اخبار

۱۴۰۱/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۸۰۰۲

الزام داشتن کارت پایان خدمت برای وام ازدواج «دروغ سیزده» است

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: در حال حاضر تمامی بانک‌ها از جمله بانک‌های دولتی و خصوصی آمادگی لازم برای ارایه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان را دارند.  «محمد نادعلی» در خصوص وثایق لازم برای دریافت تسهیلات ازدواج اظهار کرد: براساس آنچه در قانون بودجه صریحا بیان شده است پس از اعتبارسنجی متقاضی توسط بانک، حداکثر سفته یا یک ضامن معتبر برای دریافت تسهیلات کفایت می‌کند.  به گفته وی، مدارک موردنیاز برای دریافت وام ازدواج شامل سند ازدواج، کارت ملی و شناسنامه زوجین و مدارک مرتبط با ضامن معتبر به همراه کپی تمامی موارد است. مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی درباره ادعای الزام داشتن کارت پایان خدمت برای دریافت وام قرض‌الحسنه ازدواج، گفت: این خبر و ادعا، شبیه دروغ سیزده است و برای گرفتن وام قرض الحسنه ازدواج، کارت پایان خدمت، ضروری نیست. وی در خصوص مراحل دریافت تسهیلات ازدواج نیز، گفت: متقاضی با مراجعه به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و ثبت نام اینترنتی و تکمیل فرم‌های مربوطه، کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافت می‌کند. پس از تعیین شعبه توسط بانک، متقاضی ۱۲ روز کاری برای مراجعه به شعبه مهلت دارد. همچنین هر یک از زوجین به عنوان یک متقاضی توسط بانک شناسایی شده و براساس اعتبارسنجی انجام شده، بانک نسبت به اخذ وثیقه و ضامن اقدام می‌کند.  نادعلی با بیان اینکه تسهیلات ازدواج بدون سود و تنها دارای چهار درصد کارمزد است، افزود: این تسهیلات ۱۰ ساله بوده و مبلغ هر قسط در حدود یک میلیون تومان است.  وی تاکید کرد: براساس آمار سال گذشته ۹۲۴ هزار فقره وام ازدواج توسط شبکه بانکی پرداخت شد. امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته متقاضیان واجد شرایط با تکمیل مراحل می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

ابلاغ بخشنامه وام ۱۲۰ میلیونی ازدواج به همه بانک‌های خصوصی

دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با اعلام اینکه بخشنامه پرداخت تسهیلات ۱۲۰ میلیونی تومانی ازدواج به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است، گفت: سیستم بانک مرکزی به گونه‌ای است که بخشنامه‌های این بانک به محض ابلاغ به تمامی بانک‌ها ارسال می‌شود.«محمدرضا جمشیدی» اظهار داشت: در سیستم بانک مرکزی، بخشنامه‌ها پس از ابلاغ در اختیار تمام بانک‌ها قرار می‌گیرد.تسهیلات وام ازدواج در قانون بودجه امسال از ۷۰ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافته و براساس اعلام بانک‌های خصوصی این بخشنامه به تمامی بانک‌های خصوصی ابلاغ شده است.براساس بخشنامه جدید پرداخت وام ازدواج ۱۲۰ میلیون تومانی در قانون جدید الزامی و لازم الاجراست و بانک‌ها مکلف هستند با منابعی که در اختیار دارند، تسهیلات مربوطه را پرداخت کنند.وی با اشاره به مشکل تامین اعتبار بانک‌ها در پرداخت وام ازواج، بیان کرد: وام ازدواج از محل سپرده‌گذاری قرض الحسنه مشتریان نزد بانک‌ها بعلاوه بخشی از سپرده‌گذاری جاری افراد است که به صورت ۱۰ ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود. این یکی از مشکلات بانک‌ها در تسهیلات ازدواج است، اما با این حال بانک‌ها ملزم هستند این تسهیلات را پرداخت کنند.بانک مرکزی در ۱۰ فروردین ماه امسال بخشنامه اعطای تسهیلات ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.بر این اساس بانک مرکزی مکلف است از محل صد در صد مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و ۵۰ درصد سپرده‌های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع این بند را با اولویت نخست از طریق بانک‌های عامل تأمین کند.بانک‌ها نیز مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام کنند.براساس قانون بودجه ۱۴۰۱، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سال جاری برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از تاریخ یکم فروردین ماه ۱۳۹۷ بوده، ۱۲۰ میلیون تومان و برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال ۱۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است.این وام حداکثر با سفته یا یک ضامن معتبر پرداخت می‌شود. مسوولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و همه مدیران و کارکنان ذی ربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.

ساعت کاری بانک‌ها در ماه رمضان 7:30 تا 13

شورای هماهنگی بانک‌ها در نامه‌ای ساعت کاری بانک‌ها را در ایام ماه رمضان ابلاغ کرد که طبق آن ساعت کاری شعب بانکی یک ساعت کمتر شد و ساعت کار بانک‌های دولتی از 7:30 بامداد تا ۱۳ و در روزهای پنجشنبه تا ۱۲ خواهد بود. طبق مصوبه هیات دولت با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان و به منظور ایجاد زمینه استفاده بهتر کارکنان از فرصت عبادت در این ماه، ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی یک ساعت زودتر پایان خواهد یافت که براین اساس، ساعت شروع کار دستگاه‌های اجرایی مطابق روال معمول خود خواهد بود و صرفا یک ساعت از پایان ساعت کاری کسر خواهد شد. علاوه بر این، کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی نیز اعلام کرد که با توجه به اینکه براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا بانک‌های خصوصی ساعت کار خود را پیش از این کاهش داده بودند ساعات کار کاهش یافته قبلی کماکان پابرجا خواهد بود. بنابراین، ساعات پذیرش مشتریان در ایام ماه مبارک رمضان در بانک‌های خصوصی از ۸ بامداد تا ۱۴ و در روزهای پنجشنبه تا 12:30 خواهد بود.

 

ارسال نظر