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1857دلار است. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار با افزایش نسبت به روز قبل، 27 هزار و 182 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و‌ 912 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به معادل 28 هزار و 539 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 255 تومان اعلام شده است.آنطور که لواسانی رییس سابق کانون صرافان، درباره روند بازار ارز، پس از شروع نخستین معاملات گفته: در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد 32400 تا 32450 تومان است البته برخی از صرافی‌ها به صورت خودجوش به 32300 تومان هم می‌فروشند. بازار نشان می‌دهد عرضه ارز بر تقاضای آن پیشی گرفته و در ساعت‌های آینده نتایج بهتری در این زمینه خواهیم داشت.

    تماس تجار برای فروش ارز صادراتی  ۴ برابر شد

یک مقام مسوول از عقبگرد نرخ هر دلار امریکا به کانال نزولی قیمت‌ها خبر داد و گفت: در پی مصوبه ارزی بانک مرکزی تماس تجار و صادرکنندگان برای فروش ارز ۴ برابر شده است. رییس کانون صرافان کشور از عقبگرد نرخ هر اسکناس دلار در بازار ارز خبر داد و گفت: در پی مصوبه ارزی بانک مرکزی و مجوز عرضه ارز صادرکنندگان در خارج از سامانه نیما هم‌اکنون شاهد سقوط قیمت هر اسکناس دلار از ۳۳ هزار تومان به کانال ۳۲ هزار تومان هستیم و این در حالی است که حجم عرضه از تقاضای ارز بسیار بالاتر است. کامران سلطانی‌زاده یادآور شد: با توجه به انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار ارز، از تعداد خریداران نیز کاسته شده و معامله گران از خرید ارز امتناع می‌کنند. وی با اشاره به مصوبه ارزی بانک مرکزی گفت: بر اساس این مصوبه از این پس تجار و صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را در صرافی‌ها به قیمت توافقی به فروش برسانند و تنها در سامانه سنا آن را ثبت کنند. رییس کانون صرافان ایران گفت: به دنبال افزایش انگیزه فروش ارز در بازار، از شب گذشته تماس تلفنی تجار و صادرکنندگان ارز با صرافی نسبت به روزهای قبل با افزایش ۴ برابر مواجه شده و توصیه می‌شود عموم معامله گران و مردم عادی با هدف سرمایه‌گذاری در بازار ارز، از خرید در مقطع فعلی صرفه نظر کنند چراکه ریزش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که با افزایش عرضه ارز در بازار و همچنین افزایش اختیارات صرافی‌ها در خرید و فروش ارز به زودی از نوسانات ارزی کاسته شده و بازار وارد مدار نزولی می‌شود.به اذعان فعالان بازار ارز تصمیم جدید بانک مرکزی، نقش مهمی در گسترش عمق بازار دارد و موجب افزایش معاملات در بازار و کشف قیمت واقعی متناسب با عرضه و تقاضا خواهد شد. به گفته فعالان بازار این سیاست، تصمیم درستی است که برای کلیه ذی نفعان سودمند است. از طرفی صادرکنندگان مجبور نیستند تا ارزهای خود را به نرخ دستوری بفروشند و انگیزه شان برای عرضه ارز به قیمت بازار افزایش می‌یابد. صرافی‌ها نیز مجازند تا براساس برآورد خود از عملکرد بازار ارزهای صادرکنندگان را به نرخ توافقی خرید و به متقاضیان بفروشند. همچنین متقاضیان ارز نیز از آنجا که می‌توانند ارز موردنیاز خود را صرافی معتبر خریداری کنند کمتر نیازمند مراجعه به دلالان و دست فروشان خواهند بود و می‌توانند اسکناس معتبر را به قیمتی پایین‌تر از نرخ فردایی بخرند. بنابراین می‌توان گفت اقدام اخیر بانک مرکزی مرجعیت قیمت‌گذاری در بازار ارز را از دلالان، سفته بازان و معامله گران فردایی گرفته و به معاملات واقعی در بازار داخلی گره می‌زند. علاوه بر اینها و با توجه به اینکه طبق اظهارات رییس کل بانک مرکزی ذخایر اسکناس ارزی بانک مرکزی فراوان و بی‌سابقه است، بازارساز می‌تواند در مواقع لزوم در راستای تعادل بازار اقدام کند و مدیریت بازار را به دست گیرد.

    مجوز جدید بانک مرکزی به صرافان  چیست؟

بر اساس مجوز جدید بانک مرکزی، صرافی‌ها ازین پس مجاز هستند تا ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز بدون محدودیت بفروشند. در بخشنامه ابلاغی به صرافی‌های مجاز آمده است که “در راستای درخواست‌های صادرکنندگان و به منظور تنظیم و مدیریت بازار ارز و تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز از صادرکنندگان به صورت اسکناس با نرخ توافقی اقدام و منابع تجهیز شده فوق را در سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی (موضوع ابلاغیه شماره 301305 مورخ 14/10/1400) و همچنین فروش ارز در سرفصل سایر (کد24) با احراز هویت متقاضی به فروش رسانند. گفتنی است، پیش از این صادرکنندگان می‌توانستند ارزهای خود را صرفا به صرافی‌های عضو بازار متشکل بفروشند اما با مجوز جدید بانک مرکزی کلیه صرافی‌های مجاز، اجازه دارند تا ارزهای صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری کنند. بر این اساس از سویی تعداد صرافی‌های خریدار ارز بیشتر می‌شود و از سوی دیگر نرخ خرید ارز از صادرکنندگان محدود به نرخ‌های بازار متشکل که دارای دامنه نوسان 5 درصد روزانه بود نمی‌شود. همچنین در سمت تقاضا نیز بانک مرکزی امکان فروش ارز در سرفصل سایر (کد 24) با احراز هویت از طریق کارت ملی را که پیش از این ممنوع کرده بود، مجاز دانسته است. با این تصمیم کلیه متقاضیان ارز می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های مجاز می‌توانند نسبت به خرید ارز متعلق به سهمیه خود اقدام کنند. 

    خریداران ارز نظاره‌گر شدند

دبیرکل کانون صرافان گفت: خریدارانی که برای خرید ارز در بازار هجوم آورده‌ بودند الان دیگر خرید نمی‌کنند بلکه نظاره‌گر بازار هستند. کامران سلطانی‌زاده درباره اثر سیاست‌های جدید بانک مرکزی در بازار ارز اظهار داشت: از شاهد توقف روند صعودی قیمت ارز هستیم، قیمت دلار کمتر از 24 ساعت کانال عوض کرد و از کانال 33 هزار تومان به کانال 32 هزار تومان برگشت.خریدارانی که برای خرید ارز در بازار هجوم آورده‌ بودند الان دیگر خرید نمی‌کنند بلکه نظاره‌گر بازار هستند؛ نسبت به روزهای قبل خریداران ارز کاهش چشم‌گیری داشته‌اند. سلطانی‌زاده با تأکید بر اینکه بانک مرکزی بدون استفاده از منابع و ذخایر خود تنها با استفاده از پتانسیل بالقوه صادرکنندگان می‌تواند نیاز واقعی بازار ارز را تأمین کند، تصریح کرد: با این سیاست، بدون استفاده از منابع بانک مرکزی و منابع بازار متشکل ارزی و با استفاده از منابع توافقی صادرکنندگان بازار ارز به آرامش می‌رسد. دبیرکل کانون صرافان در پاسخ به این سوال که عرضه ارز در بازار آزاد نسبت به روزهای قبل چقدر بیشتر شده است، گفت: همزمان با ابلاغ مصوبه بانک مرکزی، عرضه ارز از سوی صادرکنندگان چند صد درصد افزایش یافت؛ یکی از مشکلات صادرکنندگان برای فروش ارز این بود که قیمت خریداری‌شده ارز توسط صرافی‌ها در سامانه سنا قیمت پایینی بود ولی با توافقی شدن قیمت ارز، جذابیت عرضه ارز برای صادرکنندگان ایجاد می‌شود، ضمن اینکه در صرافی‌ها نیز محدودیت فروش وجود داشت اما با افزایش سرفصل‌ها و مجاز شدن فروش ارز به مردم، عملاً از عرضه ارز افزایش یافت و خریداران نیز امکان خرید ارز را پیدا کردند. فقط از محل ارز حاصل از صادرات به‌غیر از بازار متشکل ارزی، بیش از 1.5 میلیون یورو در بازار عرضه شده که تاکنون فقط 500 هزار یورو فروش رفته است؛ عرضه ارز توسط صادرکنندگان از فروش ارز توسط صرافی‌ها پیشی گرفته است؛ به‌دلیل افزایش عرضه نسبت به تقاضا قیمت‌ها در بازار کاهشی شده است. در راستای جلسات ارزی بانک مرکزی، نیز این بانک میزبان صادرکنندگان محصولات پتروشیمی بود؛ بانک مرکزی پس از جلسه با صرافی‌ها برای به تعادل رساندن بازار ارز طی بخشنامه‌ای به آنان اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری کنند و به متقاضیان ارز بفروشند.

 

ارسال نظر