افزایش قیمت دلار و سکه

۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۰۴:۲۳:۲۱
کد خبر: ۱۸۸۷۲۱

گروه بانک و بیمه - روز پنج شنبه 15 اردیبهشت 1401 قیمت دلار در بازار آزاد به 28380، اونس جهانی طلا 1900 دلار و سکه 13 میلیون و 350 هزار تومان معامله شد.  قیمت طلای 18 عیار هر گرم یک‌ میلیون و 298 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 13 میلیون و 120 تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 12 میلیون و 800 هزار تومان است.

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 250 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 4 میلیون و 250 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 650 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای 24 عیار در هر گرم یک‌ میلیون و730 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 625 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 25 هزار و 661 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 25 هزار و‌ 406 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 589 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 305 تومان اعلام شده است. بازار طلا و سکه در آخرین روز هفته شاهد تداوم نوسان سکه تمام طرح جدید در کانال سیزده میلیون تومانی است. در معاملات (پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) بازار طلا و سکه تهران، در حالی که هر اونس طلا در بازار جهانی به رقم ۱۸۹۵ دلار رسیده است؛ هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به قیمت ۱۲ میلیون و ۸۹۷ هزار تومان معامله می‌شود. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) در آخرین روز هفته به رقم ۱۳ میلیون و ۲۰۷ هزار تومان رسیده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۷ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. هر ربع سکه بهار آزادی نیز در معاملات آخرین روز کاری هفته به رقم ۴ میلیون و ۳۰۲ هزار تومان رسیده است و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

  طلا بالا رفت؛ دلار ثابت شد

قیمت طلا پنج‌شنبه افزایش یافت زیرا انتظار می‌رود فدرال‌رزرو برای مقابله با تورم، نرخ‌های بهره را ۵۰ واحد افزایش دهد که بانک مرکزی ایالات متحده آن را خطری برای اقتصاد دانسته و در عین حال افزایش بیشتر در سال را رد کرده است. فدرال رزرو روز چهارشنبه نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد که بزرگ‌ترین جهش در ۲۲ سال گذشته است و جروم پاول، رییس فدرال رزرو از امریکایی‌هایی که با تورم بالا مقابله می‌کنند، درخواست کرد که صبور باشند زیرا مقامات اقدامات سختی را برای کنترل آن انجام خواهد داد. طلا اغلب به عنوان پوششی در برابر افزایش هزینه‌ها تلقی می‌شود و در جلسه قبل در بیانیه پاول یک درصد افزایش یافت. بازدهی خزانه داری ایالات‌متحده در روز چهارشنبه به‌شدت کاهش یافت و از طلا حمایت کرد زیرا پاول گفت که بانک مرکزی در حال حاضر افزایش سه چهارم درصدی نرخ بهره را در جلسات سیاست پولی آتی رد کرده است. نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت بالاتر و بازده اوراق قرضه ایالات‌متحده باعث افزایش هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازدهی می‌شود. بر اساس گزارش رویترز، دلار نزدیک به پایین‌ترین حد یک هفته‌ای خود در جلسه قبل ثابت ماند و طلا را برای خریداران خارجی جذاب‌تر کرد.

  صعود بی‌سابقه ارزش روبل در برابر دلار و یورو

با افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا، روبل در برابر دلار امریکا و یورو به بالاترین میزان در دو سال اخیر جهش کرد. روبل روسیه در روز چهارشنبه (۴ مه) به بالاترین حد در دو سال اخیر در برابر دلار امریکا و یورو رسید و همچنان حمایت کنترل‌ سرمایه سنگین را حفظ کرد زیرا اتحادیه اروپا بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل رویدادهای اوکراین پیشنهاد کرد. اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا، در تلاش برای تعمیق انزوای مسکو، تحریم نفتی مرحله‌ای بر روسیه همچنین تحریم بانک اصلی این کشور و ممنوعیت پخش‌کننده‌های آن از بازارهای اروپایی را پیشنهاد کرد.

پرداخت اوراق قرضه به دلار امریکا در آخرین لحظه روسیه در روز جمعه، یک انحراف آشکار برای جلوگیری از نکول پس از قول قبلی به پرداخت تنها به روبل است که به کاهش فشار بر دارایی‌های این کشور کمک کرد.

پس از آنکه کمیسیون اروپا پیشنهاد حذف بزرگ‌ترین بانک روسیه و دو بانک دیگر از سیستم تراکنش‌ها و پیام‌رسانی بین‌المللی سوئیفت را داد، سهام سیربانک ۰.۳ درصد افزایش یافت. تحلیلگران گفتند که تحریم بانک‌ها برای این بخش ناخوشایند است اما بحرانی نیست.

در همین حال، شاخص آرتی‌اس دلار امریکا با ۱.۲ درصد افزایش به ۱۰۹۴.۸ واحد رسید. شاخص بورس مسکو (MOEX) روسیه مبتنی بر روبل با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۴۳۹.۲ واحد رسید. قیمت طلا جمعه کاهش یافت و به نظر می‌رسد که برای سومین هفته متوالی با تقویت ارزش دلار و افزایش بازدهی سقوط کرد، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر گزارش مشاغل ایالات‌متحده برای ارزیابی تاثیر آن بر سیاست پولی هستند. بهای هر اونس طلا با ۱.۴ درصد کاهش به ۱۸۷۵ دلار و ۵۰ سنت رسید، در حالی که قیمت طلای امریکا با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۸۷۶ دلار و ۵۰ سنت رسید. این به روزرسانی قیمت در ساعت ۸ صبح به وقت شرقی است و طلا تاکنون در این هفته حدود ۱.۵ درصد کاهش داشته است. بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده تقویت شد، در حالی که دلار در برابر سبدی از ارزها نزدیک به بالاترین حد خود در ۲۰ سال گذشته بود و شمش بدون بازده را برای سایر دارندگان ارز گران کرد. بر اساس گزارش رویترز، برنامه جدید برای مساعدت بیکاری در ایالات‌متحده در هفته گذشته به بالاترین سطح بیش از دو ماه گذشته افزایش یافت اما در سطحی باقی ماند که با تشدید شرایط بازار کار و افزایش بیشتر دستمزدها سازگار بود که می‌تواند تورم را برای مدتی داغ نگه دارد.

 

ارسال نظر