بی‌نتیجه ماندن گزارش کارشناسی مدیریت ارز ترجیحی در صحن مجلس

۱۴۰۰/۱۲/۲۳ - ۰۲:۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۸۷۷۱۲
بی‌نتیجه ماندن گزارش کارشناسی مدیریت ارز ترجیحی در صحن مجلس

گروه بانک و بیمه |

رییس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد یکی از نمایندگان به جای پیشنهاد کارشناسی کمیسیون تلفیق در مجلس رای آورد، گفت: پیشنهاد تلفیق به شکلی بود که هم مساله ارز ۴۲۰۰ و هم مساله نرخ تسعیر ارز را مدیریت می‌کرد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رییس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص شرایط و تغییرات در پرداخت یا حذف ارز ترجیحی در سال آینده گفت: در کمیسیون تلفیق یک کار کارشناسی در این خصوص انجام و یک گزارش برای صحن مجلس آماده شد.وی افزود: این گزارش به شکلی بود که هم مساله ارز 4200 و هم مساله نرخ تسعیر ارز که بر مبنای ETS در نظر گرفته شده بود را مدیریت می‌کرد. براساس این گزارش، دولت ارز 4200 تومانی را با فروش کالاها به نرخ ترجیحی از مردم دریافت می‌کرد و 18 هزار و 800 هزار تومان نیز که مابه‌التفاوت ارز ترجیحی با نرخ ETS بود از محل 250 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده جبران می‌شد. حاجی‌بابایی تاکید کرد: در نتیجه اگر این پیشنهاد اجرایی می‌شد، مردم می‌توانستند همچنان از ارز ترجیحی استفاده کنند و پایه پولی نیز افزایش نمی‌یافت. این پیشنهاد کمیسیون تلفیق بود.یکی از نمایندگان مجلس نیز پیشنهادی ارایه کرد که این پیشنهاد رای آورد. زاویه نگاه کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد متفاوت بود. در واقع این پیشنهاد با آنچه که در کمیسیون تلفیق مصوب شده بود تفاوت داشت. رییس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس قصد ندارد تا توپ را در زمین دولت بیندازد، گفت: تلاش مجلس این است که در سال 1401 جلوی دلالی‌ها گرفته شود و ارز ترجیحی به صورت مستقیم با مردم در ارتباط باشد اما شرط آن نیز این است که گرانی‌ها در سال 1401 رخ ندهد. وی گفت: پیشنهادی که در مجلس داده شد با یک نگاه خیرخواهانه به تصویب رسید و باید دید که مورد تایید شورای نگهبان قرار خواهد گرفت یا خیر. نگاه مجلس این بوده است که در عین حذف واسطه‌ها و دلالی‌ها در سال آینده معیشت مردم نیز حفظ شود. مجلس به همکاری با دولت اعتقاد دارد.

     بیشترین ارز نیمایی را کدام کالا اساسی  گرفت؟

از سوی دیگر، واردات برنج در سال جاری به بیش از ۱.۱ میلیارد دلار رسیده که بیشترین حجم کالای وارداتی با ارز غیرترجیحی و به عبارتی نیمایی است. به گزارش ایسنا، بررسی روند واردات برنج در ۱۱ ماهه امسال از این حکایت دارد که در این مدت یک میلیون و ۳۵۸ هزار و ۵۷۷ تن و به ارزش یک میلیارد و ۱۵۷ میلیون و ۷۷ هزار و ۳۱۹ دلار از گمرک ترخیص شده است.

واردات برنج در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۴۹ درصدی در وزن و ۴۰ درصدی در ارزش همراه بوده است.برنج از جمله اقلام اساسی است که از حدود دو سال قبل از لیست ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده و با ارز نیمایی که نزدیک به بازار آزاد است، وارد می‌شود. گزارش واردات آن نشان می‌دهد که در سال جاری بیشترین ارز نیمایی را بین اقلام اساسی دریافت کرده است.

در ۱۱ ماهه امسال ۲۷.۶ میلیون تن به ارزش ۱۷.۵ میلیارد دلار کالایی اساسی از گمرک ترخیص و وارد کشور شده که حدود ۲۴ میلیون تن به ارزش ۱۳.۶ میلیارد دلار با ارز ترجیحی بوده و مابقی نیمایی است. حجم واردات کالای اساسی با ارز نیمایی ۳.۵ میلیون تن به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار بوده که ۲۰ درصد در وزن و ارزش نسبت به مدت مشابه رشد داشته است. از این میزان واردات کالای اساسی با ارز نیمایی، ۳۷ درصد از وزن و ۲۸.۹ درصد ارزش به واردات برنج اختصاص دارد.

گرچه واردات برنج در سال جاری رشد داشته ولی افزایش قیمت آن در داخل نیز قابل توجه و روبه رشد بوده است؛ به‌طوری که گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در بهمن ماه امسال قیمت هر کیلو برنج خارجی از ۳۵ هزار تومان هم گذشته است و متوسط قیمت آن نسبت پارسال بیش از ۲۷ درصد گران شده است. برنج ایرانی که در چند ماه گذشته روند رو به رشد قیمت داشته و گزارش‌های بازار نشان از قیمت حدود ۹۰ هزار تومانی آن داشت، طبق آمار مرکز آمار نسبت به سال گذشته حدود ۹۵ درصد گران شده است.

 

ارسال نظر