رشد ۱۰۰ درصدی معاملات ارز در سامانه نیما

۱۴۰۱/۰۲/۲۰ - ۰۳:۳۷:۵۱
کد خبر: ۱۸۸۸۵۶
رشد ۱۰۰ درصدی معاملات ارز در سامانه نیما

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

میزان معاملات انجام شده در سامانه نیما با رشدی معادل ۱۰۰ درصد، به ۴ میلیارد دلار از ابتدای سال جاری تاکنون رسید. بر اساس معاملات روز گذشته در سامانه نیما صادرکنندگان با فروش بیش از ٣٣٢ میلیون معادل دلاری ارزهای حاصل از صادرات، رکورد معاملات سامانه نیما از ابتدای سال تاکنون را شکستند.  افزایش فروش صادرکنندگان در سامانه نیما در سال جاری موجب شده که مجموع معادل دلاری معاملات از ابتدای سال جاری تا روز گذشته بیش از چهار میلیارد دلار شود که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ١٠٠ درصد رشد نشان می‌دهد. بر این اساس افزایش صادرات غیرنفتی در سال جاری با رکوردزنی معاملات انجام شده در سامانه نیما تبلور یافته است. همچنین نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. بنابراین سامانه نیما محل تأمین ارز کالاهای وارداتی به کشور و بازار میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز نقشی تعیین‌کننده دارد.

    ثبات نرخ‌ها در بازار 

روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت 401 در بازار آزاد هر دلار امریکا در برابر 28 هزار و 450 تومان معامله می‌شود. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۱۱ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۵ هزار و ۷۱۷ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو با ۸۷ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۳۸۶ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۴۵۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۰۴ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۴۸۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و۷۱۴ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۹۰۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۱۵۴ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۳۲۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۹۲۵ تومان معامله شد.

    نوسان سکه در کانال ۱۳ میلیون تومان 

قیمت سکه طرح جدید (دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) با ۱۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۳ میلیون تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج‌ میلیون و ۶۷۸ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۶۵ دلار و ۹۶ سنت معامله شد. رشد بهای اونس جهانی طلا پس از جنگ روسیه و اوکراین رکورد جدید قیمتی را برای این فلز زرد ثبت کرد و این امر بر قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت فلز زرد در داخل کشور شده است. سکه طرح جدید در ماه‌های پایانی سال گذشته در کانال ۱۱ میلیون و ۱۲ میلیون تومان نوسان داشته است و این رویه در سال جدید نیز ادامه داشت. سکه از ۱۴ فروردین ماه وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد.

    طلا سر به زیر به استقبال بازار آمد

قیمت طلا دوشنبه (۹ مه) کاهش یافت زیرا افزایش دلار بر تقاضا برای شمش با قیمت دلار فشار آورد و افزایش بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده بر قیمت‌ها تاثیر گذاشت. بهای هر اونس طلا با کاهش ۶.۹ درصدی به ۱۸۷۶ دلار و ۲۰ سنت رسید و طلای امریکا با ۰.۳۷ درصد کاهش به ۱۸۷۷ دلار و ۲۰ سنت رسید.  بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده به بالاترین حد خود از نوامبر ۲۰۱۸ رسید و قیمت طلای با بازده صفر را تحت فشار قرار داد. دلار در برابر رقبای خود نزدیک به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته بود و باعث شد که شمش با قیمت دلار برای سایر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد. رشد شغلی ایالات متحده در ماه آوریل بیش از حد انتظار افزایش یافت زیرا تولیدکنندگان استخدام را افزایش دادند و بر پایه‌های قوی اقتصاد علیرغم کاهش تولید در سه ماهه اول تاکید کردند. در حالی که طلا در مواقع بحران‌های سیاسی و اقتصادی به عنوان یک ذخیره امن ارزش در نظر گرفته می‌شود اما نسبت به افزایش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت ایالات‌متحده و بازده اوراق قرضه که هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد، بسیار حساس است.

    رکورد افزایش ارزش جهانی دلار  طی دو دهه اخیر

با افزایش نرخ‌های بهره، ارزش دلار به بالاترین حد طی دو دهه رسید و یورو کاهش یافت.به گزارش رویترز، با وجود نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهانی و افزایش نرخ‌های بهره، ارزش دلار به بالاترین حد دو دهه اخیر رسید. تورم صعودی، جنگ اوکراین، و محدودیت‌های شدیدتر کووید-۱۹ در پکن و شانگهای، سرمایه‌گذاران را نامطمئن نگه داشته، در حالی که آنها اطمینان دارند که نرخ‌های بهره ایالات متحده ودر پی آن دلار در حال افزایش است. استراتژیست‌های نت وست مارکت گفتند: افزایش در نرخ‌های بهره ایالات متحده تنها حمایت دلاری نیست. خطرات کاهش رشد جهانی از جانب اوکراین و چین برای اروپا و آسیا نسبت به ایالات متحده فشار بیشتری دارد و موقعیتی استثنایی مانند سال ۲۰۱۸ برای دلار ایجاد می‌کند. دلار امریکا در مقایسه با دلار نیوزیلند، به بالاترین حد خود در ۲۲ ماه گذشته رسید و با افت بازارهای سهام آسیا در برابر دلار استرالیا، با ۱ درصد افزایش به بالاترین سطح سه ماهه رسید و در برابر فرانک سویس با ۰.۳ درصد افزایش به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۹ رسید. یورو با ۰.۴ درصد کاهش به ۱.۰۵۰۸ دلار رسید و نزدیک سطح اخیر معادل ۱.۰۴۶۹ دلار بود. ین نزدیک به ۱۳۰.۹۶ در هر دلار بود، در حالی که پوند در ۱.۲۲۹۴ دلار کاهش داشت. دلار کانادا به پایین‌ترین حد خود از ماه دسامبر رسیده است. داده‌های تجاری چین نشان داد که واردات در ماه آوریل بدون تغییر و صادرات کمی بیش از حد انتظار ۳.۹ درصد افزایش یافت. با این حال، با افزایش قرنطینه‌ها در شانگهای، یوان به پایین‌ترین سطح ۱۸ ماه اخیر یعنی ۶.۷۱۱۰ در هر دلار رسید. معامله گران عواقب ناشی از شرایط اجتناب ناپذیر اقتصاد چین را در سراسر منطقه مشاهده می‌کنند. سود اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت ایالات متحده در سال جاری ۱۶۳ واحد افزایش یافته و دلار را نیز با خود همراه کرده است. شاخص دلار در سال جاری نزدیک به ۹ درصد رشد کرد و هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت. گمانه زنی از اینکه ولادیمیر پوتین، ممکن است رییس‌جمهور روسیه به اوکراین اعلان جنگ نماید، به بازار آسیب رساند. تاکنون پوتین اقدامات روسیه در اوکراین را عملیات نظامی ویژه و نه جنگ یا تهاجم توصیف کرده است. فدرال رزرو ایالات متحده هفته گذشته نرخ بهره وجوه خود را ۵۰ واحد پایه افزایش داد و داده‌های شغلی قوی، احتمال افزایش بیشتر را بالا برده و قرار است ارقام تورمی روز چهارشنبه مورد توجه قرار گیرند. بازارهای فردایی با احتمال افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره در نشست بعدی فدرال رزرو در ماه ژوئن احتمالاً دلار را تقویت می‌کنند.

 

ارسال نظر