مذاکرات با کره‌جنوبی برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار ایران

۱۴۰۰/۱۱/۳۰ - ۰۱:۵۳:۵۳
کد خبر: ۱۸۷۰۶۳

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی از برگزاری مذاکرات ایران با کره جنوبی برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار منابع بلوکه‌شده ایران خبر داد. مصطفی قمری‌وفا ضمن بیان این مطلب افزود: این منابع مالی از ۴ سال قبل به بهانه تحریم‌ها در ۲ بانک کره جنوبی مسدود شده است. ایران در این فرصت بر رفع محدودیت غیرقانونی از منابع ارزی بلوکه‌شده خود در کره جنوبی تاکید کرد.

     زمان مناسبی برای حذف ارز ترجیحی نیست

از سوی دیگر، حاجی‌بابایی رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: اکنون زمان مناسبی برای عمل جراحی اقتصادی با حذف ارز ترجیحی نیست. کمیسیون تلفیق به خاطر حفظ معیشت مردم و وضعیت اقتصادی موجود و جلوگیری از تورم و گرانی مضاعف به این نتیجه رسید که فعلا زمان مناسبی برای عمل جراحی اقتصادی با حذف ارز ترجیحی نیست. حاجی‌بابایی در توضیح علت مخالفت کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی گفت: بحث بر سر این بود که سال آینده ارز ترجیحی در کشور وجود داشته باشد یا خیر که در هر دو طرف مزایا و معایبی وجود داشت.برداشت ما این بود که اگر در سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی با وضعیت موجود وجود نداشته باشد ممکن است معیشت مردم با سختی مواجه شود. به همین دلیل کمیسیون تلفیق برای رعایت حال مردم تصمیم گرفت دولت را در مسیری قرار دهد که با رعایت همه جوانب ارز ترجیحی به نهاده‌های کشاورزی، دارو و گندم بدهد. این ارز به شکلی در اختیار مردم قرار گیرد که مردم دچار مشکل نشوند. این تصمیم علی‌رغم تمامی مشکلات موجود درباره ارز ترجیحی گرفته شود. مشکلات مردم باعث شد که کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی موافقت نکند. البته امیدواریم در صورت وجود گشایشی برای دولت، مجلس کمک کند که مسیر دیگری طی شود. حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه تصمیم نهایی را نمایندگان در زمان بررسی جزییات بودجه در صحن علنی می‌گیرند، گفت: کمیسیون تلفیق در جلساتی با حضور مسوولان دولتی و استماع نظرات آنها به این نتیجه رسید که ارز ترجیحی حذف نشود. توضیحات مسوولان دولتی نتوانست ما را برای تصمیمی غیر از این مجاب کند. کمیسیون تلفیق به خاطر حفظ معیشت مردم و وضعیت اقتصادی و تورم و گرانی‌ها به این نتیجه رسید که فعلا زمان مناسبی برای عمل جراحی اقتصادی در کشور نیست.

     روند قیمت ارز و سکه 

روز پنجشنبه 28 بهمن در بازار آزاد، نرخ دلار به 26320 تومان کاهش یافت و به دنبال آن قیمت سکه نیز به کانال 11 میلیون تومان با ثبت عدد 11 میلیون و 950 هزار تومان رسید.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه) با ۳۰ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۵ هزار و ۲۴۳ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو با افزایش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۹۵۳ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۹۹۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۶۵ هزار تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۱۰۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۳۵۶ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۴۰۲ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۶۸۶ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۷۱۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۲۳۰ تومان معامله شد.افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای دی ماه (۲۷ دی ماه) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. البته نرخ دلار از ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشته است.

     عقب‌نشینی سکه به کانال ۱۱ میلیون تومان

قیمت سکه (پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه) در بازار تهران با ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته به بهای ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۰۲ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۸۵ دلار و ۲۸ سنت معامله شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی از چند هفته گذشته پس از مدت‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۷ هزار تومان وارد کانال ۲۵ هزار تومان و سپس ۲۴ هزار تومان شد. اما در این مدت بهای اونس جهانی به دلیل تحولات سیاسی و اختلافات روسیه و اوکراین در نوسان بود و در بسیاری موارد شاهد افزایش بهای آن بودیم. کاهش نرخ ارز، افزایش بهای اونس جهانی را پوشش می‌داد و در روزهای گذشته شاهد افت و خیز این فلز گرانبها در کشور بودیم. قیمت سکه و طلا در هفته پایانی بهمن ماه ۱۴۰۰ به دلیل همپوشانی کاهش نرخ ارز داخلی با رشد بهای اونس جهانی ثابت بود و می‌توان گفت بازار آرام بود.بررسی بازار سکه و طلا در هفته پایانی بهمن ماه حاکی از آن است که قیمت سکه و طلا در ابتدای هفته افزایشی بود اما در ادامه شاهد آرامش و ثبات قیمت‌ها در بازار بودیم.  سکه طرح جدید روز ابتدایی هفته را با افزایش ۳۵۰ هزارتومانی آغاز کرد و با رقم ۱۲ میلیون تومان معامله شد. در دومین روز هفته بهای سکه رشد صد هزارتومانی داشت.هر سکه طرح جدید روز دوشنبه به‌طور میانگین با نرخ ۱۲ میلیون و ۲۰ هزارتومان داد و ستد می‌شد یعنی ۸۰ هزار تومان افت قیمت نسبت به روز قبل داشت.  پس از تعطیلی یک روزه به مناسبت روز پدر روز چهارشنبه رشد ۳۰ هزارتومانی قیمت سکه را در بازار شاهد بودیم. در آخرین روز کاری بهمن ماه هر سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بود.  نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تحولات بازار سکه و طلا گفت: هفته گذشته قیمت اونس جهانی طلا افزایش شدیدی داشت و به‌طور متوسط حدودا ۶۰ دلار رشد را ثبت کرد.  محمد کشتی‌آرای اظهارداشت: اما برخلاف افزایش بهای اونس جهانی طلا نرخ ارز روند نزولی داشت با توجه به کاهش قیمت ارز افزایش بهای اونس جهانی پوشش داده شد بنابراین تغییرات قیمت فلز زرد نسبت به اول هفته بسیار مختصر بود. حباب سکه در هفته گذشته تغییری نداشت و ۱۵۰ هزار تومان بوده است بنابراین می‌توان گفت اگرچه هفته گذشته قیمت اونس جهانی طلا افزایش داشت و نرخ ارز کاهش یافت قیمت سکه و طلا در کشور از روال ثابتی برخوردار بود و نسبت به هفته‌های گذشته تغییری اتفاق نیفتاد.  به گفته نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران داد و ستدها طی هفته گذشته روال عادی داشت و عرضه و تقاضا مناسب بود و می‌توان گفت معاملات نسبت به هفته‌های پیش بهتر بوده است.

 

ارسال نظر