ثبات نرخ ارز و طلا با نزدیک شدن به زمان توافق و احیای برجام

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۲:۳۴:۲۷
کد خبر: ۱۸۷۳۱۷

سکه ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان شد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز یکشنبه 8 اسفند 1400 متاثر از جلسات شورای امنیت ملی و مجلس در مورد بررسی پیشنهادهای غرب در مذاکرات برجام، نرخ ارز و طلا با ثبات نسبی همراه بود و در بازار آزاد هر دلار امریکا 26 هزار تومان و درهم امارات 7 هزار و 170 تومان معامله شد. سکه نیز به 11 میلیون و 920 هزار تومان معامله شد.  کارشناسان می‌گویند که واکنش بازار به معنای، نزدیک شدن به توافق و احیای برجام است و نشان می‌دهد که در روزهای آینده قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۹۰ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۴ هزار و ۶۸۱ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو در با افزایش ۳۳۱ تومانی نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۷ هزار و ۷۳۳ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۳۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۴۵۷ هزار تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۲۴۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۴۶۱ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۳۲۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۵۶۸ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۱۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۱۴۸ تومان معامله شد. افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خردادماه وارد کانال ۲۶‌هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای دی ماه (۲۷ دی ماه) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. البته نرخ دلار از ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان دارد.

    سکه ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان شد 

قیمت سکه (یکشنبه، هشتم اسفندماه) در بازار تهران با ۲۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به بهای ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۲۰۲ هزار تومان شد.

    اُنس جهانی طلا نیز با قیمت  یک‌هزار و ۸۸۹ دلار و ۹۴ سنت معامله شد

 مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی طی چند هفته گذشته کاهشی بود و در نتیجه تاثیر مستقیم بر کاهش بهای فلز زرد در داخل کشور داشت. اما از روز پنجشنبه با حمله روسیه به اوکراین اونس جهانی طلا رشد ۶۹ دلاری داشت که در نتیجه آن قیمت انواع سکه و طلا در این روز افزایشی بود اما از روز گذشته دوباره قیمت‌ها در داخل کشور افت داشت.

    نوسان ۱۰۰ دلاری قیمت طلا  در پی درگیری روسیه و اوکراین

با تهاجم روسیه به اوکراین، طلا شاهد نوسان قیمت ۱۰۰ دلاری بود. به گزارش کیتکو، با تهاجم روسیه به اوکراین، طلا شاهد نوسان قیمت ۱۰۰ دلاری بود. در واکنش اولیه، طلا به بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۲۰ رسید، اما نتوانست این افزایش را حفظ کند. پس از اینکه بازارها در مورد تحریم‌های جدید روسیه وضعیت شفافی پیدا کردند، قیمت طلا دوباره به زیر سطح ۱۹۰۰ دلار در هر اونس رسید. سه موضوع برتر هفته در کیتکو مطرح شدند: 

۳. نوسان‌های چشمگیر قیمت: قیمت طلا تا ۹۰ دلار کاهش یافت، قیمت نقره با تغییر شدید روبرو شد در حالی که تحلیل گران درباره نوسان‌های بیشتر در آینده هشدار می‌دهند.

۲. قیمت پالادیوم، طلا و نقره را با دقت دنبال کنید، زیرا غرب روسیه را در واکنش به بحران اوکراین تحریم می‌کند.

۱. رشد قیمت طلا به سمت ۲ هزار دلار: به گفته ولز فارگو، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آسیبی به رشد قیمت طلا در سال جاری وارد نخواهد کرد. 

    روزهای آفتابی بیت‌کوین در راه است؟

قیمت بیت‌کوین و اتریوم افزایش یافت زیرا به نظر می‌رسد بازارها نوسانات اخیر را کاهش داده‌اند. بیت‌کوین لحظه‌ای از کانال ۴۰ هزار دلار عبور کرد و اتریوم نیز به سمت ۲۸۰۰ دلار حرکت کرد. بازارهای ارزهای دیجیتال بیش از سه درصد رشد کردند و معاملات بیت‌کوین برای شروع آخر هفته نزدیک به یک درصد افزایش یافت. تد کروز، سناتور امریکایی عنوان کرد که نسبت به بیت‌کوین خوش‌بین است زیرا غیرمتمرکز و غیرقابل کنترل است. او گفت: چین اخیرا بیت‌کوین را ممنوع کرده است زیرا نمی‌تواند آن را کنترل کند و این دقیقا همان دلیلی است که الیزابت وارن، سناتور امریکایی اعلام کرده است. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۷۵ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۳۱ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۱.۸۸ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷.۰۴ میلیارد دلار است که ۳۸.۶۵ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱۱.۰۷ میلیارد دلار است که ۱۶.۵۱ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۵۳.۰۹ میلیارد دلار است که ۷۹.۲۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

 

ارسال نظر