افزایش قیمت طلا و سکه به دنبال رشد تقاضای شب عید

۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۰۵:۲۴:۳۷
کد خبر: ۱۸۷۷۸۰

گروه بانک و بیمه |

روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفندماه 1400 قیمت دلار در بازار آزاد به 26200 تومان رسید و با اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1930 دلار، سکه با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۳۲ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۹۳۰ دلار و ۳۵ سنت معامله شد. رشد بهای اونس جهانی طلا پس از جنگ روسیه و اوکراین رکورد جدیدی را ثبت کرد و این امر بر قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت فلز زرد در داخل کشور شده است. سکه طرح جدید در هفته‌های اخیر در کانال ۱۱ و ۱۲ میلیون تومان نوسان داشته است.

    مقاومت قیمت دلار

 در کانال ۲۴ هزار تومان 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (سه‌شنبه، ۲۴ اسفندماه) با ۳۴۹ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۴ هزار و ۷۶۳ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با افزایش ۴۳۱ تومانی نسبت به روز گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۴۰ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۵۱۷تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۷۶۱ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۵۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۲۷۴ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۴۱۲ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۶ هزار و ۶۵۲ تومان اعلام شد.

همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۲۸۹ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۹۴۳ تومان معامله شد. افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خردادماه وارد کانال ۲۶‌ هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای دی ماه (۲۷ دی ماه) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. البته نرخ دلار از ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان دارد. در حالی که سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا در آستانه افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش یافته و در شرایطی که امیدها به پیشرفت در مذاکرات آتش بس بین اوکراین و روسیه سبب کاهش اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد روز سه شنبه شاهد کاهش بود. قیمت هر اونس طلا با 0.95 درصد کاهش به 1932 دلار و 43 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه آوریل هم با 1.35 درصد کاهش به 1934 دلار و 30 سنت رسید. سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا روز دوشنبه و در آستانه افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو به بالاترین رقم 2 سال و نیم گذشته رسید. احتمالا در پایان نشست این هفته بانک مرکزی امریکا نرخ بهره برای اولین‌بار طی 3 سال گذشته افزایش خواهد یافت. طلا به‌شدت نسبت به هرگونه افزایش نرخ بهره در امریکا حساس است زیرا افزایش نرخ بهره هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بالا می‌برد.

هیات‌های مذاکره‌کننده روسی و اوکراینی روز دوشنبه چهارمین دور مذاکرات خود را به صورت ویدئویی انجام دادند اما هنوز هیچ پیشرفتی در این دور گزارش نشده است. قرار است گفت‌وگوها هم ادامه پیدا کند. قیمت فلز پالادیوم که در تولید خودروهای سازگار با محیط زیست استفاده بالایی دارد پس از کاهش بیش از 15 درصدی در جلسه قبل نیز یک درصد افت کرد و به 2363 دلار و 6 سنت رسید. شرکت معدنی نورنیکل روسیه، بزرگ‌ترین سهامدار شرکت آربی‌سی‌تی‌وی این کشور روز شنبه اعلام کرد این شرکت توانسته راه‌های جایگزینی را برای عرضه پالادیوم تولیدی خود به بازارهای جهانی با وجود مشکلات لجستیکی ناشی از تحریم‌های غرب پیدا کند.

 

ارسال نظر