دبیرکل کانون صرافان: دلار به کمتر از ۲۳ هزار تومان نمی‌رسد

۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۰۲:۰۵:۳۹
کد خبر: ۱۸۷۴۵۴
دبیرکل کانون صرافان: دلار به کمتر از ۲۳ هزار تومان نمی‌رسد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز جمعه 13 اسفند 1400 قیمت دلار در بازار آزاد متاثر از اخبار مثبت مذاکرات وین و نزدیک شدن به توافق، کاهش یافته و به 25640 تومان کاهش یافت. همچنین اونس جهانی طلا به خاطر جنگ روسیه علیه اوکراین، به 1935 دلار افزایش یافته و متاثر از کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت سکه نیز به 11 میلیون و 925 هزار تومان رسیده است.  کارشناسان معتقدند که کاهش قیمت دلار بعد از توافق در مذاکرات وین ادامه دارد اما به دلیل اعلام نرخ 23 هزار تومان در بودجه 1401، این کاهش تا 23 هزار تومان است و کمتر از 23 هزار تومان نخواهد شد. 

    پیش‌بینی دبیرکل کانون صرافان  از نرخ دلار

دبیرکل کانون صرافان معتقد است که با توجه به بسته شدن بودجه سال آینده با دلار ۲۳ هزار تومانی، در صورت تداوم روند نزولی در بازار ارز هم نرخ دلار به کمتر از ۲۳ هزار تومان نمی‌رسد.  سعید مجتهدی با بیان اینکه روند بازار ارز در ماه‌های اخیر نزولی بوده است، اظهار کرد: در سه ماهه اخیر، قیمت دلار از ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده و در صرافی‌ها نیز به ۲۴ هزار تومان رسیده است. 

وی منشأ روند نزولی بازار ارز را در عواملی همچون افزایش قیمت نفت، نتایج امیدوارکننده از مذاکرات وین، جدی شدن رفع تحریم‌ها و نظایر آن دانست و گفت: با توجه به اینکه نرخ دلار در بودجه سال آینده ۲۳ هزار تومان بسته شده، بنابراین احتمال اینکه نرخ دلار به پایین‌تر از ۲۳ هزار تومان برسد، بسیار کم است.  دبیرکل کانون صرافان درباره پیش‌بینی خود از نرخ دلار نیز تاکید کرد: در شرایطی که بودجه سال آینده با دلار ۲۳ هزار تومانی بسته شده است، در صورت تداوم روند نزولی در بازار ارز هم نرخ دلار به کمتر از ۲۳ هزار تومان نمی‌رسد. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی پنجشنبه، دوازدهم اسفندماه با ۶ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۴ هزار و ۶۰۱ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو در ساعت ۱۴ با افزایش قیمت ۲۸ تومانی نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۷ هزار و ۷۳۲تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۳۵۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۴۵۶ هزار تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۲۸۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۵۰۸ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۹۷۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۲۲۲ تومان اعلام شد.

همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۱۷۴ تومان معامله شد. افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خردادماه وارد کانال ۲۶‌هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای دی ماه (۲۷ دی ماه) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. البته نرخ دلار از ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان دارد. قیمت سکه (پنجشنبه، دوازدهم اسفندماه) در بازار تهران با ۳۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به بهای ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۴۲۰ تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۲۱۳ هزار تومان شد. اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۹۳۱ دلار و ۶ سنت معامله شد.

    حباب سکه ۱۸۰ هزار تومان شد

در هفته گذشته قیمت انواع سکه و طلا در بازار تقریبا با نوسان کمی همراه بود و معاملات نیز بوی عید گرفته و جنبه مصرفی داشت و بر این اساس حباب سکه ۱۸۰ هزار تومان شد.  بررسی بازار سکه و طلا در هفته دوم اسفندماه حاکی از این است که قیمت سکه و طلا در ابتدای هفته در مقایسه با هفته قبل کاهشی بود و در ادامه ثبات نسبی را در بازار شاهد بودیم. سکه طرح جدید روز ابتدایی هفته را با کاهش ۳۲۰ هزار تومانی آغاز کرد و روز بعد با افزایش ۲۰ هزار تومانی به قیمت ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسید.

«محمد کشتی‌آرای» نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تحولات بازار سکه و طلا گفت: قیمت اونس جهانی همچنان تحت تاثیر بحران اوکراین است و در هفته گذشته با ۴۲ دلار افزایش هفتگی روز گذشته به یک هزار و ۹۳۲ دلار رسید. برخلاف افزایش بهای اونس جهانی نرخ ارز همچنان از ثبات نسبی برخوردار بوده است و در مجموع قیمت طلا و سکه با نوسان کمی همراه بوده است.در این روزها افزایش تقاضا برای خرید انواع سکه موجب افزایش حباب سکه شده است و سکه روز پنجشنبه با ۱۸۰ هزار تومان حباب ۳۰ هزار تومان افزایش حباب داشته است.نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه وضعیت معاملات در هفته گذشته خوب بوده است گفت: می‌توان گفت بوی عید گرفته است و به همین دلیل تقاضا برای خرید انواع سکه افزایش داشته و این به دلیل رشد تقاضا در روزهای پایانی سال است.وی وضعیت بازار طلا را به دلیل جنگ اوکراین و روسیه و مذاکرات وین مثبت پیش‌بینی کرد اما چون در ماه‌های گذشته نرخ ارز مدیریت می‌شود قیمت‌ فلز زرد در داخل کشور باثبات است. این مقام صنفی گفت: سرمایه‌گذاری در بازار طلا همچون بخش‌های دیگر با احتیاط انجام می‌شود و بیشتر ین سودی که در سال گذشته نصیب سرمایه‌گذاران شده سود بانکی ۲۰ درصدی بوده و طلا و سکه و ارز این بازدهی را نداشته است و داد و ستدها در بازار طلا جنبه مصرفی دارد.

    اصرار کمیسیون تلفیق  بر حذف نشدن ارز ترجیحی در سال آینده

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از مصوبات این کمیسیون برای خرید سربازی مشمولان غایب کشور، اصلاح مالیات مضاعف بر سیگار، معافیت مالیاتی هنرمندان و همچنین اصرار بر مصوبه قبلی این کمیسیون برای حذف نشدن ارز ترجیحی در سال آینده خبر داد. رحیم زارع با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ برای بررسی موارد ارجاعی از صحن علنی گفت: کمیسیون تلفیق نشستی برای بررسی موارد ارجاعی از صحن علنی مربوط به بخش‌های درآمدی بودجه ۱۴۰۱ تشکیل داد. بند الحاقی ۲- دولت و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ /۷/ ۱۳۸۶ از جمله بانک مرکزی، مجاز به تخصیص، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گازی و سایر منابع به غیر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ای.تی.اس) نیستند. به منظور پایش (کنترل) بازار ارز، بانک مرکزی مجاز است نسبت به عرضه ارز به نرخ حداکثر دو درصد (۲%) کمتر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ای.تی.اس) اقدام نماید. در بند الحاقی ۱ مربوط به بخش هزینه‌ای این تبصره آمده است: معادل مبلغ ۹ میلیارد دلار موضوع ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون برای تأمین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و براساس نرخ ارز ترجیحی اختصاص می‌یابد. پس از صدور تضمین توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک‌های عامل مکلفند درصورت درخواست تسهیلات از سوی وزارتخانه‌های ذینفع، حداکثر یکماه پس از دریافت درخواست و قبل از شهریور ماه (فصل کاری طرح (پروژه) ها در مناطق سردسیر) نسبت به پرداخت این تسهیلات در وجه وزارتخانه یا شرکت تابعه ذی‌نفع اقدام نمایند. مجوز ماده (۲۳) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و ماده (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) برای تشخیص شرایط و توجیه برخورداری از تسهیلات بانکی فوق‌الذکر کفایت می‌کند و بانک‌های عامل حق بررسی و کارشناسی مجدد طرح‌ها را ندارند.سقف هر طرح (پروژه) پنج هزار میلیارد ریال است.

 

ارسال نظر