برنامه بانک مرکزی برای ایجاد آرامش در بازار ارز

۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۰۴:۰۰:۱۸
کد خبر: ۱۸۹۶۷۸
برنامه بانک مرکزی برای ایجاد آرامش  در بازار ارز

     جزییات جدید از انتشار اوراق ارزی           

4  نفر از عناصر اصلی معاملات فردایی طلا دستگیر شدند

گروه بانک و بیمه | 

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: انتشار اوراق ارزی پروژه‌ای است، یعنی پروژه‌ای برای این اوراق تعریف می‌شود که هم درآمد ارزی و هم بازده قابل قبول داشته باشد تا بتواند بازپرداخت را هم ارزی انجام دهد. دکتر علی صالح‌آبادی درباره نوسان بازار ارز و چگونگی مدیریت آن گفت: بیشترین ذخیره ارزی اسکناسی را در تاریخ کشور داریم بنابراین از نظر برقراری تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز مشکلی نداریم و « از همه ظرفیت‌های بانک مرکزی برای برقراری آرامش در بازار ارز » استفاده می‌کنیم. وی ادامه داد: در بحث تقاضا تلاش داریم افرادی که در بحث ارز تقاضای واقعی دارند، در بازار نیما و تشکل ارزی پوشش کامل داده شوند. رییس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش ایرنا که نرخ سود اوراق ارزی که قرار است به زودی منتشر شود چقدر است، اظهار داشت: این اوراق ارزی در قالب پروژه‌ای است یعنی نخست پروژه تعریف و سپس اوراق ارزی برای تأمین مالی آن پروژه منتشر می‌شود. دکتر صالح‌آبادی با اشاره به مشخص بودن زمان پروژه ادامه داد: زمان معمولا دو یا سه سال است و سررسید اوراق بسته به پروژه‌ای که تعریف می‌شود، خواهد بود. تأمین به شکل ارزی است یعنی تأکید می‌شود که بازپرداخت هم اصل و هم سود، ارزی خواهد بود. رییس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: پروژه‌ای تعریف و انتخاب می‌شود که حتما درآمد ارزی و بازده قابل قبولی داشته باشد که بتواند بازپرداخت آن را به شکل ارزی انجام دهد.

    4 نفر از عناصر اصلی معاملات فردایی طلا 

دستگیر شدند

همزمان با ممنوع شدن معاملات طلای فردایی در بازار، عناصر اصلی این معاملات در بازار درحال شناسایی و دستگیری هستند و برهمین اساس نیز صبح دوشنبه ۴ نفر از متهمان معاملات فردایی دستگیر شده‌اند. 4 نفر متهم به هویت‌های مشخص در خصوص معاملات طلای فردایی صبح امروز توسط پلیس امنیت اقتصادی بازداشت شدند. اقدامات پلیس در این خصوص ادامه دارد و در روزهای آتی احتمالاً دیگر عناصر معاملات فردایی طلا و ارز در بازار دستگیر خواهند شد. در روزهای گذشته نیز بیش از 20 نفر از دلال‌های بزرگ ارزی و طلایی توسط پلیس امنیت اقتصادی دستگیر شده بودند. «ممنوعیت معاملات فردایی طلا و ارز» از مهم‌ترین مصوبات سران قواست که در روزهای گذشته در کنار افزایش اختیارات ارزی بانک مرکزی اتخاذ شده است، آن هم زمانی که بازار طلا و سکه با نوسان زیادی همراه بوده و رکورد‌های بالایی را به ثبت رسانده است. بنابراین با این مصوبه، معامله گران در بازار فردایی طلا به جرم اخلال در نظام اقتصادی، تحت پیگرد قرار می‌گیرند. گفته می‌شود همزمان با آغاز اجرای مصوبات جدید ارزی و طلایی در بازار، تعدادی از دلال‌های بزرگ طلا و ارز به اتهام معاملات غیرقانونی و گسترده طلا و ارز بازداشت شدند.  سخنگو و معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی در این خصوص گفته است: با توجه به مصوبه اخیر، شناسایی و دستگیری افرادی که اقدام به اخلال در این بازار می‌کنند در دستور کار پلیس بوده و ماموران فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی به کسانیکه در این بازار فعالیت داشته یا قصد ورود به این بازار غیرقانونی را دارند، هشدار جدی می‌دهد که تحت رصد پلیس هستند و درصورت مشاهده برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

    قیمت طلا، دلار، سکه 

روز دوشنبه 16 خرداد 1401 به دنبال ممنوعیت معاملات فردایی و دستگیری عده‌ای از افراد که به معاملات فردایی مشغول هستند، قیمت ارز و طلا کاهش یافت. نرخ دلار به 31130 تومان کاهش یافت. همچنین با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1854 دلار، سکه به 15 میلیون و 80 هزار تومان رسید. قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌ میلیون و 432 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 14 میلیون و 700 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 15 میلیون و 100 هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 8 میلیون و 500 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 5 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 3 میلیون و 50 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، 6 میلیون و 206 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1853 دلار است. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار با افزایش نسبت به روز قبل، 26 هزار و 275 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و‌ 14 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به دیروز معادل 28 هزار و 491 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 208 تومان اعلام شده است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۱۸۵۵ دلار و ۷۴ سنت رسید.قیمت طلا در آغاز هفته گذشته تحت فشار قرار داشت، اما توانست در پایان، سومین هفته پیاپی افزایش قیمت را تجربه کند.توصیه می‌شود افرادی که مایل به سرمایه‌گذاری در طلا هستند نسبت‌به محرک‌های آینده قیمت طلا مانند اولین اطلاعات تولید ناخالص داخلی اروپا، اجلاس بانک مرکزی اروپا، اطلاعات تورم در امریکا و بسیاری موارد دیگر هوشیار باشند. اینها از اصلی‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت طلا در آینده نزدیک هستند. قیمت هر اونس طلا امروز با 0.25 درصد افزایش به 1855 دلار و 74 سنت رسید.نگرانی در مورد تورم در منطقه یورو که به‌خاطر افزایش شدید قیمت انرژی به بالاترین رقم رسیده است، اهمیت اجلاس بانک مرکزی اروپا را دوچندان می‌کند. هر گونه تغییر موضع سیاست‌گذاران می‌تواند شاخص دلار را کاهش دهد و قیمت طلا را بالا ببرد. ژاپن و اروپا اولین گزارش تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی را بزودی منتشر می‌کنند که دورنمای اقتصاد دنیا را تا حدی مشخص خواهد کرد. هرگونه اطلاعات ناامیدکننده تقاضا برای طلا را بالا می‌برد. شاخص دلار در این هفته کاهش‌یافته است. ضعف بیشتر دلار قیمت طلا را بالا می‌برد چون خرید آن را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر می‌کند.

 

ارسال نظر