افزایش تقاضا و رشد قیمت سکه

۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۰۴:۲۷:۵۳
کد خبر: ۱۸۹۴۲۹
افزایش تقاضا و رشد قیمت سکه

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز جمعه قیمت دلار در بازار آزاد به 30350 رسید و با اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1860 دلار، سکه به 14 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد.«محمد کشتی‌آرای» نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: تقاضا برای خرید فلز زرد افزایش یافته است و این افزایش موجب رشد حباب قیمت انواع سکه و طلا در بازار شده است.بهای اونس جهانی طلا در هفته گذشته در محدوده یک‌هزار و ۸۴۶ تا یک‌هزار و ۸۴۷ دلار در نوسان بود و در پایان هفته دوباره به یک‌هزار و ۸۴۷ دلار رسید و نسبت به انتخاب هفته تغییراتی نداشت.برخلاف تغییرات اونس جهانی طلا، در روزهای پایانی هفته (چهارشنبه و پنجشنبه) مجدد افزایش نرخ ارز را شاهد بودیم و این رشد ۳۲۰ تومانی باعث شد قیمت طلا و سکه نسبت به ابتدای هفته با افزایش بالایی همراه و در مجموع بازار طلا در هفته گذشته با رشد قیمت همراه باشد. در آخرین معاملات هفته گذشته قیمت سکه طرح قدیم به ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید که ۳۰۰ هزار تومان افزایش بها و سکه طرح جدید با ۴۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی در آخرین معاملات با نرخ ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد.

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه‌کرد: نیم سکه و ربع سکه ۱۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی داشت و به ترتیب با قیمت هشت میلیون و پنج میلیون تومان معامله می‌شد. سکه‌های یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد که نسبت به ابتدای هفته ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.در روزهای گذشته با افزایش تقاضا حباب انواع سکه در حال افزایش است و سکه‌های یک گرمی، ربع سکه و نیم سکه بیش از یک میلیون تومان حباب دارند. که طرح جدید ۹۵۰ هزار تومان حباب دارد و نسبت به ابتدای هفته ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافته است و این نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای خرید سکه با توجه به محدودیت عرضه است .قیمت هر مثقال طلای آب شده با توجه به افزایش نرخ ارز در روز پایانی هفته به ۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید که نسبت به ابتدای هفته ۱۴۰ هزار تومان رشد داشته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۳۳ هزار تومان افزایش قیمت به نرخ یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسید .

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به تعطیلی روزهای پایانی هفته به دلیل ریزگردها، گفت: سطح دادوستدها در این ایام کاهش یافت، اما همچنان تقاضا برای خرید سکه وجود داشت و علت افزایش قیمت طلا و سکه افزایش نرخ ارز بود و با توجه به اخبار منتشر شده وضعیت بر همین منوال است.در این ایام تقاضای خرید سکه تمام بهار آزادی بیش از انواع دیگر سکه است، زیرا بیشتر مصرف سرمایه‌گذاری دارد و نیم سکه، ربع سکه و یک گرمی بیشتر مصرف عام دارد و با برگزاری جشن‌ها و مراسم تقاضا برای خرید این نوع سکه‌ها افزایش یافته است. 

    احتمال توقف سیاست انقباضی  فدرال رزرو امریکا

بانک امریکا گفت احتمال دارد فدرال رزرو در ماه سپتامبر سیاست‌ انقباضی را متوقف کند. به گزارش رویترز، یک روز پس از انتشار صورتجلسه سیاست‌های ماه می‌بانک مرکزی ایالات متحده، استراتژیست‌های بانک امریکا اعلام کردند که فدرال رزرو با وجود وخامت شرایط اقتصادی و کاهش تورم، می‌تواند سیاست‌های پولی انقباضی خود را در ماه سپتامبر متوقف کند. همه سیاست‌گذاران فدرال رزرو برای مقابله با تورم افسارگسیخته در جلسه سیاست‌گذاری مورخ ۳ و ۴ می‌با افزایش نیم درصدی نرخ بهره موافقت کردند و اکثر شرکت‌کنندگان گفتند که افزایش‌های بیشتر با این میزان می‌تواند در ماه‌های ژوئن و جولای مناسب باشد.اما این صورتجلسه نشان داد که فدرال رزرو برای کاهش تورم بدون رکود یا بالا رفتن قابل توجه نرخ بیکاری با بهترین و چالش برانگیزترین روش دست و پنجه نرم می‌کند. استراتژیست‌های بانک امریکا گفتند که این بانک مرکزی احتمالاً در ماه سپتامبر سیاست انقباضی خود را متوقف می‌کند و در صورت شرایط مالی بدتر، نرخ بهره خود را بلافاصله در محدوده ۱.۷۵ تا ۲ درصد قرار می‌دهد. در حال حاضر تورم، بر اساس معیار ترجیحی فدرال رزرو، بیش از سه برابر هدف ۲ درصدی بانک مرکزی است. استراتژیست‌ها گفتند که توقف در انقباض می‌تواند منجر به کاهش نرخ بهره شود.سود اوراق قرضه ۱۰ ساله دولتی ایالات متحده در روز پنجشنبه به پایین‌ترین سطح خود از ماه آوریل رسید. این سود از ۳.۲ درصد در ۹ می‌کاهش یافته در حالی که بازار اوراق قرضه شاهد کندی رشد اقتصاد است و انتظار دارد تورم شتاب خود را از دست بدهد. استراتژیست‌های مربوطه گفتند که انتظار دارند بانک مرکزی نرخ‌ها را با سرعت کمتری به بالاتر از نرخ بهره خنثی افزایش دهد، سطحی که رشد اقتصادی را نه تحریک و نه محدود کند، اما سیاست‌گذاران فدرال رزرو نرخ بهره خنثی را تقریباً بین ۲ تا ۳ درصد تخمین می‌زنند.بانک سرمایه‌گذاری Brown Brothers Harriman گفت: فدرال رزرو با وضعیت بسیار پیچیده‌ای روبرو است و به همین دلیل تلاش می‌کند تا اعتبار خود را حفظ کند و در عین حال تلاش می‌کند به هیچ نرخ قبلی متعهد نشود. 

    طلا با تضعیف دلار  قدرت را از آن خود کرد

قیمت طلا جمعه با تداوم تضعیف دلار افزایش یافت و باعث شد که قیمت طلا در مسیر دومین افزایش هفتگی متوالی قرار گیرد زیرا شرط‌‌بندی برای سیاست‌های پولی تهاجمی‌تر فدرال رزرو وجود دارد. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با افزایش ۲.۷۰ درصدی به ۱۸۵۳ دلار و ۳۰ سنت و طلای امریکا نیز با افزایش ۰.۱۵ درصدی به ۱۸۵۴ دلار و ۳۰ سنت رسید. شمش برای هفته تاکنون، ۰.۴ درصد افزایش یافته است.ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی در DailyFX اظهار کرد: طلا در این هفته تحت تاثیر تعدیل انتظارات بازار از سیاست‌های پولی فدرال رزرو برای سال آینده و مهم‌تر از همه ضعیف‌تر شدن دلار امریکا قرار گرفته است. اسپیواک اضافه کرد: پشتیبانی قیمت در ۱۸۳۰ دلار در نزولی و در سمت بالا سطح کلیدی بعدی در حدود ۱۸۸۵ دلار است. نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت و بازده اوراق قرضه بالاتر ایالات‌متحده، هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد که هیچ بازدهی ندارد. شاخص دلار در مسیر دومین افت هفتگی متوالی سقوط کرد و قیمت شمش را برای خریدارانی که سایر ارزها را در اختیار دارند کاهش داد. اگر فدرال رزرو سیگنال توقف را اعلام کند، طلا به مراتب بالاتر خواهد رفت اما تا زمانی که آنها این کار را انجام ندهند، ممکن است برای مدتی در محدوده معامله باشیم.در بازار سایر فلزات ارزشمند بهای هر اونس نقره با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۱.۹۵ دلار رسید و تاکنون در این هفته حدود ۱.۵ درصد افزایش داشته است. پلاتین تقریبا در ۹۵۰.۲۸ دلار ثابت بود. پالادیوم با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۰۱۵.۹۶ دلار رسید و برای افزایش هفتگی حدود ۳ درصد تعیین شد که بیشترین افزایش از اوایل آوریل بوده است.

    گروسی: بخش‌های هسته‌ای  توافق با ایران نهایی شده است

رافائل گروسی رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: بخش‌های هسته‌ای توافق با ایران تقریباً نهایی شده اما مذاکرات با موضوعات غیرهسته‌ای با سختی‌هایی همراه است.به گزارش اسپوتنیک، رافائل گروسی چهارشنبه شب در مجمع جهانی اقتصادی داووس در سوییس افزود: من فکر می‌کنم که توافق با ایران درباره بخش‌های مربوط به برنامه‌های هسته‌ای تقریباً نهایی شده، هرچند هنوز تردیدهایی وجود دارد.این (مذاکرات) یک روند طولانی داشته و بیش از یک سال است که ادامه دارد؛ در زمان حاضر به نظر می‌رسد به دلیل چیزهایی که شاید ارتباط چندانی با مسائل هسته‌ای نداشته باشد با سختی‌هایی روبرو شده است.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در ماه مارس (اسفند) اعلام کردند که درباره رویکردی به مسائلی که برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نیاز به پاکسازی دارند، توافق کرده‌اند. آژانس می‌خواهد وجود ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده در ایران را شفاف‌سازی کند.دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره‌کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.امریکا مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های امریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.قریب به اتفاق کشورهای مشارکت‌کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی امریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

 

ارسال نظر