افت 80 دلاری قیمت اونس جهانی طلا

۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۰۲:۰۴:۰۲
کد خبر: ۱۸۷۶۰۷
افت 80 دلاری قیمت اونس جهانی طلا

گروه بانک و بیمه |

روز چهارشنبه 18 اسفند 1400 در یک تجربه کم نظیر، قیمت اونس جهانی طلا که تا 2065 دلار بالا رفته بود به تدریج و طی چند ساعت به زیر 2000 دلار رسید و در ساعات عصر به 1982 دلار رسید و بیش از 80 دلار در یک روز کاهش داشت. فعالان بازار می‌گویند که رایزنی‌ها و مذاکرات و میانجیگری‌های مختلف پیرامون جنگ اوکراین، عامل عمده در کاهش قیمت طلا بوده است.همچنین در بازار آزاد هر دلار امریکا 25 هزار و 200 تومان و درهم امارات 6 هزار و 970 تومان معامله شد و متاثر از کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت طلا نرخ سکه که تا 12 میلیون و 320 هزار تومان بالا رفته بود به 12 میلیون تومان کاهش یافت. فعالان بازار ارز در هجدهمین روز از آخرین ماه سال، نظاره‌گر افت معنادار قیمت ارزهایی همچون دلار و یورو هستند.کاهش قیمت‌ها در بازار ارز در شرایطی است که در چند ماه اخیر با تدابیر بانک مرکزی و تسهیل تجارت خارجی کشور، روند عرضه ارز به سامانه نیما و بازار متشکل ارزی بیش از پیش تقویت شده است. به گونه‌ای که صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی اخیرا با اشاره به تامین ارز ۵۰ میلیارد دلاری از ابتدای امسال تاکنون اظهار داشت: «حجم معاملات بازار متشکل ارزی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱.۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته رشد ۳ تا ۴ برابری داشته است، همچنین حجم‌ معاملات در سامانه نیما نیز ۲۶ میلیارد دلار در سال جاری بوده است.» رییس کل بانک مرکزی همچنین گفت: «در حال حاضر در بهترین وضعیت ذخائر ارزی کشور قرارداریم و همه نیازهای واقعی ارزی کشور باید احصا و با همکاری دستگاه‌های مختلف از طریق این سامانه پوشش داده شود، چرا که هیچ مشکلی در تامین ارز وجود ندارد.» بنابراین آمارهای مذکور بیان‌گر افزایش عرضه ارز به صورت حواله و اسکناس، در سال جاری است. روندی که در فضای کاهش انتظارات تورمی و هیجانات در بازار ارز، منجر به پیشی گرفتن سمت عرضه در برابر تقاضا شده است و در نهایت به افت معنادر شاخص ارزی و بهای سایر ارزها شده است.

   کاهش اندک قیمت دلار  در کانال ۲۴ هزار تومان

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (چهارشنبه، ۱۸ اسفندماه) با ۵۸ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۲۴ هزار و ۴۹۱ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با افزایش ۳۸۱ تومانی نسبت به روز گذشته برابر با ۲۷ هزار و ۳۷۶ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۲۴۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۱۰۴ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۱۵۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۳۷۲ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۲۸۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۶ هزار و ۵۱۹ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۱۸۸ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۶۸ تومان معامله شد.افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خردادماه وارد کانال ۲۶‌هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای دی ماه (۲۷ دی ماه) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. البته نرخ دلار از ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان دارد.

    سکه ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان شد 

قیمت سکه (چهارشنبه، ۱۸ اسفندماه) در بازار تهران با افزایش ۱۳۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به بهای ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۳۲۶ هزار تومان شد.

     اونس جهانی طلا نیز با قیمت ۲ هزار دلار  و ۱۸سنت معامله شد

رشد بهای اونس جهانی طلا پس از جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش فلز زرد در داخل کشور شده است. سکه طرح جدید در هفته‌های اخیر در کانال ۱۱ و ۱۲ میلیون تومان نوسان داشته است.

      حذف دلار از تجارت دو کشور روسیه و ترکیه

روسای جمهور ترکیه و روسیه در یک مکالمه تلفنی ضمن تأکید بر ادامه روابط اقتصادی دو کشور اعلام کردند آنکارا و مسکو می‌توانند از دلار، یورو، روبل، طلا و یوان برای تجارت استفاده کنند. به‌گزارش راشاتودی، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش برای تجارت با روسیه می‌تواند از روبل استفاده کند.وی در یک گفت‌وگوی تلفنی یک ساعته با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه گفت آنکارا و مسکو می‌توانند از دلار، یورو، روبل، طلا و یوان برای تجارت استفاده کنند.پوتین و اردوغان درمورد مساله اوکراین و مشکلات اقتصادی به وجودآمده از تحریم‌های اتحادیه اروپا و امریکا علیه روسیه گفت‌وگو کردند.اردوغان بر اهمیت حفظ رابطه با مسکو تاکید کرد و پوتین هم گفت به 30 کشتی حامل روغن آفتابگردان و گندم که در حال حاضر در دریای آزوف به سر می‌برد دستور می‌دهد به سمت ترکیه بروند.روسیه یکی از شرکای تجاری اصلی ترکیه است. ترکیه در دسامبر سال گذشته میلادی بیش‌از نیم میلیارد دلار کالا به روسیه صادر کرده است. روسیه در 2019، 16.4 میلیارد دلار کالا به ترکیه صادر کرده بود که بیشتر این صادرات را محصولات پالایش‌شده نفتی، نفت خام و گندم تشکیل می‌داد. تجارت بین 2 کشور سالانه ده‌ درصد رشد دارد.وزیر بازرگانی ترکیه در ماه اوت سال گذشته میلادی گفت آنکارا مصمم است تجارت دوجانبه با روسیه را به 100 میلیارد دلار در سال برساند.قیمت هر اونس طلا با ۰.۲۸ درصد افزایش به ۲۰۵۶ دلار و ۵۰ سنت رسید.به گزارش رویترز، در حالی که امریکا و انگلیس اعلام کرده‌اند خرید نفت از مسکو را متوقف می‌کنند و در شرایطی که سرمایه‌گذاران به دلیل نگرانی از احتمال تشدید جنگ اوکراین به سرمایه‌گذاری در بازار طلا روی آورده‌اند، قیمت فلز زرد شاهد افزایش بود.قیمت هر اونس طلا با 0.28 درصد افزایش به 2056 دلار و 50 سنت رسید. این رقم با بالاترین رقم ثبت شده در تاریخ بازار طلا در اوت 2020 یعنی 2072 دلار و 50 سنت فاصله چندانی ندارد. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه آوریل هم با 1.04 درصد افزایش به 2064 دلار و 50 سنت رسید. در همین حال نگرانی‌ها از کاهش عرضه پالادیوم روسیه به دلیل تحریم‌های غرب سبب شده تا قیمت این فلز گرانبها در نزدیکی بالاترین رقم‌های تاریخی خود باقی بماند. به گفته اوله هانسن تحلیلگر ساکسوبانک، در صورتی که بازار با کمبود پالادیوم مواجه شود، خودروسازان برای حفظ تولید خود حاضر خواهند بود هر قیمتی برای خرید این فلز پرداخت کنند. پالادیوم در ساخت خودروهای سازگار با محیط زیست استفاده بالایی دارد و قیمت آن از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از 60 درصد رشد داشته است. دیوید مگر تحلیلگر بازار طلا در موسسه‌های ریج در این باره گفت: «بالا رفتن قیمت‌های انرژی، غلات و فلزات پایه موجب شده تا فشارهای تورمی به‌شدت افزایش یابد و همین عامل به رشد قیمت طلا کمک کند.» وی افزود: «به علاوه، با توجه به افت شاخص‌ها در بازارهای بورس ما شاهد هجوم سرمایه‌گذاران به بازار طلا برای سرمایه‌گذاری امن هستیم.»بالا رفتن قیمت نفت و تشدید جنگ اوکراین سبب شده تا در هفته‌های اخیر اشتها برای خرید دارایی‌های پرریسک به‌شدت کاهش یابد.طلا که از ابتدای امسال تاکنون بیش از 12 درصد افزایش قیمت داشته در هنگام بروز تنش‌های ژئوپلتیک و افزایش تورم به محلی امن برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود.

 

ارسال نظر