اخبار

۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۰۲:۵۴:۲۲
کد خبر: ۱۸۷۹۷۶

دستور مغایر با ورود نامحدود ارز

اعلام اخیر گمرک ایران در رابطه با شاخص‌های ورود ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار همراه مسافر، می‌تواند ورود نامحدود ارز طبق دستور سران سه قوا و بانک مرکزی را تحت‌الشعاع قرار دهد. گمرک ایران اخیرا در بخشنامه‌ای به گمرک‌های اجرایی با اشاره به دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر که در آذرماه سال ۱۳۹۹ صادر شده بود، با توجه به بخشنامه بانک مرکزی در مورد تشخیص ظن پولشویی که برعهده گمرک گذاشته شده، برخی شاخص‌ها به عنوان مصادیق پولشویی را علام کرده است.

پنج نمونه اعلامی برای تشخیص پولشویی از سوی گمرک از این قرار است: 

- افراد کثیرالسفر در هر یک از مرزهای ورودی و خروجی با لحاظ سایر موارد ظن به پولشویی

-افراد مشکوک موضوع لیست تحریمی ارسالی از مرکز اطلاعات مالی

-افراد دارای سابقه در مراجع قضایی مندرج در سامانه قضایی

-اظهار ارزهای نامتعارف فاقد توجیه منطقی با لحاظ سایر ظن به پولشویی

-همراه داشتن مبلغ عمده ارز توسط یک شخص و تقسیم آن بین افراد جهت ورود به کشور

این چند نمونه به عنوان مثال مطرح شده و تشخیص سایر موارد بر عهده گمرک اجرایی گذاشته شده است.

این بخشنامه در حالی صادر شده که در سال ۱۳۹۷ و با توجه به شرایط ارزی و محدودیت‌هایی که وجود داشت، طی مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی دولت، شرایط ورود ارز تسهیل شد؛ به‌طوری که مقرر شد ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت و مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پولشویی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز باشد.

این در حالی است که در ادامه، همتی- رییس کل وقت بانک مرکزی- طی مکاتبه‌ای با وزارت کشور خواسته بود تا دستور لازم به مراجع ذیربط جهت تسهیل ورود ارز و طلا توسط بانک‌ها، صرافی‌ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی صادر شود که ظاهرا بعد از آن به نیروی انتظامی اعلام شد که واردات ارز بدون محدودیت صورت گیرد.

اعلام این سیاست جهت عدم ممانعت از ورود ارز و تاکید بر اظهار ارز از سوی مسافر بود و بانک مرکزی بر ورود ارز به ویژه اسکناس به کشور در شرایط تحریمی تاکید داشت و دستورالعمل ورود نامحدود ارز و طلا مصوب سران سه قوا، بار دیگر در سال گذشته تمدید شد.

بانک‌جهانی پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی آسیای شرقی را کاهش داد

بانک جهانی پیش‌بینی رشد خود برای شرق آسیا و اقیانوسیه برای سال ۲۰۲۲ را کاهش داد تا منعکس‌کننده تاثیر اقتصادی تهاجم روسیه به اوکراین باشد و هشدار داد که در صورت بدتر شدن شرایط منطقه ممکن است اوضاع بدتر شود.به گزارش بیزنس نیوز، این وام‌دهنده مستقر در واشنگتن در گزارشی در روز سه‌شنبه (۵ آوریل) گفت: انتظار دارد رشد سال ۲۰۲۲ در منطقه در حال توسعه شرق آسیا و اقیانوسیه (EAP) که شامل چین نیز می‌شود، ۵ درصد رشد کند که کمتر از پیش‌بینی ۵.۴ درصدی در اکتبر است.در صورت بدتر شدن شرایط و ضعیف‌تر شدن واکنش‌های سیاستی دولت، رشد می‌تواند تا ۴ درصد کاهش یابد.آدیتیا ماتو، اقتصاددان ارشد آسیای شرقی و اقیانوسیه بانک جهانی گفت: «منطقه با سه شوک مواجه است که تهدیدی برای تضعیف شتاب رشد آن است».جنگ بین روسیه و اوکراین که به گفته ماتو «جدی‌ترین خطر» برای چشم‌انداز رشد منطقه است، منجر به افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت، نوسانات مالی و کاهش اعتماد در سراسر جهان شده است.تهاجم روسیه به اوکراین نگران‌کننده‌تر است زیرا این منطقه همچنان با تاثیرات همه‌گیری کووید-۱۹، کاهش ساختاری در چین و تورم سریع‌تر که می‌تواند موجب انقباض سریع‌تر پولی ایالات‌متحده شود، دست و پنجه نرم می‌کند. تاثیر جنگ بر اقتصادهای شرق آسیا و اقیانوس آرام بر اساس قرار گرفتن در معرض آن و انعطاف‌پذیری آنها متفاوت است. پیش‌بینی می‌شود به استثنای چین، تولید در بقیه مناطق این حوزه در سال جاری ۴.۸ درصد افزایش یابد.

ایلان ماسک ۹.۲ درصد از سهام توییتر را ۳ میلیارد دلار خرید

ایلان ماسک، رییس تسلا اعلام کرد که ۹.۲ درصد از سهام توییتر را به ارزش نزدیک به ۳ میلیارد دلار خریداری کرده است و این اقدام، وی را به بزرگ‌ترین سهامدار سایت میکروبلاگینگ تبدیل کرد و باعث افزایش بیش از ۲۷ درصدی سهام این شرکت شد.ماسک، کاربر پرکار توییتر، از زمان پیوستن به این سایت در سال ۲۰۰۹ بیش از ۸۰ میلیون دنبال‌کننده دارد و با پیام‌های گاه‌به‌گاه کوتاه و جنجالی خود تاثیرات قابل‌توجهی بر بازارهای مالی می‌گذارد.پیش از این ماسک از طرفداران خود خواست تا نظراتشان را در مورد آزادی بیان در توییتر ابراز کنند. ماسک فکری جدی برای ایجاد یک پلتفرم رسانه اجتماعی جدید می‌کند و تعهد توییتر به آزادی بیان را زیر سوال می‌برد.نتایج سه ماهه اخیر توییتر و اضافه شدن کاربران کمتر از حد انتظار، سوالاتی را در مورد چشم‌انداز رشد آن ایجاد کرده است حتی اگر پروژه‌های بزرگی مانند اتاق‌های گفت‌وگوی صوتی و خبرنامه‌ها را برای پایان دادن به رکود طولانی‌مدت دنبال کند.به نقل از چاینا نیوز، مشخص شده است که ماسک دارای ۷۳.۵ میلیون سهام توییتر است.سهام توییتر با این خبر افزایش یافت و با ۲۷.۱ درصد افزایش به ۴۹.۹۷ دلار رسید. این سهام که در ۱۲ ماه گذشته تا پایان روز جمعه ۳۸ درصد کاهش یافته بود، روز دوشنبه ۸.۳۸ میلیارد دلار به ارزش بازار خود اضافه کرد که اکنون به ۳۹.۳ میلیارد دلار رسیده است.

 

ارسال نظر