سکه 14 میلیون و 700 هزار تومان

۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۰۳:۴۲:۰۲
کد خبر: ۱۸۹۴۵۳
سکه 14 میلیون و 700 هزار تومان

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری| 

روز شنبه 7 خرداد 1401 قیمت دلار در بازار آزاد به 30570 تومان رسید و با اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1855 دلار، سکه به 14 میلیون و 700 هزار تومان رسید.   در صرافی‌های بانکی با ۲۳ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، پنجم خردادماه ۱۴۰۱) ۲۵ هزار و ۹۱۶ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانکی با ۷۶ تومان افزایش نسبت به‌روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۱۸۹ تومان بود.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۶۵۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۹۰۸ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۲۰۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۴۳۴ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۹۸۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۲۲۹ تومان اعلام شد. همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۱۴۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۴۲۰ تومان معامله شد. افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد و خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و نوسان قیمت دلار در صرافی‌های بانکی ادامه یافت. قیمت دلار به‌طور مشخص ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت ماند. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز سیر نزولی را شروع کرد و پس از ۶ ماه دوباره به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و در آخرین روزهای دی‌ماه مصادف با ۲۷ این ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. سیر نزولی قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه در ۱۷ بهمن‌ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت. با شروع سال جدید قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در قیمت ۲۵ هزار تومان نوسان داشت و تمایلی به خروج از این کانال ندارد.

    سکه ۱۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان شد

قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌ میلیون و 395 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 14 میلیون تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 14 میلیون و 700 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 8 میلیون و 80 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 5 میلیون و 50 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 900 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.هر مثقال طلا در بازار داخلی، 6 میلیون و 43 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی1845 دلار است.

     قیمت اسکناس و حواله دلار در معاملات 

در نخستین روز هفته دوم خردادماه، میانگین موزون فروش هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌ها، ۲۵۶۵۸ تومان تعیین شده است.بررسی تغییرات بهای دلار و یورو در معاملات شنبه ۷ خرداد ماه، نشان از کاهش نسبی دلار در صرافی‌های مجاز دارد. جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در ساعت ۱۳:۳۰ (شنبه ۷خردادماه ۱۴۰۱) نشان می‌دهد میانگین موزون (سامانه سنا بانک مرکزی) خرید هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های مجاز از مردم ۲۵۶۵۸ تومان و میانگین موزون فروش هر اسکناس دلار امریکا در این صرافی‌ها به متقاضی خرید ارز، ۲۵۹۱۶ تومان تعیین شده است. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۷۹۰۸ تومان و میانگین موزون فروش هر اسکناس یورو به متقاضی خرید یورو نیز به رقم ۲۸۱۸۹ تومان رسیده است. نرخ خرید حواله دلار امریکا در سامانه نیما ۲۴۲۰۰ تومان و نرخ فروش حواله دلار امریکا نیز به رقم ۲۴۴۲۰ تومان رسیده است. از سوی دیگر، نرخ خرید حواله یورو ۲۵۹۰۸ تومان و نرخ فروش حواله یورو نیز ۲۶۱۴۳ تومان تعیین شده است. همچنین نرخ خرید حواله درهم امارات نیز در معاملات پنجمین روز کاری هفته، ۶۵۸۹ تومان و نرخ فروش حواله درهم امارات نیز به رقم ۶۶۴۹ تومان رسیده است. جدیدترین نرخ‌های اعلام شده توسط بازار متشکل ارزی نشان می‌دهد نرخ اسکناس دلار امریکا در بازار متشکل ارزی ایران به رقم ۲۶۰۴۷ تومان و نرخ هر اسکناس یورو در بازار متشکل ارز ایران ۲۸۳۲۹ تومان تومان تعیین شده است. در بازار جهانی نیز، قیمت هر اونس طلا با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۸۵۳ دلار و ۷۲ سنت رسید. ادامه روند سقوط شاخص دلار و کاهش شاخص نرخ بهره‌ ده‌ساله اوراق قرضه خزانه‌داری امریکا به پایین‌ترین رقم طی 6 هفته گذشته، باعث ادامه افزایش قیمت طلا برای دومین هفته پیاپی شده است. قیمت هر اونس طلا با 0.17 درصد افزایش به 1853 دلار و 72 سنت رسید. قیمت طلا دیروز به اوج 1862 دلار رسیده بود. متخصصان بازار کالا عقیده دارند روند افزایش قیمت طلا احتمالاً ادامه خواهد داشت. آنها می‌گویند کاهش ارزش دلار یک‌بار دیگر تقاضا برای طلا را در بین سرمایه‌گذاران بالا برده است. اطلاعات ضعیف در مورد تولید ناخالص داخلی امریکا، وضعیت مسکن و تولید کارخانه‌ای در این کشور بیش‌از پیش به ارزش این فلز گرانبها می‌افزاید. این متخصصان احتمال می‌دهند قیمت طلا در کوتاه‌مدت به اوج 1900 دلار هم برسد. انتشار اطلاعات اقتصادی امریکا در هفته گذشته بر نگرانی‌ها در مورد اقتصاد دنیا افزوده است. تولید ناخالص داخلی امریکا در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی کاهش‌یافته و اطلاعات مربوط به وضعیت مسکن و تولید کارخانه‌ای در این کشور ترس از احتمال رکود اقتصادی را بالا برده است. آن‌ هم در شرایطی که تورم هنوز هم یکی از نگرانی‌های اصلی دنیاست. به‌این‌ترتیب تمایل به طلا به عنوان یک پشتوانه اقتصادی افزایش می‌یابد. تقاضای بالای چین در بخش تولید کارخانه‌ای هم قیمت طلا را در کوتاه‌مدت بالا می‌برد. قیمت نقره با 0.60 درصد افزایش به 22 دلار و سنت رسید و پلاتین هم با 0.60 درصد افزایش 958 دلار و 13 سنت معامله می‌شود.

    رشد 20 درصدی قیمت سکه و 8 درصدی  دلار در یکسال منتهی به فروردین 1401 

بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش هر دلار امریکا و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید را در فروردین ماه سال جاری اعلام کرد.بانک مرکزی به صورت ماهانه تغییرات متوسط قیمت فروش هر دلار امریکا، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم در شهر تهران را اعلام می‌کند که اولین آمار در سال ۱۴۰۱ نیز اعلام کرده است. آنطور که در گزارش بانک مرکزی آمده است، در فروردین‌ماه امسال متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۱ و ۲۰.۵ درصد افزایش داشته است. همچنین، حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه مذکور به‌ترتیب ۱۲ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۱۰۸ هزار تومان اعلام شده است.

      قیمت سکه طرح جدید در فروردین ۱۴۰۱

علاوه براین، در اولین ماه سال ۱۴۰۱ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد شهر تهران ۱۲ میلیون و ۸۸۷ هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۵ و ۱۹.۶ درصد با افزایش مواجه شده است. البته، حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یادشده به‌ترتیب ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۴۳۶ هزار تومان بوده است.

    کف و سقف دلار در فروردین امسال

در ادامه گزارش بانک مرکزی، آمده است که در فروردین ماه امسال متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا در بازار آزاد شهر تهران ۲۶ هزار و ۵۲۵ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب ۳.۴ و ۸.۱ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، حداقل و حداکثر نرخ فروش یک دلار امریکا در ماه مذکور به‌ترتیب ۲۵ هزار و ۸۰۴ هزار تومان و ۲۷ هزار و ۱۶۳ تومان اعلام شد.

 

ارسال نظر