کاهش قیمت سکه و طلا در نخستین روز فعالیت بازار تهران

۱۴۰۱/۰۱/۱۵ - ۰۲:۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۸۷۸۹۴
کاهش قیمت سکه و طلا در نخستین روز فعالیت بازار تهران

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

قیمت دلار در روز 14 فروردین 1401 به قیمت 26800 تا 27200 تومان و درهم 7330 تومان معامله شد و به دنبال کاهش قیمت اونس جهانی طلا به 1925 دلار، سکه به 12 میلیون و 550 هزار تومان رسید. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 25هزار و 236 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و‌ 985 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28هزار و 527 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28هزار و 244 تومان اعلام شده است.

قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون و 251هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12میلیون و 450هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 12میلیون و 300هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7میلیون و ‌250هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4میلیون و 50هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2میلیون و 450هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 675هزار تومان و هر مثقال طلا، 5میلیون و 420هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. بازار ارز و طلا که در چند ماه اخیر روند با ثباتی را به خود گرفته و تحت تاثیر مذاکرات وین، افزایش درآمد ارزی کشور و سیاست‌های مختلف بانکی و ارزی کشور بوده است، در روزهای اخیر روند با ثبات اسفند ماه را با افزایش اندک در نرخ دلار و طلا حفظ کرده است.

در روزهای اخیر با کاهش اونس جهانی طلا به 1924 دلار، و افزایش قیمت دلار، قیمت سکه به 12 میلیون و 600 هزار تومان و قیمت دلار به 27 هزار تا 27200 تومان رسیده است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی پنجشنبه، یازدهم فروردین ۱۴۰۱ بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۲۵ هزار و ۲۸۱ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با ۶ تومان افزایش نسبت به روز گذشته با ۲۸ هزار و ۵۴۱ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۲۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۵۷ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۹۳۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۱۶۰ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۸۳۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۸۸ تومان اعلام شد.

همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۱۶ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۸۴۱ تومان معامله شد. سکه طرح جدید در ابتدای هفته گذشته و با شروع به کار واحدهای صنفی به‌طور متوسط با بهای ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد، در روزهای بعد قیمت سکه طرح جدید همواره در بازه قیمتی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نوسان بود. در هفته دوم فروردین ماه و با پایان تعطیلات نوروزی هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازه قیمتی یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۵۵ هزار تومان افت و خیز داشت اما در مجموع می‌توان گفت که در طول هفته گذشته سیر صعودی آرامی را در پیش گرفته بود.

کارشناسان معتقدند که مذاکرات وین، سرنوشت جنگ روسیه با اوکراین، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و کسری بودجه، مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بازار ارز در سال جدید خواهند بود و نرخ ارز در سال جدید کمتر از ۲۳ هزار تومان نخواهد شد. نرخ دلار در سال ۱۴۰۰ در بازه ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی نوسان داشت. حداقل نرخ دلار بازار آزاد در سال گذشته در اردیبهشت‌ماه حدود ۲۱ هزار تومان و بیشترین نرخ دلار نیز در آبان‌ماه نزدیک به ۳۰ هزار تومان بود. امریکا می‌گوید که «اختلافات اندک ولی بسیار مهمی» مانع از توافق نهایی وین با ایران شده است. رویترز نوشت: «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در نشست خبری خود با خبرنگاران در ارتباط با وضعیت توافق هسته‌ای وین اعلام کرد که «اختلافات اندک ولی بسیار مهمی» مانع از توافق نهایی است.

    روند قیمت‌ها در 1401

فعالان بازار ارز با شروع سال جدید و در نخستین روز کاری، شاهد رشد شاخص ارزی بودند ولی در ادامه هفته، روند نزولی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی و مجاز را نظاره‌گر بودند. بررسی شش روز فعالیت بازار ارز در نخستین هفته کاری سال جدید نشان می‌دهد در این مدت و در اولین روز هفته (شنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۱)، در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار امریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۵۱۷۳ تومان و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار امریکا در بازار ارز نیز با افزایش نسبت به روز کاری پایانی سال قبل، به رقم ۲۵۴۲۶ تومان رسید. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۳۲۷ تومان تعیین شد و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۸۶۱۲ تومان رسید. در ششمین و آخرین روز هفته (پنجشنبه ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۱) میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار امریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۵۰۲۹ تومان و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار امریکا در بازار ارز نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل، به رقم ۲۵۲۸۱ تومان رسید. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۲۵۷ تومان تعیین شد و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۸۵۴۱ تومان رسیده است که نسبت به روز کاری قبل، ارزان‌تر شده بود.

بنابراین با پایان نخستین هفته کاری بازار ارز در سال جدید، میانگین نرخ فروش هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور با افت حدود ۱۵۰ تومانی و میانگین نرخ فروش هر اسکناس یورو نیز در این صرافی‌ها با کاهش ۷۱ تومانی همراه شد.

    سال ۱۴۰۰؛ رشد قیمت دلار  کمتر از هزار تومان شد

افت نسبی شاخص ارزی در روزهای ابتدایی سال جاری در حالی است که، بررسی نوسان شاخص ارزی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آن، نشان می‌دهد در این دوازده ماه، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور (بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی) کمتر از هزار تومان (۹۹۴ تومان) افزایش داشته است؛ به بیان دیگر بازدهی دلار در سالی که گذشت رقم ۴.۱۴ درصد بوده است. این در حالی است که در سال قبل‌تر یعنی ۱۳۹۹، این تغییرات بسیار بیشتر از سال گذشته بوده است؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، بیش از ۸ هزار تومان افزایش نرخ داشته بود که معادل بازدهی ۵۱ درصدی در دوازده ماه سال ۱۳۹۹ بوده است. بنابراین شیب افزایشی شاخص ارزی در سالی که گذشت در مقایسه با سال قبل، بسیار کندتر شده است.

قیمت سکه طرح جدید در هفته دوم سال ۱۴۰۱ و شروع فعالیت واحدها در میانه کانال ۱۲ میلیون تومان در نوسان بود و با توجه به کاهش معاملات، حباب سکه از ۵۰۰ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان رسید. سکه طرح جدید در ابتدای هفته گذشته و با شروع به کار واحدهای صنفی به‌طور متوسط با بهای ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد، در روزهای بعد قیمت سکه طرح جدید همواره در بازه قیمتی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نوسان بود. در هفته دوم فروردین ماه و با پایان تعطیلات نوروزی هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازه قیمتی یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۵۵ هزار تومان افت و خیز داشت اما در مجموع می‌توان گفت که در طول هفته گذشته سیر صعودی آرامی را در پیش گرفته بود. در این بازه زمانی هر مثقال طلا آب شده در محدوده قیمتی پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون و ۴۳۰ هزار تومان معامله می‌شد و اگر چه در ابتدای هفته سیر صعودی در پیش گرفت اما در روزهای پایانی هفته دوباره بر مدار نزول حرکت کرد. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تحولات بازار طلا در هفته دوم فروردین ماه گفت: پس از تعطیلات یک هفته‌ای سال ۱۴۰۱ در هفته دوم سال اگرچه بازار اصلی طلا و جواهر در تهران تعطیل بود اما بخشی از بازارها فعال شدند و برخی از واحدهای صنفی در سطح کشور فعالیت خود را در سال جدید آغاز کردند. «محمد کشتی‌آرای» اظهار داشت: دو اتفاق مهم در هفته گذشته رخ داد؛ رخداد نخست نوسانات اونس جهانی بود که با توجه به تحولات سیاسی اوراسیا یعنی جنگ روسیه و اوکراین موجب تغییر بهای اونس جهانی شد. در هفته گذشته قیمت اونس جهانی به بهای کمتر از یک هزار و ۹۰۰ دلار رسید اما در مجموع نوسان ۵۰ دلاری را ثبت کرد. به‌طور متوسط در هفته گذشته ۳۶ دلار کاهش قیمت را نسبت به ابتدای هفته داشتیم و روز پنجشنبه قیمت هر اونس به یک هزار و ۹۲۲ دلار رسید که کاهش ۲۶ دلاری نسبت به ابتدای هفته داشت. با توجه به کاهش تقاضا حباب انواع سکه هفته گذشته کاهش بود اما با توجه به اینکه قیمت جهانی طلا کاهش داشت انتظار افت بها را داشتیم اما چنین اتفاقی رخ نداد و به این علت بود که نرخ ارز سیر صعودی را در پیش گرفت و افزایش قیمت ارز مانع کاهش قیمت طلا و سکه در نتیجه افزایش بهای انواع سکه شد. دو متغیر اصلی قیمت طلا و سکه در هفته گذشته بحث جنگ اوکراین و روسیه و عامل دیگر قیمت ارز بود که تحت تاثیر مذاکرات وین قرار داشت. در هفته گذشته بسیاری از صرافی‌ها و واحدها تعطیل بودند در نتیجه قیمت ارز حدود یک هزار تومان افزایش نرخ داشت و دلار از ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسید که این قیمت بر قیمت طلا و سکه تاثیر گذاشت. در روزهای پایانی سال گذشته با توجه به تقاضایی که برای خرید سکه وجود داشت حباب هر قطعه سکه تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشت اما در دو هفته ابتدای سال جدید با توجه به کاهش تقاضا حباب سکه کاهش یافت و در آخرین معاملات بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان حباب داشت. معاملات در دو هفته گذشته در جریان بود و امیدواریم با پایان تعطیلات از روز یکشنبه و تعیین بهای اونس جهانی طلا و ارز موجب ساماندهی قیمت انواع سکه و طلا شود اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت‌ها در هفته‌های آینده چطور خواهد بود. بررسی روند دلار در بازار آزاد سال گذشته نشان می‌دهد نرخ دلار از ابتدای سال تا اردیبهشت‌ماه در حال کاهش بوده و پس از آن از اردیبهشت تا آبان، روند صعودی را پشت سر گذاشته است.

 

ارسال نظر