ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو حذف شد

۱۴۰۱/۰۱/۱۶ - ۰۱:۵۵:۴۸
کد خبر: ۱۸۷۹۴۰
ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو حذف شد

رشد 7 تا 11 درصدی قیمت سکه و دلار در سال 1400

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه اعلام کرده که به توافق در مذاکرات وین نزدیک شده‌ایم و از طریق اروپا پیام خود را به امریکا منتقل کرده‌ایم. همچنین سخنگوی وزارت خارجه، اعلام کرده که تصمیم‌گیری در مورد نتایج نهایی احیای برجام در انتظار تصمیم دولت امریکاست تا نسبت به رفع تحریم‌های افراد حقیقی و سازمان‌های حقوقی تصمیم‌گیری کند. در این شرایط بازار همچنان منتظر توافق نهایی مذاکرات وین است و بازار ارز همچنان در شرایط با ثبات دو ماه اخیر قرار دارد و قیمت سکه نیز تحت تاثیر رشد قیمت اونس جهانی به 1929 دلار، افزایش یافته و به 12 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است. 

روز دوشنبه قیمت دلار در بازار آزاد 26960 تا 27200 تومان معامله شده و کارشناسان از تمایل بازار به کاهش قیمت‌ها خبر داده‌اند. زیرا با شروع اجرای بودجه دولت، و عرضه بیشتر دلار حاصل از رشد درآمد نفت، انتظار می‌رود که قیمت دلار نیز کاهش یابد. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی دوشنبه، ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ با ۳۷ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۲۵ هزار و ۲۹۵ تومان معامله شد.

قیمت فروش یورو با ۲ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۴۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۶۶ تومان اعلام شد.

علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۵۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۲۸۰ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۶۷۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۹۲۲ تومان اعلام شد.

همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۸۳۱ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۲۹۲ تومان معامله شد.

قیمت سکه دوشنبه، ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با افزایش ۱۷۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۹۲۸ دلار و ۴۱ سنت معامله شد.

    ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو حذف شد

معاون وزیر صمت از حذف ارز دولتی برای دارو خبر داد و گفت که هدف وزارت صمت کاهش ۵۰ درصدی ارزبری در این حوزه تا پایان سال است.

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم تفاهم نامه همکاری مشترک در راستای ارتقای صنعت غذا و دارو با ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: پیرو نام‌گذاری امسال، اولین جلسه کاری وزیر صمت با مجموعه معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد و در آن جلسه مکلف شدیم تا شاخص‌های صنعتی شدن تولید دانش بنیان و شاخص‌های دانش بنیان شدن تولیدات صنعتی را به عنوان دو راهبرد اصلی دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه ارزش واردات سالانه دارو حدود دو میلیارد دلار است، تصریح کرد: با همکاری با برخی از پتروشیمی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه داروهای بیوتکنولوژی و همچنین همکاری سه جانبه وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و دفتر صنایع غذایی و دارویی وزارت صمت، واردات دارو می‌تواند تا ۵۰ درصد، معادل یک میلیارد دلار کاهش یابد.

برادران با بیان اینکه بازارهای منطقه‌ای و بازارهای خوبی در سطح جهان برای داروهای با کیفیت ایرانی وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه تاکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو اختصاص می‌یافت ترجیح بر این بود که این ارزبری برای مصرف داخلی باشد. اما با توجه به حذف ارز ترجیحی و اعمال آن به روش‌های دیگر می‌توان از ظرفیت تولید دارویی کشور در بازاریابی صادراتی نیز استفاده کرد.

به گفته وی در تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت صمت و سازمان غذا و دارو مقرر شده هزینه‌های تحقیق و توسعه تا هفت درصد در قیمت‌گذاری محصولات اعمال شود که این مهم کمک می‌کند واحدهای صنعتی هزینه‌ بیشتری را جذب نیروهای دانش بنیان کنند. همچنین مقرر شده از ظرفیت شهرک‌های صنعتی استفاده شود.

    قیمت طلای جهانی

با توجه به اینکه داده‌های قوی از مشاغل ایالات متحده نگرانی‌های جنگ اوکراین را کاهش داده، قیمت طلا کاهش یافت.

صبح روز دوشنبه قیمت طلا در آسیا کاهش یافت. داده‌های قوی مشاغل در ایالات متحده انتظارات از سیاست‌های پولی شدیدتر ایالات متحده را افزایش داد و سود اوراق افزایش یافت و با وجود حمله روسیه به اوکراین که در ۲۴ فوریه آغاز شد، تقاضای این فلز امن جبران شد. معاملات آتی طلا تا ساعت ۹: ۱۲ صبح به وقت تهران با ۰.۱۲ درصد کاهش به ۱۹۲۱.۳۰ دلار رسید و تغییر اندکی داشت. روز دوشنبه دلار، که معمولاً نسبت به طلا معکوس حرکت می‌کند، کاهش یافت و سود اوراق خزانه داری ایالات متحده در کنار انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو ایالات متحده افزایش یافت.

گزارش مشاغل ایالات متحده که روز جمعه منتشر شد نیز قوی‌تر از حد انتظار بود. حقوق و دستمزد غیرکشاورزی تا ۴۳۱ هزار افزایش یافت، در حالی که نرخ بیکاری ۳.۶ درصد در ماه مارس بود. داده‌های جداگانه نشان داد که PMI برای ماه مارس ۵۷.۱ بود در حالی که PMI تولید ۵۸.۸ بود. این داده‌ها انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو سیاست‌های پولی را تشدید خواهد کرد، با قیمت‌گذاری اوراق آتی صندوق‌های فدرال رزرو تقریباً به نسبت چهار پنجم شانس افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره در ماه می‌۲۰۲۲ را تقویت کرد. سود اوراق دو ساله به بالاترین حد در سه سال گذشته و معادل ۲.۴۹۳۰ درصد رسید.

بانک مرکزی استرالیا تصمیم سیاسی خود را در روز سه‌شنبه و بانک مرکزی هند در روز جمعه اعلام خواهد کرد. کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان روز یکشنبه گفت که اتحادیه اروپا باید درباره ممنوعیت واردات گاز روسیه بحث کند. این در حالی است که اوکراین روسیه را به قتل عام در شهر بوچا متهم کرده که وزارت خارجه روسیه آن را رد کرده است.

تقاضای فیزیکی طلا در هند در طول هفته گذشته بهبود یافت در حالی که قیمت‌های داخلی در آستانه تعطیلات آخر هفته کاهش یافت. در چین، به عنوان مصرف‌کننده برتر، خریدها محدود شد در حالی که شانگهای جهت مهار آخرین شیوع کرونا، قرنطینه را تمدید کرد. همچنین گزارش شده است که این کشور نوع جدیدی از گونه اومیکرون را شناسایی کرده است. سایر فلزات گرانبها، نقره ۰.۱ درصد و پالادیوم ۲.۲ درصد افزایش یافت در حالی که پلاتین ۰.۱ درصد کاهش یافت.

قیمت طلا دوشنبه در اولین دقایق بازگشایی بازار ثابت بود اما روند کاهشی را در پیش گرفت زیرا بازدهی دلار و خزانه داری پس از اینکه گزارش حقوق و دستمزد ایالات‌متحده، انتظارات افزایش شدید نرخ را افزایش داد، کاهش یافت. اگرچه بحران اوکراین و گفت‌وگوها در مورد تحریم‌های بیشتر علیه روسیه از تقاضای پناهگاه امن حمایت کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در ساعت ۷ و ۴۴ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۶.۸۰ درصد کاهش به ۱۹۱۸ دلار و ۸۰ سنت رسید و در ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه صبح با کاهش ۸.۱۰ درصدی به ۱۹۱۷ دلار و ۵۰ سنت رسید.

در معاملات آتی امریکا نیز با ۰.۳۵ درصد کاهش به ۱۹۱۹ دلار و ۸۰ سنت رسید رسید و سپس با کاهش ۰.۴۲ درصدی به ۱۹۱۸ دلار و ۵۰ سنت رسید.

با افزایش بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده و انتظارات افزایش سریع نرخ بهره، دلار شروعی قوی در هفته داشت. دلار قوی‌تر باعث می‌شود طلا برای دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد، در حالی که بازدهی بالاتر، هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازده را افزایش می‌دهد.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد OANDA گفت: در حالی که درگیری در اروپای شرقی ممکن است باعث کاهش قیمت طلا شود، اکنون کاملا واضح است که ورودی‌های قیمت‌گذاری اصلی طلا تحت تاثیر بازدهی بالاتر امریکا و افزایش دلار امریکا قرار گرفته است.

داده‌ها نشان داد که نرخ بیکاری در ایالات‌متحده در ماه گذشته به کمترین میزان در دو سال اخیر و ۳.۶ درصد رسیده است و دستمزدها مجدد شتاب می‌گیرد سرمایه‌گذاران شرط می‌بندند که تصمیم فدرال رزرو برای مقابله با تورم افزایش شدید نرخ‌ بهره ۵۰ واحدی خواهد بود.

وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز اظهار کرد: طلا ممکن است به ۱۸۹۸ دلار سقوط کند زیرا سطح حمایتی خود را از ۱۹۲۴ دلار در هر اونس شکسته است.

در هند، تقاضای فیزیکی طلا هفته گذشته بهبود یافت زیرا قیمت‌های داخلی آخر هفته کاهش یافت، در حالی که خرید در چین به دلیل محدودیت‌های کرونایی کاهش یافت.

    رشد 7 تا 11 درصدی قیمت سکه و دلار  در سال 1400

در یازده ماه ابتدای سال 1400 نیز قیمت دلار نسبت به 11 ماه سال قبل 14.2 درصد و یورو 14.7 درصد افزایش داشته است. در طول یک سال منتهی به بهمن 1400 قیمت سکه طرح جدید 7.4 درصد، سکه طرح قدیم 8.8 درصد، دلار امریکا 11.1 درصد، یورو 4.2 درصد رشد داشته است.در یازده ماه اول سال 1400 نیز قیمت سکه طرح جدید نسبت به دوره مشابه سال 99 معادل 7.7 درصد و سکه طرح قدیم نسبت به دوره مشابه سال قبل 10.1 درصد رشد کرده است.

روند قیمت سکه در طول سال 1400 نشان می‌دهد که قیمت این دارایی از حدود 10 میلیون تومان در ابتدای سال به بیش از 12 میلیون و 600 هزار تومان در انتهای سال رسیده و طی این دوره حدود 2 میلیون تومان افزایش داشته است.

افت نسبی شاخص ارزی در روزهای ابتدایی سال جاری در حالی است که، بررسی نوسان شاخص ارزی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آن، نشان می‌دهد در این دوازده ماه، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور (بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی) کمتر از هزار تومان (۹۹۴ تومان) افزایش داشته است؛ به بیان دیگر بازدهی دلار در سالی که گذشت رقم ۴.۱۴ درصد بوده است.

این در حالی است که در سال قبل‌تر یعنی ۱۳۹۹، این تغییرات بسیار بیشتر از سال گذشته بوده است؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، بیش از ۸ هزار تومان افزایش نرخ داشته بود که معادل بازدهی ۵۱ درصدی در دوازده ماه سال ۱۳۹۹ بوده است. بنابراین شیب افزایشی شاخص ارزی در سالی که گذشت در مقایسه با سال قبل، بسیار کندتر شده است.

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید از فروردین ماه تا پایان بهمن ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۱۳ و ۱۱.۷ درصدی مواجه شده است.

در آمارهای اقتصادی بانک مرکزی تحولات متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید در 11 ماهه سال گذشته ثبت شده که متوسط قیمت فروش یک سکه بهار آزادی طرح قدیم و جدید در بازار آزاد تهران در فروردین ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۱۰ میلیون و ۴۹۳ هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان بوده است.

در اردیبهشت ماه نیز، متوسط نرخ فروش سکه طرح قدیم و جدید به ترتیب با ۷ و ۷.۶ درصد کاهش در مقایسه با ماه قبل مواجه شد و هر یک به‌طور متوسط با قیمت ۹ میلیون و ۷۵۶ هزار تومان و ۹ میلیون و ۹۵۷ هزار تومان فروخته شدند.

اما قیمت سکه در ماه بعد روند صعودی گرفت و به رقم ۱۰ میلیون تومان رسید و متوسط قیمت فروش سکه طرح قدیم و جدید تا مردادماه به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۳۲۴ هزار تومان رسید. پس از این، تا آبان ماه متوسط نرخ فروش سکه طرح قدیم در محدوده ۱۱ میلیون توان نوسان داشت و سکه طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۹۴ هزار تومان رسید.

در ماه‌های آذر و دی ۱۴۰۰، متوسط نرخ فروش سکه طرح قدیم و جدید در ۱۲ میلیون تومان باقی ماند و تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته قیمت سکه طرح قدیم به ۱۱ میلیون و ۸۶۷ هزار تومان و طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۳۸ هزار تومان رسید. بنابراین، متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید از فروردین ماه تا پایان بهمن ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۱۳ و ۱۱.۷ درصدی مواجه شده است.

از سوی دیگر، بیشترین قیمتی که سکه طرح قدیم و جدید در سال گذشته به فروش رفته، معادل ۱۲ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان است. این در حالی است که متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید از فروردین ماه تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۶۸.۵ و ۷۰.۸ درصد افزایش یافته است.

 

ارسال نظر