رویداد

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۰۴:۲۳:۳۲
کد خبر: ۱۸۹۶۵۰

 افزایش ارز همراه زائران  حج تمتع به 500 یورو

مصطفی قمری‌وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: به پیشنهاد سازمان حج و زیارت و موافقت بانک مرکزی، میزان ‎ارز تخصیصی به هر زائر ‎حج تمتع ۱۴۰۱ از ۲۰۰ یورو به ۵۰۰ یورو، با نرخ بازار متشکل افزایش یافت. از هفته آینده حجاج می‌توانند به کارگزاران عضو بازار متشکل ارز ایران مراجعه کنند.

اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی تکذیب شد

مدیر روابط عمومی وزارت اقتصاد شمول مالیات بر سود سپرده بانکی برای اشخاص حقیقی را نادرست دانست و تکذیب کرد.مهدی محمدی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی خبر «شمول مالیات بر سود سپرده بانکی برای اشخاص حقیقی» را نادرست دانست و آن را تکذیب کرد.محمدی از رسانه‌ها خواست قبل از انتشار اخبار اینچنین حتماً صحت و سقم آن را از طریق مراجع رسمی کنترل کنند.گفتنی است، از روز گذشته در برخی از محافل خبری شایعه شده بود که دولت قصد دارد از سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی10 درصد مالیات بگیرد؛ منشأ این شایعات یکی از احکام پیشنهادی در پیش نویس لایحه مرسوم به «مالیات مجموع درآمد» است که هم‌اکنون در مراحل اولیه کارشناسی قرار دارد.این درحالی است که طبق بند 2 ماده 145 قانون مالیات‌های مستقیم، سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی از پرداخت مالیات معاف است.

آغاز تفکیک حساب‌های بانکی تجاری و شخصی مودیان مالیاتی

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی از آغاز تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی خبر داد و گفت: از خردادماه، مودیان در اظهارنامه مشاغل باید شماره‌ حساب تجاری خود را اعلام کنند. محمد برزگری اظهار داشت: اعلام شماره حساب بانکی تجاری در اجرای ماده ۱۰ قانون پایانه فروشگاهی و در اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ و مصوبه شورای پول و اعتبارات آمده است.از این‌رو افرادی که فعالیت تجاری دارند، باید به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند که فعالیت تجاری در کدام حساب بانکی واریز می‌شود.از خردادماه که اظهارنامه مشاغل را دریافت می‌کنیم، از افراد می‌خواهیم که شماره‌حساب‌های خود را در پرونده مالیاتی اعلام کنند و به صورتی سیستمی از بانک مرکزی تاییدیه حساب گرفته خواهد شد و شماره‌حساب تجاری ثبت می‌شود. برزگری با بیان اینکه شماره‌ حساب‌ها از سوی بانک مرکزی پایش می‌شود، تاکید کرد: در صورتی‌ که شماره حسابی به عنوان تجاری اعلام نشود، غیرتجاری محسوب خواهد شد؛ البته حساب اشخاص به‌صورت مستمر و سیستمی از سوی بانک مرکزی بررسی می‌شود.بر اساس الگوریتم‌ها، داده‌کاوی و معیارها در سامانه‌ها، اگر واریزی به‌حساب مشکوک به فعالیت تجاری باشد، به صاحب حساب و سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود. سازمان امور مالیاتی به شخص اعلام می‌کند که فعالیت‌های تجاری با حساب صورت‌گرفته است که باید در این زمینه دلایل قانع‌کننده با مستندات ارایه کند، در غیر این صورت باید ضمن پرداخت جرایم مبارزه با پولشویی، مالیات نیز پرداخت کند.

استقبال بانک‌ها از فروش املاک مازاد

رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: بانک‌ها نسبت به عرضه اموال و املاک مازاد در بورس کالا ارزیابی مثبتی دارند که در این زمینه برای تاسیس و بهره‌برداری از صندوق املاک، زمین و ساختمان در این بازار اقدام کرده‌اند. «کورش پرویزیان» در گفت‌وگو با ایرنا درباره تمهیدات بانک‌ها برای عرضه املاک و اموال مازاد در بورس کالای ایران، اعلام کرد: ارزیابی‌ها نسبت به عرضه املاک و اموال مازاد در بورس مثبت است. وی در رابطه با مزیت فروش اموال و املاک مازاد در بورس کالا، گفت: مزیت برجسته فروش و واگذاری اموال و املاک در این بازار شفافیت در فرآیند معاملات است.مدیرعامل بانک پارسیان دسترسی همه افراد برای حضور در معاملات بورس کالا را امکان‌پذیر اعلام کرد و اظهار داشت: درواقع به دلیل حضور ارکان منضبط و ناظر در بورس‌ها، واگذاری و فروش اموال و املاک مازاد شفاف و دقیق است. پرویزیان با اشاره به اینکه بیشتر بانک‌ها علاقه‌مند به واگذاری اموال و دارایی‌های خود از شیوه‌های مختلف هستند، خاطرنشان کرد: قانون هم در راستای حمایت از تولید به بانک‌ها کمک کرده که انگیزه بیشتری برای فروش املاک و اموال مازاد پیدا کنند.به گفته رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، به‌طور مثال یکی از بانک‌های خصوصی در زمینه تاسیس و بهره‌برداری از صندوق‌های املاک و زمین و ساختمان در بورس اقدام کرده است.وی با بیان اینکه بانک‌ها حتی با استفاده از فناوری‌های جدید بلاک‌چین و توکنایز کردن (فرآیند تبدیل دارایی‌های فیزیکی و غیر فیزیکی) به توکن‌های دیجیتالی در بلاک‌چین به دنبال فروش املاک و اموال مازاد هستند، تصریح کرد: هدف بانک‌ها از این اقدام، ایجاد ارزش‌افزوده برای بانک‌ها و سهامداران خود است. پرویزیان با بیان اینکه بانک‌ها از طریق مزایده و تشکیل صندوق‌های املاک به دنبال واگذاری اموال مازاد هستند، گفت: بخش اعظمی از اموال و دارایی‌های مازاد به شکل تملیکی و در ازای وصول مطالبات به بانک واگذارشده که بانک‌ها با آماده‌سازی و عرضه این اموال مازاد به دنبال تبدیل این اموال به دارایی‌های نقد هستند.

رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در پایان تأکید کرد: در شرایط فعلی سیاست بانک‌های دولتی و نیز بانک‌های خصوصی، تزریق منابع و اعتباردهی به امور زیربنایی و توسعه‌ای کشور است.

 

ارسال نظر