رشد 7 تا 11 درصدی قیمت سکه و دلار در سال 1400

۱۴۰۱/۰۱/۱۵ - ۰۲:۱۴:۳۶
کد خبر: ۱۸۷۸۹۶

گروه بانک و بیمه |

روند قیمت سکه در طول سال 1400 نشان می‌دهد که قیمت این دارایی از حدود 10 میلیون تومان در ابتدای سال به بیش از 12 میلیون و 600 هزار تومان در انتهای سال رسیده و طی این دوره حدود 2 میلیون تومان افزایش داشته است. 

براساس آمار بانک مرکزی، در طول یکسال منتهی به بهمن 1400 قیمت سکه طرح جدید 7.4 درصد، سکه طرح قدیم 8.8 درصد، دلار امریکا 11.1 درصد، یورو 4.2 درصد رشد داشته است. در یازده ماه اول سال 1400 نیز قیمت سکه طرح جدید نسبت به دوره مشابه سال 99 معادل 7.7 درصد و سکه طرح قدیم نسبت به دوره مشابه سال قبل 10.1 درصد رشد کرده است.  در یازده ماه ابتدای سال 1400 نیز قیمت دلار نسبت به 11 ماه سال قبل 14.2 درصد و یورو 14.7 درصد افزایش داشته است. 

افت نسبی شاخص ارزی در روزهای ابتدایی سال جاری در حالی است که، بررسی نوسان شاخص ارزی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آن، نشان می‌دهد در این دوازده ماه، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور (بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی) کمتر از هزار تومان (۹۹۴ تومان) افزایش داشته است؛ به بیان دیگر بازدهی دلار در سالی که گذشت رقم ۴.۱۴ درصد بوده است.

این در حالی است که در سال قبل‌تر یعنی ۱۳۹۹، این تغییرات بسیار بیشتر از سال گذشته بوده است؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، بیش از ۸ هزار تومان افزایش نرخ داشته بود که معادل بازدهی ۵۱ درصدی در دوازده ماه سال ۱۳۹۹ بوده است. بنابراین شیب افزایشی شاخص ارزی در سالی که گذشت در مقایسه با سال قبل، بسیار کندتر شده است.

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید از فروردین ماه تا پایان بهمن ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۱۳ و ۱۱.۷ درصدی مواجه شده است. در آمارهای اقتصادی بانک مرکزی تحولات متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید در 11 ماهه سال گذشته ثبت شده که متوسط قیمت فروش یک سکه بهار آزادی طرح قدیم و جدید در بازار آزاد تهران در فروردین ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۱۰ میلیون و ۴۹۳ هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان بوده است. 

در اردیبهشت ماه نیز، متوسط نرخ فروش سکه طرح قدیم و جدید به ترتیب با ۷ و ۷.۶ درصد کاهش در مقایسه با ماه قبل مواجه شد و هر یک به‌طور متوسط با قیمت ۹ میلیون و ۷۵۶ هزار تومان و ۹ میلیون و ۹۵۷ هزار تومان فروخته شدند. 

اما قیمت سکه در ماه بعد روند صعودی گرفت و به رقم ۱۰ میلیون تومان رسید و متوسط قیمت فروش سکه طرح قدیم و جدید تا مردادماه به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۳۲۴ هزار تومان رسید. پس از این، تا آبان ماه متوسط نرخ فروش سکه طرح قدیم در محدوده ۱۱ میلیون توان نوسان داشت و سکه طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۹۴ هزار تومان رسید.

در ماه‌های آذر و دی ۱۴۰۰، متوسط نرخ فروش سکه طرح قدیم و جدید در ۱۲ میلیون تومان باقی ماند و تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته قیمت سکه طرح قدیم به ۱۱ میلیون و ۸۶۷ هزار تومان و طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۳۸ هزار تومان رسید. بنابراین، متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید از فروردین ماه تا پایان بهمن ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۱۳ و ۱۱.۷ درصدی مواجه شده است. 

از سوی دیگر، بیشترین قیمتی که سکه طرح قدیم و جدید در سال گذشته به فروش رفته، معادل ۱۲ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان است. این در حالی است که متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید از فروردین ماه تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۶۸.۵ و ۷۰.۸ درصد افزایش یافته است.

 

ارسال نظر