افت قیمت ۱۴۰ هزار تومانی سکه بی‌توجه به افزایش اونس جهانی

۱۴۰۱/۰۱/۲۵ - ۰۲:۰۸:۲۲
کد خبر: ۱۸۸۲۱۱
افت قیمت ۱۴۰ هزار تومانی سکه بی‌توجه به افزایش اونس جهانی

سکه به ۱۳ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید

اونس جهانی طلا به 1977 دلار رسید

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

چهارشنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ نرخ دلار در بازار آزاد به 27850 تومان کاهش یافت و دوباره در کانال 27 هزار تومان قرار گرفت و به دنبال آن قیمت سکه نیز به 13 میلیون و 160 هزار تومان کاهش یافت و بی‌اعتنا به رشد قیمت اونس جهانی طلا که به 1977 دلار رسیده است، روند نزولی طلا و سکه در بازار شکل گرفته است.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۱۰۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۲۵ هزار و ۱۸۷ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با یک تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۳۳۴ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۹۳۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۲ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۵۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۲۸۳ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۱۹۶و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۴۴۳ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۸۷۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۷۵۷ تومان معامله شد. افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد و خردادماه وارد کانال ۲۶‌ هزار تومان شد و نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی این روند ادامه داشت. به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه وارد کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد و پس از ۶ ماه دوباره به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و در آخرین روزهای دی‌ماه مصادف با ۲۷ این ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. سیر نزولی قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه در ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت و در روزهای بعد و با شروع سال جدید دوباره قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در همان قیمت ۲۵ هزار تومان افت و خیز داشت.

    افت قیمت ۱۴۰ هزار تومانی سکه  بی‌توجه به افزایش اونس طلا 

قیمت سکه (چهارشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۱) با کاهش ۱۴۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به ۱۳ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۳۸۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۱۵ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد. اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۹۷۶ دلار و ۱۲ سنت معامله شد. رشد بهای اونس جهانی طلا پس از جنگ روسیه و اوکراین رکورد جدید قیمتی را برای این فلز زرد ثبت کرد و این امر بر قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت فلز زرد در داخل کشور شده است. سکه طرح جدید در ماه‌های پایانی سال گذشته در کانال ۱۱ و ۱۲ میلیون تومان نوسان داشته و این رویه در سال جدید نیز ادامه داشت و از روز یکشنبه وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد. 

    واکنش کاهشی سکه به افت قیمت دلار

در روزهای پایانی هفته‌ چهارم فروردین ماه نرخ دلار برخلاف روزهای نخست هفته از حرکت بازایستاد و دوباره به کانال ۲۷ هزار تومان بازگشت و این امر موجب شد قیمت انواع سکه و طلا نیز در بازار کاهشی شود. نرخ دلار در بازار آزاد در دو هفته گذشته پس از ماه‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۶ هزار تومان وارد محدوده قیمتی ۲۷ هزار تومان شد. اما این رشد قیمت دوام چندانی نداشت و با انتشار اخبار آزادسازی بخشی از منابع ارزی کشور و ممنوعیت معاملات فردایی ارز، دوباره شاهد بازگشت بهای دلار به کانال ۲۶ هزار تومان بودیم. قیمت انواع سکه و طلا همواره متاثر از دو شاخص قیمت اونس جهانی طلا و نرخ ارز در بازار است. این روزها اونس جهانی طلا متاثر از تداوم جنگ اوکراین و روسیه افزایش قیمت را تجربه کرد و این رشد بر خیز قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی نیز بی‌تاثیر نبود. البته باید اعتراف کرد که در ماه‌های گذشته رشد بهای اونس جهانی طلا تاثیر چشمگیری بر سکه نداشت و فلز زرد در داخل کشور بیشتر متاثر از نوسانات قیمت ارز بود که با رشد قیمت آن، سکه نیز از یکشنبه گذشته وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد و به پیش‌روی خود به سمت جلو ادامه داد. البته این رشد قیمت‌ها تاثیر قابل توجهی نداشت و با کاهش قیمت سکه (چهارشنبه) دوباره قیمت انواع سکه و طلا کاهشی شد. بر اساس آخرین قیمت اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر تهران تا لحظه مخابره این خبر، سکه طرح جدید نسبت به روز گذشته ۱۴۰‌هزار تومان ارزان شد. سکه طرح قدیم نیز به کانال ۱۲ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد و انواع دیگر سکه و مصنوعات طلا نیز کاهش قیمت داشت. قیمت طلا، چهارشنبه، پس از افزایش یک درصدی ثابت بود زیرا بازدهی خزانه‌داری پس از اینکه داده‌های تورم ایالات متحده و نگرانی‌ها در مورد مناقشه اوکراین از پیشنهادهای امن حمایت کرد، کاهش یافت. هر اونس طلا پس از رسیدن به اوج نزدیک به یک ماهه (۱۹۷۸ دلار و ۲۱ سنت) روز سه‌شنبه، در ساعت ۷ صبح به وقت شرقی با افزایش ۳.۹ درصدی به ۱۹۷۰ دلار و ۱۰ سنت رسید و طلای امریکا نیز با ۰.۲۰ درصد افزایش به ۱۹۷۱ دلار و ۱۰ سنت رسید. بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده کاهش یافت و بازدهی خزانه داری ۱۰ ساله در مسیر اولین کاهش خود قرار گرفت. قیمت‌های مصرف‌کننده ماهانه ایالات‌متحده در ماه مارس به بیشترین میزان در ۱۶ و نیم سال گذشته افزایش یافت زیرا جنگ روسیه و اوکراین قیمت سوخت را به بالاترین حد خود رساند و این موضوع را برای افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در ماه آینده تقویت کرد. در حالی که طلا به عنوان محافظ در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود، نرخ بهره و بازده بالاتر ایالات‌متحده هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد. 

 

ارسال نظر