بدون ماندن در صف صرافی‌ها ارز مسافرتی بخرید

۱۴۰۰/۱۲/۱۱ - ۰۳:۰۳:۰۹
کد خبر: ۱۸۷۳۵۰
بدون ماندن در صف صرافی‌ها ارز مسافرتی بخرید

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روزدوشنبه 9 اسفند 1400 با اعلام هر دلار در بازار آزاد به قیمت 25 هزار و 980 تومان و اونس جهانی طلا به قیمت 1898 دلار، قیمت سکه به 12 میلیون تومان رسید.

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی دوشنبه، نهم اسفندماه با ۳۵ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۴ هزار و ۷۱۶ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو با افزایش ۱۳۵ تومانی نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۷ هزار و ۸۶۸ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۷۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۵۹۱ هزار تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۳۶۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۵۹۰ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۴۶۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۷۱۲ تومان اعلام شد.

همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۵۴ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۹۵ تومان معامله شد.

افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خردادماه وارد کانال ۲۶‌هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای دی ماه (۲۷ دی ماه) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. البته نرخ دلار از ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان دارد.

    افزایش قیمت انواع سکه و طلا  با رشد بهای اونس جهانی طلا 

قیمت سکه در بازار تهران با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به بهای ۱۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۲۱۸ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۹۰۱ دلار و ۱۶ سنت معامله شد.مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی طی چند هفته گذشته کاهشی بود و در نتیجه تاثیر مستقیم بر کاهش بهای فلز زرد در داخل کشور داشت. اما از روز پنجشنبه با حمله روسیه به اوکراین اونس جهانی طلا رشد ۶۹ دلاری داشت که در نتیجه آن قیمت انواع سکه و طلا در این روز افزایشی بود. نیز با افزایش بیش از ۱۲ دلاری اونس جهانی دوباره شاهد رشد بهای انواع سکه و طلا در داخل کشور بودیم.

    صف جلوی صرافی‌ها جمع می‌شود

مراحل ثبت درخواست ارز در سامانه برخط بازار متشکل ارزی ایران اعلام شد.سامانه برخط بازار متشکل ارزی با هدف تسهیل دسترسی متقاضیان به ارز دوشنبه توسط «علی صالح آبادی» رییس کل بانک مرکزی ومدیرعامل بازار متشکل ارزی ایران، رییس کانون صرافان و باقی فعالان بازار ارز رونمایی شد.

با راه‌اندازی این سامانه صف‌های فیزیکی خرید ارز برچیده و خرید ارز تسهیل می‌شود.مراحل ثبت درخواست شامل ۱۴ مرحله از جمله ثبت کدملی و تلفن همراه در سامانه است و پس از آن از طرف سامانه پیامک تایید برای متقاضی ارسال می‌شود.براساس اعلام مسوولان بازار متشکل ارزی با راه‌اندازی سامانه برخط این بازار، از این به بعد می‌توان بدون ماندن در صف‌های طولانی صرافی‌ها ارز مسافرتی خرید.در این مراسم، امیر هامونی ،مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: ایده طراحی سامانه برخط بازار متشکل ارزی ایران با هدف تسهیل در پرداخت ارز به مردم و کاهش مراجعات حضوری به صرافی‌ها، شکل گرفت و از اواخر آذرماه امسال کار را شروع کردیم. 

وی مهم‌ترین تاثیرات سامانه برخط بازار متشکل ارزی را تسریع حداکثری در فرآیند تخصیص ارز مسافرتی و کاهش زمان پاسخگویی به متقاضی از ۴۰ دقیقه به ۵ دقیقه دانست و بیان کرد: در این سامانه متقاضیان ارز مسافرتی، مدارک و مستندات مورد نیاز برای دریافت ارز را بارگذاری می‌کنند و به صرافی مورد نظر خود ارجاع می‌دهند، در ادامه صرافی بعد از بررسی و احراز هویت شخص متقاضی، با ارسال پیامکی زمان مراجعه به صرافی را برای دریافت ارز را اعلام خواهد کرد. 

مدیرعامل بازار متشکل ارزی افزود: فعلا فقط برای دریافت ارز مسافرتی می‌توان به سامانه برخط بازار متشکل ارزی مراجعه کرد و در آینده این امکان برای سایر سرفصل‌های ارز خدماتی فراهم خواهد شد که با راه‌اندازی این سامانه نقش بازار غیررسمی ارز کمرنگ می‌شود و می‌توان سرفصل‌های مصارف خدماتی ارز را واقعی‌تر کرد. هامونی همچنین اعلام کرد که مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه برخط بازار متشکل ارزی به نشانی https: //my.ice.ir درخواست ثبت ارز یا اپلیکیشن این سامانه را با مراجعه به سایت بازار متشکل ارزی به نشانی ice.ir دریافت کنند. البته هم‌اکنون تنها ارز مسافرتی در سامانه مذکور ارایه می‌شود و به زودی سایر ارزها نیز به این سامانه اضافه می‌شوند.

     کاهش سوءاستفاده‌ از کارت‌های اجاره‌ای 

وی همچنین در حاشیه این مراسم، دیگر مزایای راه‌اندازی این سامانه را کاهش سوءاستفاده‌ها در حوزه عرضه ارز دانسته و گفت: پس از این با افزایش خدمات ارایه شده ازسوی سامانه برخط بازار متشکل ارز، سوءاستفاده‌هایی مانند کارت‌های اجاره‌ای برای دریافت انواع ارزهای مسافرتی دانشجویی و ... کاهش می‌یابد و به صفر می‌رسد.هامونی افزود: در حال حاضر تمام صرافی‌های حاضر در بازار متشکل ارزی باید این خدمات را از طریق سامانه برخط ارایه دهند که در حال حاضر تعداد ۴۸۰ صرافی در سراسر کشور این خدمات را ارایه می‌دهند.

مهدی گوهررستمی، مدیرکل ارتباطات بازار متشکل ارزی گفت: سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران با هدف تسریع در فرآیند تخصیص ارز مسافری و کاهش زمان پاسخگویی به متقاضیان ارز راه‌اندازی شده است.

رستمی تصریح کرد: این سامانه که با هدف رفع نیاز متقاضیان اسکناس ارز راه‌اندازی شده است، در زمان حاضر فقط امکان پوشش تقاضای ارز مسافرتی را دارد اما در آینده نزدیک با همکاری بانک مرکزی و بقیه نهادهای ذی‌ربط امکان ثبت درخواست بقیه مصارف ارزی (طبق مقررات بانک مرکزی) فراهم خواهد شد.

    روبل روسیه رکورد سقوط را شکست

روبل روسیه (دوشنبه) پس از آنکه کشورهای غربی تحریم‌های شدیدی را برای مجازات روسیه به علت حمله به اوکراین اعلام کردند، به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار سقوط کرد.به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به فرماندهی نظامی خود دستور داد تا نیروهای مسلح هسته‌ای را در واکنش به انتقام‌جویی‌های غرب به خاطر جنگ او علیه اوکراین و به عنوان بزرگ‌ترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم، در حالت آماده‌باش قرار دهد.

نرخ برابر دلار در مقابل روبل در معاملات آسیایی با ۴۱.۵۰ درصد افزایش به رکورد ۱۱۹ در هر دلار رسید. در این ماه تاکنون، دلار ۵۳.۷۷ درصد نسبت به روبل افزایش یافته است.بانک مرکزی روسیه مجموعه‌ای از اقدامات را برای حمایت از بازارهای داخلی اعلام کرد زیرا در تلاش برای مدیریت عواقب تحریم‌هایی است که برخی بانک‌ها را از سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت مسدود خواهد کرد.ری آتریل، رییس استراتژی ارز در بانک ملی استرالیا گفت: به نظر می‌رسد سقوط روبل در صبح (دوشنبه) اجتناب ناپذیر است و خطر نکول بدهی روسیه در نتیجه تحولات آخر هفته افزایش یافته است.

     دستور دولت روسیه به صادرکنندگان  برای تبدیل ارزهای خارجی به روبل

وزارت دارایی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت‌های روسی که در خارج از این کشور تجارت می‌کنند باید ۸۰ درصد از درآمد ارز خارجی خود را به روبل تبدیل کنند.به گزارش راشاتودی، وزارت دارایی روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت‌های روسی که در خارج از این کشور تجارت می‌کنند باید 80 درصد از درآمد ارز خارجی خود را به روبل تبدیل کنند.این تصمیم در واکنش به تحریم‌هایی صورت گرفت که سیستم مالی روسیه را به دلیل بحران اوکراین هدف قرار داده است. انتظار می‌رود این اقدام به جای انتقال ارز خارجی به خارج از روسیه، روبل را تثبیت و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها را در این کشور تشویق کند.در این بیانیه آمده است: امروز تصمیم گرفته شد که فروش اجباری ارز خارجی به میزان 80 درصد از درآمد (شرکت‌ها) تحت تمامی قراردادهای تجارت خارجی از 28 فوریه 2022 آغاز شود.در واقع، این بدان معناست که شرکت‌های مربوطه باید سهم زیادی از درآمدهای ارز خارجی خود را به پول ملی روسیه تبدیل کنند و وجوه را در داخل کشور نگه دارند تا بتوان آنها را به جای سرمایه‌گذاری در خارج، در پروژه‌های ملی خرج کرد.این اقدام به‌طور مشترک توسط وزارت دارایی و بانک مرکزی روسیه به عنوان یکی از راه‌های تضمین ثبات اقتصادی روسیه در برابر تحریم‌های غرب مطرح شده است که هفته گذشته پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین ارایه شد.به گفته شبکه روسی راشاتودی، مسکو این حمله را «غیرنظامی کردن» و «زدودن نازی‌ها» از کشور همسایه توصیف می‌کند در حالی که تعدادی از کشورهای غربی آن را یک تجاوز «بی‌دلیل» می‌دانند.ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و تعدادی دیگر از متحدان این کشورها به‌طور مشترک روسیه را با تحریم‌های مختلف اقتصادی این کشور را هدف قرار داده‌اند.ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز روز شنبه اعلام کردند که دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود خواهند کرد.روسیه اقدامات متقابل خود را آغاز کرده است. اوایل روز دوشنبه، بانک مرکزی روسیه فوراً نرخ بهره را از 9.5 درصد به رقم بی‌سابقه 20 درصد در سال افزایش داد.این بانک همچنین از تدابیر تکمیلی برای حمایت از موسسات اعتباری روسی خبر داد و توصیه کرد بانک‌ها از دریافت سود و جریمه وام‌ها خودداری کنند و همچنین اجازه تغییر ساختار پرداخت‌ها را بدهند.

 

ارسال نظر