اخبار

۱۴۰۱/۰۱/۲۵ - ۰۲:۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۸۸۲۱۲

اختصاص ۳ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی از اختصاص ۳ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی خبر داده است. مصطفی قمری‌وفا در توییتی اعلام کرده که پس از تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات دارو در روز گذشته؛ بانک مرکزی امروز هم به منظور تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی، مبلغ ۳ میلیارد دلار به این امر اختصاص داد.

افزایش مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک‌ها رفت

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای افزایش سقف و دوره بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را به بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت ابلاغ کرد. اواخر سال گذشته با موافقت کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، سقف پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ضروری و اشتغالزایی در بانک‌های قرض‌الحسنه به ترتیب به ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. دوره بازپرداخت این تسهیلات نیز به حداکثر ۶۰ و ۸۴ ماهه تغییر کرد. پیش از این، سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و اشتغالزایی ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است. اکنون، بانک مرکزی در سال جاری در بخشنامه‌ای افزایش سقف و دوره بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را به بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت ابلاغ کرد.

خط اعتباری یا اضافه برداشت  صرفاً با اخذ وثیقه

 بانک مرکزی به استناد حکم قانونی«ممنوعیت اعطای اعتبار جدید به بانک‌ها بدون دریافت وثیقه در قالب اضافه برداشت» تاکید کرد؛ از این پس، اعطای خط اعتباری یا اضافه برداشت، صرفاً با اخذ وثیقه امکان‌پذیر خواهد بود.

بانک مرکزی بر اساس مفاد جزو (۳) بند (د) تبصره (۱۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که صراحتاً تاکید کرده است که «اعطای اعتبار جدید به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی بدون دریافت وثیقه در قالب خط اعتباری یا اضافه برداشت، توسط بانک مرکزی ممنوع است، نوع و میزان وثایق قابل پذیرش موضوع این بند توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.» موارد زیر را به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد. از این پس، اعطای خط اعتباری یا اضافه برداشت، صرفاً با اخذ وثیقه امکان‌پذیر خواهد بود. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی که در حال حاضر دارای اضافه برداشت هستند، نسبت به تودیع وثیقه مطابق «دستورالعمل اجرایی انجام عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال أخذ وثیقه توسط بانک مرکزی» مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۸.۰۱.۲۸ و اصلاحات بعدی آن از جمله ارز، طلا و اوراق بهادار نزد بانک مرکزی اقدام کنند.  بدیهی است در صورت عدم تسویه به موقع اضافه برداشت بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی ظرف مهلت مشخص که در ضوابط اجرایی ناظر ذکر خواهد شد، بانک مرکزی در چارچوب سازوکاری مدون و مستمر، نسبت به فروش وثایق و استیفای مطالبات خود اقدام خواهد کرد. بانک مرکزی ضمن اشاره به لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/۹۶ مورخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۶ از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مواکداً حسن اجرای بخشنامه ابلاغی را درخواست کرده است.

«جواد گلی» رییس اداره روابط عمومی بانک تجارت شد

با حکم دکتر هادی اخلاقی فیض آثار مدیرعامل بانک تجارت، جواد گلی به سمت مشاور مدیرعامل و رییس اداره روابط عمومی و ارتقاء سرمایه اجتماعی این بانک منصوب شد.جواد گلی مشاور مدیرعامل و رییس جدید اداره روابط عمومی و ارتقاء سرمایه اجتماعی بانک تجارت پیش از این به عنوان مدیر برند، مسوولیت اجتماعی و روابط عمومی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس فعالیت داشته است.

تورم امریکا 8.5 درصد شد

آخرین داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات‌متحده نشان می‌دهد که قیمت‌ها در ماه مارس ۸.۵ درصد افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، تورم ۸.۵ درصد، بالاترین سطح تورم در بیش از چهار دهه گذشته در ایالات‌متحده امریکاست. افزایش قیمت مواد غذایی، مسکن و انرژی از جمله تولید برق از زغال سنگ، گاز و نفت به‌شدت به مصرف‌کنندگان ضربه می‌زند. به نقل از بیزنس‌نیوز، تورم ایالات‌متحده در ماه مارس نسبت به ماه مشابه سال قبل به بالاترین حد چهار دهه اخیر یعنی ۸.۵ درصد رسید که ناشی از افزایش سرسام‌آور هزینه‌های انرژی و مواد غذایی، محدودیت‌های عرضه و تقاضای مصرف‌کننده قوی است. در حال حاضر بسیاری از کشورها با تورم و افزایش قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و تورم بالا تنها به چند کشور خلاصه نمی‌شود. به گزارش بیزنس نیوز، ایالات‌متحده، جایی که قیمت‌ها در ماه مارس نسبت به سال قبل ۸.۵ درصد افزایش یافت، تنها کشوری نیست که با تورم دست و پنجه نرم می‌کند. چین و هند نیز ممکن است نیاز داشته باشند به روغن آشپزی ارزان‌تری روی آورند که قیمت آن در برخی موارد ۷۰ درصد افزایش یافته است. قیمت بنزین در هنگ‌ کنگ به بیش از ۱۰ دلار در هر گالن رسیده است و آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به یک بحران جهانی انرژی هشدار می‌دهد.

     تورم 7 درصدی بریتانیا 

با افزایش قیمت انرژی، تورم بریتانیا به بالاترین حد در ۳۰ سال گذشته برابر با ۷ درصد رسید. به گزارش سی ان بی‌سی، تورم بریتانیا در ماه مارس به ۷ درصد رسید که بالاترین میزان در طول ۳۰ سال گذشته است. در نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان که رشد سالانه را با افزایش ۶.۷ درصدی پیش‌بینی کرده بود، قیمت‌های مصرف‌کننده به صورت ماهانه ۱.۱ درصد افزایش یافت که از پیش‌بینی‌ها برای افزایش ۰.۷ درصدی پیشی گرفت. افزایش سالانه ۷ درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) بالاترین مقدار از ماه مارس ۱۹۹۲ است.

 

ارسال نظر