اثر آزادسازی بخشی از منابع ارزی بر کاهش قیمت دلار

۱۴۰۱/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۷۹۹۹
اثر آزادسازی بخشی از منابع ارزی بر کاهش قیمت دلار

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

 در شرایطی که قیمت اونس جهانی طلا به 1920 دلار کاهش یافته و نرخ دلار در بازار آزاد به قیمت 27300 تومان رسیده و در برخی ساعات تا 27 هزار و 250 تومان معامله می‌شود قیمت سکه به 12 میلیون و 760 هزار تومان رسیده است. 

برخی کارشناسان می‌گویند که در صورت آزادسازی واردات و رفع محدودیت‌های ارزی، قیمت دلار به دلیل رشد تقاضا و همچنین اثر رشد نقدینگی و کسری بودجه و سایر شاخص‌های پولی، افزایش می‌یابد اما در حال حاضر با سرکوب نرخ، کنترل تقاضا در صرافی‌ها و محدود شدن واردات مواجه است و در نتیجه نرخ پایین‌تر از میزان مورد انتظار است. 

    امیدواری امریکایی‌ها به حصول توافق  در مذاکرات هسته‌ای

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز دوشنبه گفت که ایالات متحده معتقد است که فرصتی برای غلبه بر اختلافات باقی مانده با ایران در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای این کشور وجود دارد. ند پرایس بر این باور است که در مذاکرات هسته‌ای ایران می‌توان بر اختلافات موجود فائق آمد.فعالان بازار ارز می‌گویند که خبر افزایش درآمد ارزی و آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودی ایران در پی توافق جدید (مستقل از برجام) موجب کاهش قیمت ارز شده است.

یک مقام آگاه از توافق برای آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودی ایران خبر داد.

برخی فعالان رسانه‌ای از آزادسازی بخش زیادی از منابع ارزی مسدودی ایران خبر داده‌اند که مبلغِ مذکور، چندین برابر ۴۷۰میلیون یورویی بوده که به تازگی پس از توافق ایران و انگلیس، وصول شد.توافقی که به تازگی برای آزادسازی منابع ارزی ایران انجام شده، مستقل از برجام بوده و دومین گشایش مهم ارزی طی هفته‌های اخیر است.قیمت سکه (چهارشنبه، ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۱) با کاهش ۱۲۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به ۱۲ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۸۱ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۹۲۹ دلار و ۲۶ سنت معامله شد.رشد بهای اونس جهانی طلا پس از جنگ روسیه و اوکراین رکورد جدید قیمتی را برای این فلز زرد ثبت کرد و این امر بر قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت فلز زرد در داخل کشور شده است. سکه طرح جدید در ماه‌های پایانی سال گذشته در کانال ۱۱ و ۱۲ میلیون تومان نوسان داشته و این رویه در سال جدید نیز ادامه داشته است.

    افت اندک قیمت دلار و یورو  در صرافی‌های بانکی 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (چهارشنبه، ۱۷ فروردین ۱۴۰۱) با ۵۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۲۵ هزار و ۲۵۶ تومان معامله شد.

قیمت فروش یورو با چهار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۵۳۸ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و چهار تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۵۴ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۲۳۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۴۶۰ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۵۶۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۸۱۰ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۹۲۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۶۴۶ تومان معامله شد.افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد و خردادماه وارد کانال ۲۶‌ هزار تومان شد و نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی این روند ادامه داشت. به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه وارد کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد و پس از ۶ ماه دوباره به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و در آخرین روزهای دی‌ماه مصادف با ۲۷ این ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. سیر نزولی قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه در ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت و در روزهای بعد و با شروع سال جدید دوباره قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در همان قمت ۲۵ هزار تومان افت و خیز داشت. قیمت هر اونس طلا با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۹۲۳ دلار و ۳۱ سنت رسید. به گزارش رویترز، در حالی که اظهارات مقام‌های فدرال رزرو در مورد لزوم انقباضی‌تر شدن سیاست پولی موجب تقویت دلار شده و سوددهی اوراق قرضه خزانه داری امریکا را به بالاترین رقم‌های چند سال گذشته رسانده است، با توجه به افت تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و به رغم جنگ اوکراین قیمت فلز زرد شاهد نوسان محدودی بود.

مت سیمپسون تحلیلگر موسسه سیتی ایندکس گفت: «تجار بازار همچنان انتظار دارند قیمت طلا در بلندمدت افزایشی باشد، اما تقویت دلار عدم وجود تقاضا برای سرمایه‌گذاری امن سبب شده تا رشد قیمت فعلا متوقف شود.»در حالی که مقام‌های فدرال رزرو خواستار انقباضی شدن سریعتر سیاست پولی هستند و یکی از آنها از افزایش نیم درصدی نرخ بهره سخن به میان آورده، ارزش دلار به بالاترین رقم در طی حدود 2 سال گذشته رسیده است.تقویت دلار موجب کاهش جذابیت طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.سیمپسون افزود: «اظهارات دیروز مقام‌های فدرال رزرو احتمالا بر انتشار صورت مذاکرات ماه گذشته بانک مرکزی امریکا سایه خواهد افکند.» فدرال رزرو قرار است صورت مذاکرات نشست ماه مارس را منتشر کند.

سوددهی اوراق قرضه خزانه داری امریکا نیز به بالاترین رقم‌های چند سال گذشته رسیده است.

طلا به‌شدت نسبت به هرگونه افزایش نرخ بهره و بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه در امریکا حساس است زیرا چنین تحولاتی می‌تواند هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بالا ببرد.

    طلای جهانی در سراشیبی سقوط

قیمت طلا چهارشنبه کاهش یافت زیرا اظهارات تندروانه مقامات فدرال رزرو امریکا باعث افزایش بازدهی دلار و خزانه‌داری به بالاترین سطح چند ساله شد و جذابیت این فلز امن را کاهش داد.در بازار معاملات آتی امریکا نیز بهای هر اونس طلا در همین ساعت، با ۰.۰۶ درصد کاهش به ۱۹۲۳ دلار و ۱۰ سنت رسید و روز گذشته با ۱۹۲۷ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.در حالی که مقامات فدرال رزرو برای کاهش سریع ترازنامه متورم بانک مرکزی فشار آوردند، دلار به بالاترین حد خود نزدیک به دو سال رسید و یکی از آنها نسبت به افزایش شدید نرخ‌های نیم درصدی ابراز تمایل کرد.دلار قوی‌تر باعث می‌شود طلا برای سایر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد.بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده در روز چهارشنبه به بالاترین سطح چند ساله خود رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۴.۲۸ دلار در هر اونس رسید. پلاتین با ۰.۳ درصد کاهش به ۹۶۴.۹۰ دلار و پالادیوم کاهش یافت و در ۲۲۳۷ دلار و پنج سنت ثابت شد.

 

ارسال نظر